Ingen omröstning om Chat Control 2.0 idag

Permalänk
Melding Plague

Ingen omröstning om Chat Control 2.0 idag

Förslaget om det omdebatterade Chat Control 2.0 togs bort i sista minuten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka är de partier som sitter i Sveriges riksdag som är emot Chat Control?
Detta kan vara viktigt för folk, inkl mig själv att veta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Alltså, vad fasen är det som händer bakom kulisserna???

Det finns NOLL hinder i lagen som den är skriven att utanför parlamentet utöka den till att skanna och leta efter vadsomhelst och varsomhelst. Det finns NOLL rättssäkerhet och översyn. Politikerna har undantagit sig själva från skanning (varför, om det nu är BP de vill kolla efter?).

Vem har sån makt att få så många att helt tappa sig så?

Permalänk
Skrivet av backspace:

V och MP påstod sig i valet vara mot. Efter valet röstade för.

SD och C var de som faktiskt röstade mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Står lite här:

https://www.sweclockers.com/nyhet/37603-eu-parlamentet-enade-mot-krypteringsforbud-i-chat-control-2-0

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det finns NOLL hinder i lagen som den är skriven att utanför parlamentet utöka den till att skanna och leta efter vadsomhelst och varsomhelst. Det finns NOLL rättssäkerhet och översyn. Politikerna har undantagit sig själva från skanning (varför, om det nu är BP de vill kolla efter?).

Politkerna är da real MVPedofiler

Permalänk
Hedersmedlem

Fast sådär ser typ all lagstiftning ut.
Lagar innefattar väldigt sällan förbud att expandera lagutyrymmet på området längre fram.
För skattelagar finns det inte insrkivet förbud i lagen om att stifta nya skattelagar på området. Däremot finns gränsdragningar för vad lagen gäller för just nu. För lagen om husrannsakan finns det inte paragrafer som förbjuder utvidgning av tillämpning framöver heller.
And so on.

Så det här är inte något som sticker ut - utan det är alltså normalt för lagstiftning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När går dom på semester?
Varje år kläms det ju in nån idiotlag det sista dom gör före sommarledigheten och så har alla glömt vad det var/slutat diskutera när hösten kommer..

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

V och MP påstod sig i valet vara mot. Efter valet röstade för.

SD och C var de som faktiskt röstade mot.

Samtidigt så stöder ju SD regeringen så frågan verkar ju inte vara så viktig så att man pressar regeringen till ett nej.

"Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén ska ha blivit mycket upprörd när ledamoten Rasmus Ling röstade igenom ”chat control” i justitieutskottet. Det säger en källa till SVT Nyheter.

– Rasmus Ling ska ha fått en uppsträckning av Daniel i telefon i går. Men vad som händer framåt vet jag inte. Det här blåser väl över, tror jag att man känner. Midsommar kommer lägligt, säger källan.

Miljöpartiet hävdade först att man röstade igenom förslaget på grund av ett misstag. Men enligt SVT:s uppgifter hade Ling inte förankrat sitt beslut att rösta som han gjorde och det ska ha blivit ”krig” när det kom till de andras kännedom."

https://omni.se/rasmus-ling-ska-ha-fatt-en-uppstrackning-av-d...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internbrak-i-mp-kring-chat...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Emot spelar väl ingen roll, man kan rösta fel ibland också

Få saker som urholkar demokratin så hårt som det där satans förslaget...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Det råder stor ilska i regeringens tre ungdomsförbund efter beslutet om att gå vidare med chat control.

Muf talar om ”fulspel” – samtidigt ifrågasätts Gunnar Strömmers lämplighet som justitieminister av KDU och Luf.

– Man borde nog tänka på om han borde fortsätta, säger Luf-ordföranden Erik Berg."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forbunden-rasar-mot-...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mp-anklagas-for-bluf...

Bra att media äntligen skriver lite om skiten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde ta bort bakdörren för krypteringen så hade jag ärligt inte haft så mycket emot det… helt sjukt och totalt kunskapslöst att föreslå en sådan sak

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen hur många politiker som hade stått bakom detta förslaget om politiker också hade fått bli scannade :/.. man kan ju undra...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag undrar verkligen hur många politiker som hade stått bakom detta förslaget om politiker också hade fått bli scannade :/.. man kan ju undra...

