Veckans fråga: Vilken extern datalagring föredrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skulle vilja bygga en NAS och lära mig sätta upp egen molnlagring som är så nära underhållsfri som möjligt. Kör just nu bara med extern SSD och har några gamla externa mekaniska diskar som jag backat upp gamla datorer med. Men vill ha något som automatiskt backar upp mobilerna i hushållet. USB-sladdar känns sjukt förlegat. Inte minst när jag måste hjälpa morsan att tömma hennes iphone som hon råkat synka med icloud.

blir lite pill, beroende på hur många maskiner du vill ha; men en maskin med proxmox (och x antal diskar) där du sedan kör VM med Nextcloud/filecloud och någon NAS-OS.
Vad jag vet så har både filecloud och nextcloud möjlighet till automatisk backup av mobila enheter (har inte testat någon av dem dock)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast om du kör t ex Windows fildelning så kommer många ransomware kryptera filer där också. Flera är också smarta nog att vänta med kryptering efter infektion för att öka sannolikheten att du pluggat in backups och liknande (på externa diskar/via nätverk).

Bäst är att ha backups som inte går att skriva över/ta bort, dvs där det går att skapa nya men inte ändra/ta bort tidigare versioner. Vissa molntjänster har såna möjligheter, men det går också att sätta upp själv -- dock så är det nog något som de flesta anser vara någorlunda bökigt.
Ett sätt är att köra filsystem med snapshots (t ex ZFS, btrfs) och ta dem automatiskt, så att bara root/administratör har rättighet att ta bort dem.
Då är man säker även om de tar sig in på backupservern och tar bort/krypterar alla filer, så länge som de inte lyckas hacka till sig adminrättigheter också; bara att ta bort infektionen och sen göra en rollback till tidigare version, innan filerna togs bort/krypterades. Och sannolikheten att någon automatisk mjukvara hackar servern lär vara extremt låg, det skulle behöva isåfall behöva vara en människa som gör jobbet. Och sannolikheten att någon skulle göra det mot en vanlig Svensson lär också vara extremt låg.

Jag hjälpte en person med backup till USB disk. Men det sket sig när USB disken också blev krypterad. Därför är datorn avstängd utom när jag kör backup till den. Förmodar det är sällsynt med tidsfördröjning på ransomware virus. Man borde ha hört talas om det vid det här laget annars. I alla fall mycket säkrare att förvara backuppen på en avstängd dator än en alltid ansluten USB disk. Vore ju behändigt om man bekvämt kunde koppla från USB disken. I mitt fall får jag krypa under bordet för att komma åt uttagen. Förr tog vi backup till bandstation och förvarade banden i brandsäkert kassaskåp. Jag har faktiskt gjort en lyckad återställning med ett sådant band (efter att jag själv klantat mej).

Permalänk

+2 på att sätta upp egen nas

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk

iCloud, mer behöver jag inte