Permalänk

PS4 på stor skärm

Kan jag köra en PS4 på en Samsung Odyssey G9?
Gamingskärm / 49" / VA / 5120 x 1440 / 240 Hz / 1 ms / AMD
Jag förstår att PS4 inte ger 240Hz. Spelar F1 och vill ha större field of view.
Kommer detta att fungera?

Permalänk
Medlem

Nej, du blir fortfarande begränsad till 16:9.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej, du blir fortfarande begränsad till 16:9.

Vad innebär det? Att bilden bara sträcks ut?

Permalänk
Skrivet av TomTrick1:

Vad innebär det? Att bilden bara sträcks ut?

typ

din höjd upplösning på skärmen delat på 9 och sen resultatet gånger 16 aka 2560x1440 på din skärm (om konsollen stödjer det eller om den kör 1080 uppstretch eller 4k "ihoptryckt att passa på skärmen" vet inte exakt vilka upplösningar ps5 ps4 stödjer).

konsoller stödjer generellt inte annat än normala 16;9 tv upplöningar som sedan sträcks ut för att fylla skärmen eller ger black borders på pixlarna som är utanför 16:9 formatet beroende på vad du satt skärmen till att göra med upplösningar med fel bildformat.

men om spelet/konsollen stödjer justering av FOV så är det denna du troligen vill justera för att få bredare synfält.

vet inte vilket F1 du menar men iaf F1 22 har stöd för justering av FOV https://www.ea.com/able/resources/f1-22/ps5/camera.

sen vad -20 - +20 på FOV betyder är oklart men kan tänka mig typ FOV 75° plus eller minus 20° synvinkel så mellan 55-95°.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ

din höjd upplösning på skärmen delat på 9 och sen resultatet gånger 16 aka 2560x1440 på din skärm (om konsollen stödjer det eller om den kör 1080 uppstretch eller 4k "ihoptryckt att passa på skärmen" vet inte exakt vilka upplösningar ps5 ps4 stödjer).

konsoller stödjer generellt inte annat än normala 16;9 tv upplöningar som sedan sträcks ut för att fylla skärmen eller ger black borders på pixlarna som är utanför 16:9 formatet beroende på vad du satt skärmen till att göra med upplösningar med fel bildformat.

men om spelet/konsollen stödjer justering av FOV så är det denna du troligen vill justera för att få bredare synfält.

vet inte vilket F1 du menar men iaf F1 22 har stöd för justering av FOV https://www.ea.com/able/resources/f1-22/ps5/camera.

sen vad -20 - +20 på FOV betyder är oklart men kan tänka mig typ FOV 75° plus eller minus 20° synvinkel så mellan 55-95°.

Ok tackar.

Enligt manual-
”Adjust to change the camera’s field of view. A higher field of view allows you to see more in your periphery, but objects will appear further away.”

Om jag då väljer FOV max+20 och jag då får en utdragen 16:9 bild. Så kommer inte detta att faktum att kompensera för den mer komprimerade bilden? Som då uppstår med max FOV
Kanske inte en så bred curved skärm som 49” då men ändå.
Oklart om jag ställer rätt fråga nu.

Förtydligande av frågan
Permalänk
Medlem
Skrivet av TomTrick1:

Ok tackar.

Enligt manual-
”Adjust to change the camera’s field of view. A higher field of view allows you to see more in your periphery, but objects will appear further away.”

Om jag då väljer FOV max+20 och jag då får en utdragen 16:9 bild. Så kommer inte detta att faktum att kompensera för den mer komprimerade bilden? Som då uppstår med max FOV
Kanske inte en så bred curved skärm som 49” då men ändå.
Oklart om jag ställer rätt fråga nu.

Nej, det kompenseras inte. PS4 har inte stöd för ultrawide - punkt slut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av TomTrick1:

Ok tackar.

Enligt manual-
”Adjust to change the camera’s field of view. A higher field of view allows you to see more in your periphery, but objects will appear further away.”

Om jag då väljer FOV max+20 och jag då får en utdragen 16:9 bild. Så kommer inte detta att faktum att kompensera för den mer komprimerade bilden? Som då uppstår med max FOV
Kanske inte en så bred curved skärm som 49” då men ändå.
Oklart om jag ställer rätt fråga nu.

vad ovan säger upplösningen kommer vara den samma aka en 16:9 upplösning. 16 pixlar bred på varje 9 hög

16:9 = normalt widescreen format.
21:9 = ca dubbla 4:3 skärmar bred.
32:9 = dubbla 16:9 widscreen bred.

FOV ändrar bara hur pass mycker fisheye effekt kameran i spelet ska ha så att men ser mer åt alla håll i samma upplösning.

hade du kunnat justera vertikal och horisontell FOV separat så hade du kunnat stretcha till ultrawide och sedan bara breddat horizontell FOV så den har en mer rektangulär FOV för att kompensera för att den sträckt ut bilden på bredden men iom att spelet bara stödjer uniformed fov så kommer den ändra både horisontell och vertikal FOV lika mycket så kommer fortfarande se utsträckt ut oavsett på 21:9 eller 32:9 skärmar om du körsträcker ut bilden till full skärm hur du än gör me ndu kommer se mer åt alla håll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ovan säger upplösningen kommer vara den samma aka en 16:9 upplösning. 16 pixlar bred på varje 9 hög

https://image.coolblue.be/content/442dde0d84dbed4ad0ca285614ec5d8e

16:9 = normalt widescreen format.
21:9 = ca dubbla 4:3 skärmar bred.
32:9 = dubbla 16:9 widscreen bred.

FOV ändrar bara hur pass mycker fisheye effekt kameran i spelet ska ha så att men ser mer åt alla håll i samma upplösning.

hade du kunnat justera vertikal och horisontell FOV separat så hade du kunnat stretcha till ultrawide och sedan bara breddat horizontell FOV så den har en mer rektangulär FOV för att kompensera för att den sträckt ut bilden på bredden men iom att spelet bara stödjer uniformed fov så kommer den ändra både horisontell och vertikal FOV lika mycket så kommer fortfarande se utsträckt ut oavsett på 21:9 eller 32:9 skärmar om du körsträcker ut bilden till full skärm hur du än gör me ndu kommer se mer åt alla håll.

Tack för utförligt och förklarande svar. Uppskattas