Ja förslaget innefattar ju allt - så givetvis gäller det även de tjänster politiker använder. De använder inte en annan typ av social media och meddelandetjänster än oss andra riktigt. Så de vet säkerligen att det gäller även de tjänster de själva använder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Om de bara kunde ta bort bakdörren för krypteringen så hade jag ärligt inte haft så mycket emot det… helt sjukt och totalt kunskapslöst att föreslå en sådan sak

Det föreslås väl inga bakdörrar för krypteringen här? Tanken är istället att granska materialet när det inte är krypterat.
Så att man inte behöver ha några bakdörrar i krypteringsfunktionaliteten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fast sådär ser typ all lagstiftning ut.
Lagar innefattar väldigt sällan förbud att expandera lagutyrymmet på området längre fram.
För skattelagar finns det inte insrkivet förbud i lagen om att stifta nya skattelagar på området. Däremot finns gränsdragningar för vad lagen gäller för just nu. För lagen om husrannsakan finns det inte paragrafer som förbjuder utvidgning av tillämpning framöver heller.
And so on.

Så det här är inte något som sticker ut - utan det är alltså normalt för lagstiftning

Fast här finns verkligen ingen översyn. Ingen kan veta något för det är politikerna själva som har total kontroll över chat control. Utan vidare omröstningar. Utan domstol.

Faktum är att den inte ens är definierad HUR det ska införas.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja förslaget innefattar ju allt - så givetvis gäller det även de tjänster politiker använder. De använder inte en annan typ av social media och meddelandetjänster än oss andra riktigt. Så de vet säkerligen att det gäller även de tjänster de själva använder.

Varför har man undantagit sig själva från skanning? När de är på jobbet.

Om man nu bara "sniffar" efter övergreppsbilder.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har man undantagit sig själva från skanning? När de är på jobbet.

Om man nu bara "sniffar" efter övergreppsbilder.

Det här känner jag inte till. Do tell what this is about.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore snyggt om ni skrev att Ylva Johansson är socialdemokrat, ex Ylva Johansson (S) som vanligtvis görs i media. Så folk vet vad de röstar på för fånar.

Mer för den som är intresserad: https://mullvad.net/en/blog/2023/3/28/the-european-commission...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det föreslås väl inga bakdörrar för krypteringen här? Tanken är istället att granska materialet när det inte är krypterat.

Den tekniska biten är ju helt okänd än så länge om till exempel scanning ska göras före eller efter kryptering om det ska göras på klient eller serverside etc.
Men fortfarande samma problem du får ett centralt system som har tillgång till alla dina meddelanden.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om denna lag spelar så stor roll. Vi har gått mot lägre och lägre integritet kring vår personliga information i över 20års tid nu successivt. Varje smart device är i princip en avlyssningsskandal i den aspekten. Och vi fyller frivilligt på med mer och mer.

De kriminella drabbas knappt, för vill man verkligen gå under radarn så finns det sätt som vanliga användare inte orkar ta till för det är inte tillräckligt ”viktigt” för dem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Undrar om man ens tänkt på hur någon ska kunna implementera ett system som klarar av att klassa bilder. Har man tänkt att EU ska skapa en stor databas med olämpliga bilder så att det går att träna klassificering?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det här känner jag inte till. Do tell what this is about.

Men du argumenterar ju så starkt för förslaget. Hur kan du inte veta?

https://www.eureporter.co/business/data/mass-surveillance-dat...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för länken.
Edit:
Det är anmärkningsvärt att det här inte skulle tåla samma kontroll i så fall ja. Jag håller med er hela vägen!
Antingen är det här en rimlig kontrollväg. Eller inte. Faktiskt alltså.

Men njä. Jag bemöter det jag anser vara felaktigheter. Jag är varken starkt för eller starkt emot lagförslaget. Jag ser det väl snarare från två håll samtidigt här.

Men. Du som är starkt emot bör ju också veta. Du gör samma grej som du anklagar mig för här ;).

Det finns NOLL hinder i lagen som den är skriven att utanför parlamentet utöka den till att skanna och leta efter vadsomhelst och varsomhelst.

Såhär ser alltså lagstiftning vanligen ut. Det är inte något som sticker ut för den här lagen utan så är det alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

nja, kanske inte direkt, men funktionaliteten blir ju en bakdörr iom att den ska läsa/skanna allt som skrivs(?)/skickas i apparna innan kryptering.
Detta kommer garanterat att behöva skickas vidare till datacenter för att kunna analyseras, detta kanske också kommer att krypteras, men vem vet.

