Permalänk
Medlem

Hemmakontor, KVM tips?

Hej!

Jag jobbar hemma minst tre dagar i veckan. Har idag en egen setup precis jämte min privata setup där jag sköter jobb.
Men eftersom jobbsetupen är sämre än min privata så är jag lite sugen på att skaffa en KVM och köra samma utrustning till allt.

Någon som gjort samma sak och kan tipsa om lämplig KVM eller har andra tips och råd?

Min jobbdator är en P14S Gen3 om det är intressant.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning? Inte helt lätt hitta något som pallar högre upplösningar.

Jag har själv spanat på denna, men blir ju en del stålar:
https://www.store.level1techs.com/products/p/14-kvm-switch-si...

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du få båda datorerna på samma lan så kan fjärrskrivbord till jobbdatorn funka bra om du får och kan konfa upp det på det viset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror du behöver beskriva vilken utrustning du vill dela mellan burkarna, sen blir det lättare med rekommendationer

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ok jag ska försöka förklara bättre.

Till kvm vill jag koppla befintlig skärm 2560x1080p men vill ha möjlighet att ha 4k i framtiden. Samt en extra skärm, gärna även den 4k om möjligt. Om en av skärmarna klarar 4k 120 hade det vart nice men inte ett krav.
Sen usb tillbehör, tangentbord, mus, webkamera, mic som minimum. Lan och 3,5mm gärna med.
Min stationära kör RTX2080 och 5800x. Bärbara vill jag bara kunna sätta i USB så är det klart, PD ska vara via KVM. Hittade denna men kan för lite om detta.

https://noerdic.se/products/docking-station-dual-monitor-kvm-...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem

Jag kör en HP G5 dock för ändamålet, som jag kopplar in jobblaptopen i.

Min stationära privata burk har displayport till mina 2 skärmar.
HP G5 dock har har hdmikablar till mina bägge skärmar.

En usbhub (ungefär en sån här) är kopplad både min privata burk och till G5. I den sitter mus, tangentbord, headset, webkamera.

Det enda jag gör är att klicka på en knapp på ushubben när jag byter dator. Om jag någon gång har bägge datorer på samtidigt (händer ytterst sällan) behöver jag byta input på skärmarna, annars förstår dom själv vilken dator som är påslagen.

Beg G5 finns på tradera. Finns även andra dockor som kan fungera bra såklart.

Permalänk
Medlem

Skaffa en 4k skärm med usb-c pd 90,
Kvm tycker jag är överflödigt om man kör tex barrier, med det kräver förstås båda datorerna igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Det enda jag gör är att klicka på en knapp på ushubben när jag byter dator. Om jag någon gång har bägge datorer på samtidigt (händer ytterst sällan) behöver jag byta input på skärmarna, annars förstår dom själv vilken dator som är påslagen.

Bra tips. KVM blir genast dyrt och krångligt om du vill kunna köra 4K och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1440p skärm och en 4K skärm men jag vill använda DisplayPort uteslutande så för mig funkade den här för att dela två skärmar mellan 2 datorer https://noerdic.se/collections/kvm-switch/products/8k-display.... Den ena skärmen vill jag dela hdmin mellan ytterligare 2 datorer.

Dock har jag en G5 docka till min laptop och utan den kanske en KVM switch är poänglös. Kan du hitta en begagnad sådan så låter de som en bra ide för jag tror de är ganska dyra nya.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag körde remote desktop mot min jobbdator. Fungerar skitbra :), skippa passthru på headset och webcam bara, det ska du ha direkt i jobbdatorn.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

gigabyte har KVM inbyggt i sina skärmar. jag har det och tycker det fungerar bra för dator och xbox series x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

En usbhub (ungefär en sån här) är kopplad både min privata burk och till G5. I den sitter mus, tangentbord, headset, webkamera.

Skrivet av Meto:

Bra tips. KVM blir genast dyrt och krångligt om du vill kunna köra 4K och liknande.

Instämmer, bra tips om man som regel inte har båda datorerna igång samtidigt. De är inte så rasande dyra heller. Har inte testat själv, men moderna dockningsstationer använder väl DP alt mode, de borde åtminstone i teorin funka mellan olika tillverkare. KVM blir som sagt dyrt och krångligt när det kommer till flera skärmar, höga upplösningar, adaptive sync, osv.

Om man ändå vill köra KVM på en flerskärmssetup bör man notera det där med hotplug detect och att diverse lösningar för att komma runt problemen det orsakar med flerskärmssetuper går utanför DP- och HDMI-standarderna. Alla KVM-switchar har inte stöd för det.

I korthet säger standarderna att skärmar ska hanteras som fysiskt bortkopplade när datorn tappar HPD-signalen. Inte ett problem om man har en skärm, men har man två eller fler kommer det alltid vara åtminstone några millisekunder mellan att respektive skärm blir aktiv när man switchar tillbaka, systemet kommer därmed vara aktivt med bara den ena skärmen, och desktopikoner/aktiva program kommer flyttas över till den. För att komma runt det lämnar en del KVM-switchar något förenklat HPD-signalen aktiv på DP/HDMI-ingången från den bortswitchade datorn. Det är inget man kan räkna med, utan något man får kolla upp innan man köper.

Om jag ska komma med några konkreta tips om KVM-switchar, så körde jag ett par Aten CS782DP, som fick denna funktionalitet i en firmwareuppdatering. De är väl att betrakta som ett bra billigt alternativ. De fixar adaptive sync.

Sedan dess hade jag enorm tur, och fick tag på en död Blackbox KV6224DPH. Bara nätdelen som var kass, kunde bytas ut för ett par hundralappar. Den lämnar absolut ingenting att önska, men kanske lite väl saftigt att betala ~7500:- för en KVM-switch om man ska köpa en ny.

