Långsamt via routern men snabbt via väggutaget.

Permalänk

Långsamt via routern men snabbt via väggutaget.

Tja!

När jag ansluter min dator via ethernet direkt till väggen får jag 1000Mbit/s upp och ner. Men när jag ansluter routern och kopplar datorn via ethernet till den så får jag endast 100Mbit/s. Samma gäller det trådlösa. Har testat två olika routrar. Testade även att reseta den ena av dem utan resultat. Kablarna jag använder är köpta för ca 2 månader sen så bör heller inte vara något problem med dem. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara att dina routrar endast har 100 Mb-portar. Vad är det för routrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

och även om portarna är av 1000Mbit-typ så kan det bromsas av processkapaciteten inne i routern.

Dock om det stannar precis på 100 Mbit/s (10 - 11.2 Mbyte/s i överföring) så luktar det väldigt mycket att det är 100 Mbits/portar medans hade du kört på säg 22 Mbyte/s i överföring så är det CPU-kapaciteten i routern som begränsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

och även om portarna är av 1000Mbit-typ så kan det bromsas av processkapaciteten inne i routern.

Dock om det stannar precis på 100 Mbit/s (10 - 11.2 Mbyte/s i överföring) så luktar det väldigt mycket att det är 100 Mbits/portar medans hade du kört på säg 22 Mbyte/s i överföring så är det CPU-kapaciteten i routern som begränsar.

Eller dålig sladd, samma symptom - cappat vid 100 mbit..

Man ska aldrig förutsätta att saker är hela bara för att dom är nya

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
Om du kan kontrollera så att QoS är avstängt i routern.