Jag är personligen emot all form av "svepande" övervakning som slår mot den "privata" sfären; den närmsta "fysiska" liknelsen till detta förslag är CCTV i alla hus, vilket är en helt sjuk tanke egentligen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De kriminella drabbas knappt, för vill man verkligen gå under radarn så finns det sätt som vanliga användare inte orkar ta till för det är inte tillräckligt ”viktigt” för dem.

Helt sant som alltid pedofiler och andra kriminella kommer bara byta och använda andra mer ljusskygga plattformar och tjänster som helt enkelt ignorerar Chat Control 2.0 lagen.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Såhär ser alltså lagstiftning vanligen ut. Det är inte något som sticker ut för den här lagen utan så är det alltid.

Nej, vanligtvis brukar det finnas domstolsbeslut för övervakning och väldigt sträng krav på hur den ska användas. Nu fulspelar du som politikerna och du vet det.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, vanligtvis brukar det finnas domstolsbeslut för övervakning och väldigt sträng krav på hur den ska användas. Nu fulspelar du som politikerna och du vet det.

Ja nä det var inte det jag svarade på.
Lagen är utformad för ett visst syfte i nuläget.
Lagar sätter däremot inte begränsningar för framtida lagstiftning på området. Så ser typ inga lagar ut. Så det du efterfrågar är faktiskt helt normalt för lagstiftning.

Du ställer även en annan fråga senare om kontrollmekanismer och övervakning att saker sköts. Det är rimliga frågor. Jag köper det.
Men ovan har du faktiskt ställt frågan specifikt om varför befintlig lagstiftning inte också begränsar lagstiftningsutrymmet på hela området. Och svaret för det är att lagar typ aldrig ufrormas så.

Edit:
Jag hade inte tänkt ta upp det här närmre. Men eftersom du valde att kritisera på det här området att man inte kan allt trots att man disktuerar ämnet så är det kanske inte så konsigt om jag lyfter fram att du faktiskt gör samma sak här. Det får du nog ta och acceptera helt enkelt.

Men. Oavsett så är det intressant det du tog fram i länken. Att politikerna önskar att det här inte ska ge insyn på vissa ställen. Antingen är det säkert nog för att bli granskat. Eller så är det inte det. Jag håller med om att säkerheten bör vara så hög på implementationen att den kan tillämpas överallt. Eller inte alls. Det där såg skumt ut och det inger knappast förtoende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"According to the latest draft text of the controversial EU Child Sexual Abuse Regulation proposal leaked by the French news organisation Contexte, EU interior ministers want to exempt professional accounts of staff of intelligence agencies, police and military from the envisaged scanning of chats and messages (Article 1 (2a)). The regulation should also not apply to ‘confidential information’ such as professional secrets (Article 1 (2b)). The EU governments reject the idea that the new EU Child Protection Centre should support them in the prevention of child sexual abuse and develop best practices for prevention initiatives (Article 43(8)), writes Pirate Party MEP Patrick Breyer."

Förstår inte. Varför är dem så rädda att de vill undantas från Chat Control? Den flaggar ju bara barnporr. Finns ju inget att vara rädd för även om det är hemliga saker de skickar, krypteringen bryts ju inte....... De har ju rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"According to the latest draft text of the controversial EU Child Sexual Abuse Regulation proposal leaked by the French news organisation Contexte, EU interior ministers want to exempt professional accounts of staff of intelligence agencies, police and military from the envisaged scanning of chats and messages (Article 1 (2a)). The regulation should also not apply to ‘confidential information’ such as professional secrets (Article 1 (2b)). The EU governments reject the idea that the new EU Child Protection Centre should support them in the prevention of child sexual abuse and develop best practices for prevention initiatives (Article 43(8)), writes Pirate Party MEP Patrick Breyer."

Förstår inte. Varför är dem så rädda att de vill undantas från Chat Control? Den flaggar ju bara barnporr. Finns ju inget att vara rädd för även om det är hemliga saker de skickar, krypteringen bryts ju inte....... De har ju rent mjöl i påsen.

Att de gör undantag för politiker, polis, militär och underrättelsetjänst beror antagligen på att de ämnar införa kraftig ändamålsglidning i framtiden, inte något annat.