Så snabba blir kretsarna i Radeon RX 8000-serien

Permalänk
Medlem

Trist.

Blir nog en battlemage med nuvarande i5-12500H i avvaktan på rdna5. Om det som skrivs stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget negativt i nyheten då toppkorten ändå inte är prisvärda och går bort direkt. Vi som fortfarande har GTX 1070 kanske får en bra uppgraderingen till slut.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har också läst detta, att AMD sparar sig till RDNA5 detta är bara en mellangeneration för klara sig vidare, men om dom priskrigar så är det inte så illa ändå och med lägre energikonsumtion som bonus

Nu vill jag gärna tro AMD här men känns samtidigt som något de säger för att lugna investerare och aktieägare.

Tvivlar inte på att de har något bra på gång men hört detta från AMD för ofta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tja, de vill/kan inte hänga med nVidia 5090:s och liknande så... är väl inget fel på att sikta på mellansegmentet, alla byter inte kort varje generatin eller varje halvgeneration men... nån slags stagnering är det ju. Såvida de inte krämar på speciellt stöd för nästa FSR, RT etc. i kisel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sanning.
En snabbtitt i senaste Steam hardware survey säger att mindre än två procent av användarna har grafikkort kraftfullare än ett RX7900XT. Den förkrossande majoriteten av PC spelare är inte intresserade av att lägga de pengar toppkorten kostar. Det innebär inte att de kommer att finna de nya korten attraktiva, men för AMD att sikta på de sub 2% av marknaden som köper toppkort (och då företrädesvis Nvidia) vore idioti. Det går inte att försvara de små volymer AMD skulle sälja i segmentet.

Syftet med att ha toppkort är dels att marginalen kan vara god, dels att det är en del av marknadsföringen att ha kort i den prisklassen.

Skrivet av talonmas:

Bättre matrisoperationer behöver inte betyda bättre spelprestanda. Troligen snabbare ray tracing, men i övrigt tillför det inte så mycket. Om AMD som enda uppdatering hade varit tensorkärnor så hade spelfolk inte jublat precis. (ML folk däremot...). De vill ha bättre rasterisering o coolare shaders

RDNA3 har WMMA, vilket i princip är tensorkärnor med mindre flashigt namn. Detta verkar ha gått helt under radarn, just för att inga spelar bryr sig.

Skrivet av HappyPie:

En av AMDs ingenjörer nämnde tidigt att de stannade vid runt 80 CU för RDNA2 då det inte kunde skala effektivt till 120 eller 100 för raster-beräkningar.
Vid ett senare tillfälle nämnde en annan ingenjör (eller liknande) att RDNA3 hade tekniskt sätt möjlighet till att gå mycket högre men de stannade vid 96 för de ville hålla sig runt $1000 prisklassen.

Så för RDNA2 var det en tekniskt begränsning att nå högre prestanda medans RDNA3 en ekonomisk begränsning.

Detta är känt, men det skadar inte med lite bakgrund.

Som folk kanske vet så hade AMD tidigare en gräns på max 64CU i en design. Detta berodde på att de kunde ha max 16 CU i en Shader Engine (SE), och max 4 SE i en GPU. RDNA löste detta genom att para ihop CU två och två i så kallade Workgroup Processors (WGPer), och det är dessa WGPer som nu räknas för begränsningen. Varje SE är också delad i två Shader Array (SA). Antalet CU blir alltså (antalet SE)*(2 SA per SE)*(antalet WGP i en SE)*(2 CU i WGP).

För RDNA 2 var begränsningen fortfarande 4 SE i designen. AMD hade rent tekniskt kunna köra med 8 WGP i en SA, men man har insett att det är ineffektivt. Den enda gång AMD har kört så mycket som 6 WGP i en SA var i Navi 14, vilket inte var speciellt effektivt. Sedan dess har det varit 4 eller 5. Navi 21 är 5, så att hela matematiken blir 4*2*5*2=80. Rent tekniskt inte det absoluta taket, men det mesta som var effektivt. För RDNA 3 lyckades AMD äntligen bygga en design med fler än 4 SE - Navi 31 har 6 SE. Då backade man av till att ha 4 WGPer per SA, så att matematiken blir 6*2*4*2=96. AMD hade lätt kunnat ha 5 WGPer per SA och behållit effektiviteten (för 6*2*5*2=120 CU), och man har 5 WGPer per SA i Navi 32, så där var det säkert kiselsytan som var begränsande.

Citat:

Med tanke på rådande kretsbrist, eller kanske rättare sagt rådande "prioritering för AI produktion", så är det klokt att RDNA4 fokuseras på att tillverkas på små kretsytor och med ett liknande paketeringssätt som RDNA3 chiplet arkitektur, där det paketeras flera minnesmoduler (MCD) med en beräkningsmodul (GCD), i olika nod-storlekar.
Detta för att AMD ska kunna få upp antalet kort till marknaden i stort, och främst till den större skaran som är egentligen mer intresserad att handla i mellanklassen, och antar att det skulle hjälpa för att inte tappa kunder till Battle Mage.

Snacket jag har hört är att det är själva paketeringsmetoden som är flaskhalsen just nu. AMD backade helt enkelt från sin chippet-lösning för RDNA4 eftersom de behöver den kapaciteten till MI300.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sanning.
En snabbtitt i senaste Steam hardware survey säger att mindre än två procent av användarna har grafikkort kraftfullare än ett RX7900XT. Den förkrossande majoriteten av PC spelare är inte intresserade av att lägga de pengar toppkorten kostar. Det innebär inte att de kommer att finna de nya korten attraktiva, men för AMD att sikta på de sub 2% av marknaden som köper toppkort (och då företrädesvis Nvidia) vore idioti. Det går inte att försvara de små volymer AMD skulle sälja i segmentet.

Ändå är det just detta som blivit resultatet av 7000 serien. 7900XTX är enda kortet från AMD som ens finns med på listan.

Vad tror du händer om AMD inte ens har ett hyggligt toppkort? Då förlorar man kanske även dessa köpare.

För övrigt finns det mycket mer än 2% av korten på listan som KOSTADE mer än 7900XT, och det kanske är det som är relevant här. Hur mycket folk är beredda att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ändå är det just detta som blivit resultatet av 7000 serien. 7900XTX är enda kortet från AMD som ens finns med på listan.

Vad tror du händer om AMD inte ens har ett hyggligt toppkort? Då förlorar man kanske även dessa köpare.

För övrigt finns det mycket mer än 2% av korten på listan som KOSTADE mer än 7900XT, och det kanske är det som är relevant här. Hur mycket folk är beredda att betala.

”mycket mer”? Bara 4070ti såvitt jag kan se.
Och problemet AMD har är att tillräckligt många måste vara beredda att betala för toppkort från AMD för att det skall finnas möjlighet att amortera av kostnaderna för utveckling, litografimasker osv utan att korten blir orimligt dyra och därmed osäljbara av den anledningen. Bleeding edge litografi kräver antingen stor volym (Apple/Qualcomm) eller rejäla marginaler (vissa server och AI produkter), eller en kombination av båda.

Kan inte se att highest end konsumentgrafikkort är en rimlig produktkategori för AMD längre. De kommer självklart att hålla fingret på marknadspulsen om de skulle kunna skönja några förändringar som ändrar förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

”mycket mer”? Bara 4070ti såvitt jag kan se.

Det är massa kort på Steam survey som kostade mer än ett 7900XT kostar idag. 1080ti, 2080 (super), 3070, 3080, 3090, kort från 4000 serien osv.

Det är folk som betalar ordentligt för bra grejer. Och jag tror AMD helst vill ha en del av den kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är massa kort på Steam survey som kostade mer än ett 7900XT kostar idag. 1080ti, 2080 (super), 3070, 3080, 3090, kort från 4000 serien osv.

Det är folk som betalar ordentligt för bra grejer. Och jag tror AMD helst vill ha en del av den kakan.

Och du gör en lista av gamla Nvidia kort (en del som hade lägre pris men som såldes för mer under kryptoboomen).

En massa människor vill att AMD skall göra high-end kort för att de hoppas att det skall sätta ett pristryck på de Nvidiakort de vill köpa. Andra tycker det är kul tech-underhållning med ”gröna laget mot röda laget”, eller lever på att publicera media kring sånt.

Ingetdera ger AMD någon vettig ROI på pengar de plöjer ner i ett produktsegment där de inte har rimliga förutsättningar att konkurrera. Det är mycket sundare att de investerar i segment där de kan få god avkastning!
Marknaden kommer att förändras/har förändrats. Livet går vidare.

Permalänk
Medlem

Känns som att priset kommer vara helt avgörande för dem, men om förra gen till och med är kraftigare så känns det som att det kommer bli tufft för de har ju även förra gen nvidia att konkurrera emot.
Undrar vad man bör ha för kort till de nya 4k oled skärmarna som släpps.
Vill man vinna över användare från nvidia så måste de nog båda ha kraftigare kort samt ett betydligt lägre pris, kanske AMD satsar om nåt år igen, eller så är de väl nöjda med konsol spelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

Känns som att priset kommer vara helt avgörande för dem, men om förra gen till och med är kraftigare så känns det som att det kommer bli tufft för de har ju även förra gen nvidia att konkurrera emot.
Undrar vad man bör ha för kort till de nya 4k oled skärmarna som släpps.
Vill man vinna över användare från nvidia så måste de nog båda ha kraftigare kort samt ett betydligt lägre pris, kanske AMD satsar om nåt år igen, eller så är de väl nöjda med konsol spelarna.

Ja asså om dessa kort hamnar på samma pris/prestanda som nuvarande kort och nuvarande finns kvar för ett billigare pris så kan nog amd vinna ganska mycket på det, 7800xt eller 8800xt presterar likvärdigt men 8800xt har bättre rt prestanda och kostar 1000kr mer.

Med tanke på att nvidia korten kommer bli bristvara så lär priserna på Nvidias kort gå i taket, så lyckas amd med det varken nvidia eller amd gjort sen rt kom och öka rt prestandan per kärna så kan dessa kort helt klart bli en stor hitta =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja asså om dessa kort hamnar på samma pris/prestanda som nuvarande kort och nuvarande finns kvar för ett billigare pris så kan nog amd vinna ganska mycket på det, 7800xt eller 8800xt presterar likvärdigt men 8800xt har bättre rt prestanda och kostar 1000kr mer.

Med tanke på att nvidia korten kommer bli bristvara så lär priserna på Nvidias kort gå i taket, så lyckas amd med det varken nvidia eller amd gjort sen rt kom och öka rt prestandan per kärna så kan dessa kort helt klart bli en stor hitta =p

Nvidias 4000 serien kommer ju inte vara bristvara och om 8800xt blir som bäst som ett 4070ti så måste den nog lika runt 7k i Sverige men vi alla känner ju amd så priset blir 9500 😊 för att sedan sakta droppas till dess rätta värde (precis som 7900xt)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kostar 8900 XT mindre än 7900 XT och presterar lite bättre så är det givetvis ett steg i rätt riktning, om än lite ospännande.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enligt logiken, alla har ett 7900-kort?

Navi 48 ersätter, och är snabbare än, Navi 32 (7800XT).
Navi 44 ersätter, och är snabbare än, Navi 33 (7600XT).

Då måste de vara billigare också, och inte bara 10 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidias 4000 serien kommer ju inte vara bristvara och om 8800xt blir som bäst som ett 4070ti så måste den nog lika runt 7k i Sverige men vi alla känner ju amd så priset blir 9500 😊 för att sedan sakta droppas till dess rätta värde (precis som 7900xt)

Fast 5000 serien ersätter 4000 serien, och om 5000 serien blir en bristvara då nvidia vill använda den begränsade produktionen dom har till AI kretsar så kommer det helt klart även påvärka 4000 serien, inte som så att dom kommer trappa upp eller bibehålla produktionen för äldre kretsar när dom vill ha så mycket produktion som möjligt för deras AI kretsar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Det som avgör är pris/prestanda i klassen. Levererar AMD det kommer de sälja kort annars inte.

Ja, samt att de inte drar flera hundra watt..

Permalänk
Medlem

Men vad är det här för rubrik att sätta på en artikel som baseras på gissningar baserade på ett oklart X-inlägg? Har ni helt slut i sparbössan och tar till varenda knep i boken för att dra in trafik eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Men vad är det här för rubrik att sätta på en artikel som baseras på gissningar baserade på ett oklart X-inlägg? Har ni helt slut i sparbössan och tar till varenda knep i boken för att dra in trafik eller?

Hårdvarumarknaden blir ju bara mer o mer ointressant så de måste väl försöka hålla siten levande på något vis. Elon musk skvaller.
Omröstningar i stil med, vilken färg tycker du är finast.
Etc

"Nyheter" likt denna har ju iaf någon form av relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hårdvarumarknaden blir ju bara mer o mer ointressant så de måste väl försöka hålla siten levande på något vis. Elon musk skvaller.
Omröstningar i stil med, vilken färg tycker du är finast.
Etc

"Nyheter" likt denna har ju iaf någon form av relevans.

Haha, då kan vi väl förvänta oss heta nyheter baserade på foruminlägg här på sajten snart då! Ska börja starta trådar med så konstiga/orimliga "rykten" jag bara kan hitta på så får vi se om jag blir en "insider veteran inom industrin" efter typ en vecka!

Permalänk
Medlem

Köpte för många år sedan ett nytt Nvidia-kort till min PC. Före det hade jag haft ett Radeon (ATI) kort. Tyckte att Nvidia gav en markant sämre skärpa och även detaljer i spel. Försökte ställa om inställningarna men fick ändå samma resultat. Har läst att andra även haft samma erfarenheter. Vet inte hur det är med dagens Nvidia-kort, men jag har hållit mig fast vid Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

Köpte för många år sedan ett nytt Nvidia-kort till min PC. Före det hade jag haft ett Radeon (ATI) kort. Tyckte att Nvidia gav en markant sämre skärpa och även detaljer i spel. Försökte ställa om inställningarna men fick ändå samma resultat. Har läst att andra även haft samma erfarenheter. Vet inte hur det är med dagens Nvidia-kort, men jag har hållit mig fast vid Radeon

Det var nog på den gamla goda tiden när man använde VGA utgångar till sin monitor, dessa var analoga anslutningar så det krävdes en DAC för att omvandla den digitala bilden till en analog dito. Hur det nu var så hade AMD(ATI) på den tiden bättre kvalitet på sin DAC än vad Nvidia hade därav historien om en skarpare bild. Skillnaden försvann helt när vi gick över till DVI som ju är ett digitalt gränsnitt, och sedermera HDMI och som vanligast idag Displayport.

Kort sagt, AMD har inte skarpare bild nuförtiden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Då måste de vara billigare också, och inte bara 10 dollar.

Det är AMD. Felaktig prissättning är nästan garanterad. Så tvingas de sänka senare.

De föredrar att ha det så istället för att ha god launch PR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

De som inte köper nytt grafikort varje generation och vill ha något mer prisvärt? Jag håller med om att det är lite tråkigt att de slackar på tempot men är ändå lite tacksam. Ett 7900 GRE med lägre effektuttag till ett bra pris skulle sitta fint i min itx-burk. Krävs ju dock att priset faktiskt är så bra att det blir värt det.

Jag har inget grafikkort idag. Eller det jag har Nvidia 960m. Ifall jag skulle bygga en ny dator så skulle jag leta efter så mycket bang for the buck för att sänka totalpriset. Ett 1060 hänger väl med än idag om man inte ska ha rt/4k?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har inget grafikkort idag. Eller det jag har Nvidia 960m. Ifall jag skulle bygga en ny dator så skulle jag leta efter så mycket bang for the buck för att sänka totalpriset. Ett 1060 hänger väl med än idag om man inte ska ha rt/4k?

Nej 1060 är inte okej i nya spel idag 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har inget grafikkort idag. Eller det jag har Nvidia 960m. Ifall jag skulle bygga en ny dator så skulle jag leta efter så mycket bang for the buck för att sänka totalpriset. Ett 1060 hänger väl med än idag om man inte ska ha rt/4k?

Bang for the buck är ju 1060 bra för 5-600 men för lite mer bang skulle jag nog kika på 5700 XT, där har man ju ett kliv i restaurering samtidigt som man kommer åt mer funktioner som FSR som gör att man kanske kan få det lite mer långlivat.