Uppkopplingsproblem Mesh tp link Deco

Permalänk

Uppkopplingsproblem Mesh tp link Deco

Bytte bort min föregående router mot ett mesh nätverk (TP link Deco x50). Upplever nu att både min TV(lg) samt Xbox tappar uppkopplingen i stand by eller viloläge.
TV:n hittar uppkopplingen efter en stund. Tidigare så var dessa däremot uppkopplade direkt vid start.

Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Kolla om TWT (Target Wake Time) är aktiverat i routern, detta är nytt för wifi 6-standardarden vilket TP-Link Deco X50 lever upp till.

Denna funktion är tänkt att optimera batteriförbrukning på anslutna klienter i viloläge, men för klienter som inte stödjer detta så kan helt enkelt bara kopplas ner helt när detta kickar in vilket det låter som att du beskriver med bl.a. din TV.

https://www.renesas.com/en/blogs/low-power-advantage-wi-fi-66...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Kolla om TWT (Target Wake Time) är aktiverat i routern, detta är nytt för wifi 6-standardarden vilket TP-Link Deco X50 lever upp till.

Denna funktion är tänkt att optimera batteriförbrukning på anslutna klienter i viloläge, men för klienter som inte stödjer detta så kan helt enkelt bara kopplas ner helt när detta kickar in vilket det låter som att du beskriver med bl.a. din TV.

https://www.renesas.com/en/blogs/low-power-advantage-wi-fi-66...

Tack för svar! Låter högst intressant för detta problemet. Dock hittar jag ingenting för twt när jag läser på eller går igenom inställningarna för deco x50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnealligator:

Tack för svar! Låter högst intressant för detta problemet. Dock hittar jag ingenting för twt när jag läser på eller går igenom inställningarna för deco x50.

Om det inte finns ett alternativ för TWT under Avancerat/Trådlöst/Inställningar, så kan det vara så illa att du blir tvungen att stänga av AX/wifi 6 och dumma ner routern till AC/wifi 5 standarden... om det ens finns inställningar för det. Dessa hemma mesh-routrar är rätt begränsad när det kommer till inställningar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD