Microsoft uppmuntrar till datorköp i ny Windows 11-reklam

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppmuntrar till datorköp i ny Windows 11-reklam

Microsofts senaste försök att få fler att uppgradera till Windows 11 kritiseras över sitt motsägande budskap.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

I mitt fall så behövde jag uppgradera cpun bara, hur gammal dator har användaren.

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speiderful:

I mitt fall så behövde jag uppgradera cpun bara, hur gammal dator har användaren.

Det finns undantag men generellt är CPUer från 2017 och tidigare inte med i listorna (Intel/AMD).

Och för en generell kontors/surfdator (eller t.o.m. flesta spel om du stoppar in en biffig GPU) så fungerar t.ex. en haswell-cpu fortfarande finemang prestandamässigt. Så listorna är för korta.

Men det är förstås pengar som styr förlåt jag menar man gör detta för allas säkerhet! Installera patcharna, gott folk!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Slit- och slängsamhället. Som tur är fungerar Linux på äldre hårdvara, så då antar jag att Microsoft gladeligen hjälper människor som inte kan uppgradera till Windows 11 att installera en Linux-distro, för säkerhetens skull. För det är ju säkeheten som är i fokus för Microsoft. De tänker på sina kunder. Så omtänksamma!

Permalänk

Vad är uppuntrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsflygplan:

Vad är uppuntrar?

Att hota med att de kommer inte släppa uppdateringar till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle kalla "köp ny dator" för uppmuntran.

De som trodde att Windows 10 skulle bli sista Windows versionen hade nog rätt ändå.

Permalänk
Medlem

Installerade nyss Zorin OS på laptopen som kom med Windows 11. Snabbt och allting bara funkar än så länge. Känns nästan lite tomt utan all bullshit att gå igenom efter en installation. 😋

Permalänk
Skrivet av Speiderful:

I mitt fall så behövde jag uppgradera cpun bara, hur gammal dator har användaren.

Problemet är väl alla som har en hyfsat OK dator som bara råkar vara byggd innan Microsoft publicerade hårdvarukraven för Win11. Svärmor är otroligt kompetent på otroligt mycket, men hon kommer inte ge sig in och rota på modermodemet. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speiderful:

I mitt fall så behövde jag uppgradera cpun bara, hur gammal dator har användaren.

finns miljontals datorer som fungerar galant än idag som inte officiellt stöds av windows11

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Slit- och slängsamhället. Som tur är fungerar Linux på äldre hårdvara, så då antar jag att Microsoft gladeligen hjälper människor som inte kan uppgradera till Windows 11 att installera en Linux-distro, för säkerhetens skull. För det är ju säkeheten som är i fokus för Microsoft. De tänker på sina kunder. Så omtänksamma!

Märkligt att de inte tycks fatta vad problemet för många kan vara (eller såklart de vet, men skiter i det). Jag skulle inte ha något i sak mot att uppgradera om det inte vore för att jag behövde kasta både min skrivare (hp p1006) och min scanner (canon p215) som båda fungerar alldeles utmärkt med win10.

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Installerade nyss Zorin OS på laptopen som kom med Windows 11. Snabbt och allting bara funkar än så länge. Känns nästan lite tomt utan all bullshit att gå igenom efter en installation. 😋

Tack för detta tips, testade snabbt på en vm i proxmox, och var snabbt imponerad det lilla jag testade, blir nog att byta ubuntu på laptopen till detta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur det ska kunna tolkas som att man ska köpa ny dator. De informerar om vad som gäller för den mjukvara som nyttjas på datorn. Inte ett uns mer än det. Artikeltiteln är som allt oftare undermålig och clickbaitvänlig, trist att se.

Sen kan man kan ha åsikter om huruvida hur länge bolag ska tillhandahålla support på mjukvaror men det finns gratisalternativ. Att ha Windows som OS är ingen rättighet. Det är en produkt, som man hör och häpna måste betala för. Däremot borde Microsoft inlett något samarbete med verkstäder för uppgradering av de komponenter som fordrades för fortsatt funktion frammåt, det hade vart snyggt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Märkligt att de inte tycks fatta vad problemet för många kan vara (eller såklart de vet, men skiter i det). Jag skulle inte ha något i sak mot att uppgradera om det inte vore för att jag behövde kasta både min skrivare (hp p1006) och min scanner (canon p215) som båda fungerar alldeles utmärkt med win10.

De allra flesta enheterna funkar ju fint i Windows 11 med drivrutinerna för Windows 10, 8.1, 8, 7 eller till och med Vista.

Vad är det som hindrar dem från att fungera i ditt fall?

https://support.hp.com/se-sv/drivers/hp-laserjet-p1006-printe...

https://www.canon.se/support/consumer/products/scanners/image...

Det finns en del gamla drivrutiner som inte fungerar med Core Isolation, men den funktionen kan man ju slå av om man vill. Ett exempel på detta är drivrutinerna för Logitech G25 och G27 såvitt jag förstår. Det är personligen det enda exemplet jag själv stött på dock.

Du skulle kunna testa att installera Windows 11 i en VM med exempelvis VirtualBox. Då kan du ansluta dessa två enheter direkt till VM:en med USB passthrough (så enkelt som att högerklicka och välja dem på en lista) och se om de fungerar efter att du installerat drivrutinerna för Windows 10 ovan.

Skrivet av Thor:

Har svårt att se hur det ska kunna tolkas som att man ska köpa ny dator. De informerar om vad som gäller för den mjukvara som nyttjas på datorn. Inte ett uns mer än det. Artikeltiteln är som allt oftare undermålig och clickbaitvänlig, trist att se.

Ja, jag håller med. De meddelar hur länge ens OS har fortsatt support, inte mer än så.

Något som vore snyggt vore om de kollade hårdvaran man har och meddelade om det enbart är ändring av BIOS-inställningar samt konvertering från MBR till GPT som behövs. Kan säkert finnas vissa som omedvetet är i den situationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Något som vore snyggt vore om de kollade hårdvaran man har och meddelade om det enbart är ändring av BIOS-inställningar samt konvertering från MBR till GPT som behövs. Kan säkert finnas vissa som omedvetet är i den situationen.

Precis, något verktyg som kontrollerar BIOS & kollar kompabilitet mot en databas med delar i datorn.

Borde inte vara så svårt för MS att få till kan man tycka, sedan rek till verkstäder eller samarbetspartners & åtnjuta en simpel inkomstström från dessa.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speiderful:

I mitt fall så behövde jag uppgradera cpun bara, hur gammal dator har användaren.

Samma här också sen kan gamla CPUn funka på Windows 11 ändå om man t,ex ha en kompis man kan tänka sig låna ut och sedan uppgradera Windows 11 och sedan stoppa in sin gamla igen och de kommer funkar hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Samma här också sen kan gamla CPUn funka på Windows 11 ändå om man t,ex ha en kompis man kan tänka sig låna ut och sedan uppgradera Windows 11 och sedan stoppa in sin gamla igen och de kommer funkar hur bra som helst.

Fast om man ändå tänker köra en osupportad konfiguration så är det väl klart mindre trassel att pillra sig runt begränsningen i installationsprogrammet istället för att byta fram och tillbaka mellan olika hårdvara?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av stridsflygplan:

Vad är uppuntrar?

Det vill du inte veta

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det är inte brist på negativa artiklar om MS nuförtiden är ett som är säkert

Permalänk
Medlem

Det finns ingen TPM i min aktuella dator. Jag håller på att spara upp till att kunna bygga nästa system men de moderkort jag hittar runt om just nu känns fullspäckat med skräp jag inte är intresserat av. Mindre features och flera expansions platser tack.

Som jag förstår det så använder flera och flera i dag USB anslutna hörlurar och mikrofoner eller externa DAC hörlursförstärkare så vad ska vi med onboard ljudkort?

Personligt har jag altid använt diskreta ljudkort från Creative och med dem har jag aldrig haft problem med echo eller att det börja tjuta för att det kan höra sig själv när jag har varit på videosamtal utan hörlurar på.

Wi-Fi på en stationär dator? Nej tack så heller en extra ledig expansions port där jag kan montera något roligt i stället.

Men ja ny dator det trängs jag har snart 10 års jubileum med det Z97 moderkort och den i7-4790K Haswell refresh som jag använder. Sen borde jag väl få uppdaterat min signatur så den reflektera de 32GB RAM som jag har monterat.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Snart tar dom väl ut stim-pengar på fönsterputs och M$-skatt att man har fönster i sin lägenhet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det börjar bli en Ding-ding Värld™ med m$.
Att Linux ökar i spelvärlden är fullt förståeligt.
Månadsavgifter för att kunna starta sina spel / programvara, är fel väg att gå.

Permalänk

Saknar sällan Windows sedan jag bytt till GNU/Linux förra året.

Permalänk
Medlem

Zorin OS såg rätt så nice ut! Blir kanske en dual boot imorrn för att testa!