Det finns annars diverse mjukvaror åtminstone för Windows för att komma runt detta också, som fungerar mer eller mindre bra. Ingen jag har testat är perfekt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Nej vad roligt! Jag kör också exakt med samma setup!
Har 3st skärmar(38" och 2st 25") samt mus, headset och tangentbord.

Dockan jag har är dock G4 men fick denna gratis via jobbet.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:
Skrivet av Dashio:

Ni som kör med G4 / G5 docka hur ser er setup up då? Jag är nog lite trög men får inte riktigt ihop det. Det kanske till och med är så att jag kan få ihop det med det jag har hemma då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ni som kör med G4 / G5 docka hur ser er setup up då? Jag är nog lite trög men får inte riktigt ihop det. Det kanske till och med är så att jag kan få ihop det med det jag har hemma då.

Jag har för mycket fritid (arbetstid?), så här kommer en högst konstnärlig bild.
Beror ju också lite på vad du har för ingångar i skärmarna och utgångar i grafikkortet.

G5 har bara 1st hdmi ut (+2dp), så jag fick använda en dp->hdmiadapter eftersom skärmen bara har 1st hdmi- och 1st dp-ingång. Finns gott om adapters för att omvandla dp<->hdmi vid behov, men det är väl bäst att undvika adapters på stationära (där jag antar att du har högre krav.) om något skulle strula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har ju både en G5 och KVM switch. Min laptop är kopplad till G5 via usb-c. Både G5 dockan och min stationära dator är kopplade till KVM switchen via displayport (4 portar in). KVM switchen är kopplad till skärmarna via DisplayPort.

4K skärmen delas också mellan en Raspberry pi 4 och filservern vid behov genom HDMI sladdar som jag byter manuellt vid behov då de mer sällan behöver nyttja skärmen. Hade varit smidigare med en KVM switch som klarar 4 datorer men känns på tok för dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här hemma använder jag en USB-switch från Ugreen. Nuvarande skärm har USB-C för laddning och bild, men med tidigare skräm använde jag en USB-C docka kopplad till switch+displaykabel+laddning.

Visst, det blir lite omständigare då man behöver byta både ingångskälla och trycka på switchen men då slipper man tänka på vilken upplösning KVM-switchen ev stödjer eller ej.

Tidigare skärm var 49” uppdelad på två, vilket då krävde två displayportkablar till USB-c-dockan.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF600, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt få verkar känna till DDC som finns på många moderna skärmar. Med DDC så går det att skicka kommandon till skärmen via displaykabeln, t.ex. att byta inputkälla...

Så det jag gör är att ha en usb-switch för att byta mus+tgb etc mellan privat och jobbdator, och använder bara ett program som via DDC växlar skärminput till det jag vill ha (ddcutil på linux, finns nåt gui-program till windows mm). På det här sättet kör jag alltså en dator via DP och en annan via USB-C och båda går direkt till skärmen med nativeupplösning och inga kvm-adaptrar emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

38" skärmen känner av vart källan kommer ifrån och väljer själv därefter. Ytterst sällan som jag har på både privata datorn och jobbdatorn.
KVM switchen köpte jag någon billig från Aliexpress. Har fungerat för mitt bruk än så länge

Vet inte om detta är tydligt men försökte göra mitt bästa.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Köpte denna för 4K 120hz TVn och en Ultrawide 2k 100hz skärm för att använda laptop och stationär, fungerar fint!

https://www.amazon.se/Displayport-MLEEDA-KVM-omkopplare-musta...

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Det får bli lösningen där jag fortsätter med datorns docka och köper till en usb-hub och sen kopplar var maskin för sig till skärm. Så får vi se hur nöjd jag blir. Tack för hjälpen och artisteriet med bilderna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Det får bli lösningen där jag fortsätter med datorns docka och köper till en usb-hub och sen kopplar var maskin för sig till skärm. Så får vi se hur nöjd jag blir. Tack för hjälpen och artisteriet med bilderna

Återkoppla vilken det blir! Kul:)

Visa signatur

Permalänk

https://noerdic.se/products/docking-station-dual-monitor-kvm-...

Jag kör denna Fick hjälp utav nördic när jag var ute efter sånt, funkar hur bra som helst.

Jag har 2st skärmar, 1st stationär, 1st laptop, högtalare, tangentbord, mus som är kopplad hit.
Är nöjd med produkten och det förenklar väldigt mycket när jag vill arbeta på laptopen och senare spela på stationära.

Det enda jag är missnöjd med är följande:
1. Önskade att ljudintaget för högtalarna och usb-c för laddare var på baksidan för att ta bort sladdar. Nu är resten dolt så detta kan jag leva med.
2. Min monitor har inbyggda högtalare och det funkade inte riktigt med switchen, därav har jag separata högtalare med bas.
3. RGB på mitt tangentbordet funkar inte när den är kopplad till switchen, så den går in i stationära datorn istället.

Permalänk
Medlem

Jag har nu satt upp det med en USB-Switch. Endast temporär installation tills vidare för att se om det fungerar som jag tänkt.

Så nu har jag båda datorerna kopplade till samma skärm, bara 1 tills vidare.
Båda datorerna är också kopplade till en usb-switch: https://www.teknikdelar.se/produkt/ugreen-usb-30-switch-2x-us...

Till den har jag kopplat: Dongel för mus, Tangentbord, Mic och webbkamera.

Jag behöver manuellt byta ingång på datorn om båda är igång, absolut inga problem. Och vill jag byta "ingång" på usb-prylarna använder jag kontrollen eller knappen på usb-switchen.

Fungerar rätt smidigt än så länge. Hade velat fått upp en skärm till men vet inte riktigt hur jag ska lyckas med det på befintligt skrivbord.

Visa signatur