Vinn nätagg från Seasonic

TV-guiden: Hitta rätt TV för det ljusa rummet

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden: Hitta rätt TV för det ljusa rummet

Årets TV-guide är igång och först ska vi kika på vilka TV-apparater som är bäst lämpade att ha i det ljusa rummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TACK Thomas!
Fast jag inte är i behov av tv nu för jag köpte förra året så är det ju alltid roligt att du får ut en artikel så man kan plugga på och lära sig! Alltid så bra artiklar och så mycket hjälp när man ska köpa tv!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Ja Samsung är ju inte mycket att lita på när det gäller S90D då de säger till hundra 100% att mer storlekar än 65 tums är med QD-Oled.

Permalänk
Medlem

Intressant! Dock saknar jag något om direkt solljus - inbränning. (I vårat TV-rum ligger kvälls-sol på TVn. Används den går det ju att dra för, men när TVn är avstängd så vill vi helst inte behöva dra för). Tittade tex i manualen på Philips OLED809 och där låter det nästan som om TVn skulle explodera i solen.. Googlade lite och verkar vara speciellt vissa OLEDs som är väldigt känsliga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vb:

Intressant! Dock saknar jag något om direkt solljus - inbränning. (I vårat TV-rum ligger kvälls-sol på TVn. Används den går det ju att dra för, men när TVn är avstängd så vill vi helst inte behöva dra för). Tittade tex i manualen på Philips OLED809 och där låter det nästan som om TVn skulle explodera i solen.. Googlade lite och verkar vara speciellt vissa OLEDs som är väldigt känsliga?

Det lär vara sant, ja.
Läs detta och typ 7-8 inlägg framåt: #20661508

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips 55POS901F OLED från typ 2016, som går upp i 640 nits peak brightness. Det är inte ens i närheten av tillräckligt för att spela eller se en film på en solig dag hos oss (stora fönster runt om hela vardagsrummet) så man måste dra för. Men på kvällen är den fantastisk fortfarande idag. Har kalibrerat efter bästa förmåga, och alla som hälsar på här brukar reagera över hur sjukt bra bild det är.

Har tittat på FALD men tycker aldrig det är tillräckligt bra, det är ghosting och inte lika detaljrika kontraster, speciellt i spel när det är effekter och många enstaka pixlar/partiklar som lyser typ natt i Horizon Zero Dawn.

Så nästa TV lär bli en OLED den med. Hoppas det finns nått som kommer upp i 1000nits i SDR - det behövs. Älskar ambilight så det lär bli en philips igen men dessa i listan verkar lite klena?:

"Philips OLED 9-serien med OLED9x8 (2023) och OLED9x9 (2024) använder MLA och når 400–700 i SDR och 1500+ i HDR."

Hade hoppats på runt 1000nits sustained i SDR - kanske inte finns än?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Ja Samsung är ju inte mycket att lita på när det gäller S90D då de säger till hundra 100% att mer storlekar än 65 tums är med QD-Oled.

Nu vet jag inte om jag tolkar ditt inlägg helt korrekt, men jag har beställt S90D i 77" och enligt Samsung så är även den QD-OLED då detta var ett krav från min sida då jag inte vill ha en WOLED-skärm.

https://www.sammobile.com/news/samsung-qd-oled-tv-screens-thi...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Även om jag känner mig insatt i ämnet TV så var detta ändå en intressant och lärorik läsning. Tack mr lax.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu vet jag inte om jag tolkar ditt inlägg helt korrekt, men jag har beställt S90D i 77" och enligt Samsung så är även den QD-OLED då detta var ett krav från min sida då jag inte vill ha en WOLED-skärm.

<Uppladdad bildlänk>

Av allt att döma är det endast 65” som har QDOLED. Du har antagligen köpt en WOLED med andra ord. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Av allt att döma är det endast 65” som har QDOLED. Du har antagligen köpt en WOLED med andra ord. :/

Det skulle vara ytterst märkligt om, Samsung själva medger att det är en QD-OLED om det inte var så. Oavsett så åker TV-n tillbaka om det skulle vara på det sättet då både säljsupport samt tekniksupport hävdade detsamma.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på också är att i ett ljust rum kan man inte bara ’ösa på’ med mer ljusstyrka på TVn. Med en bra TV med vettig kontrast kommer ju de mörkare delarna ändå inte lysa starkt. Överallt där bilden är mörk kommer reflexer från fönster och direkta ljuskällor synas, oavsett vilken högsta nivå av ljusstyrka panelen mäktar med. Så summan är att reflexerna alltid kommer synas och störa, även om skärmen har kapacitet att lysa genom dem

Bra bild går helt enkelt inte ihop med ljus oskärmad miljö, man måste ta bort det värsta om det ska kunna bli bra bild helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det skulle vara ytterst märkligt om, Samsung själva medger att det är en QD-OLED om det inte var så. Oavsett så åker TV-n tillbaka om det skulle vara på det sättet då både säljsupport samt tekniksupport hävdade detsamma.

Flera svenska butiker har bekräftat att det bara är QDOLED i 65”. Samsung säljer säkert exakt samma modell som återförsäljarna och enligt den 77” modellen du eftersökte info om så är det en WOLED då den har ett ”E” i slutet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det skulle vara ytterst märkligt om, Samsung själva medger att det är en QD-OLED om det inte var så. Oavsett så åker TV-n tillbaka om det skulle vara på det sättet då både säljsupport samt tekniksupport hävdade detsamma.<Uppladdad bildlänk>

Power har bekräftat att de bara har QD-paneler i storleken 65”, resten är WOLED
De säljer en tv med samma artikelnummer som din fråga till Samsung: TQ77S90DAEXXC

Vill du verkligen ha QD-OLED så får du satsa på S90C eller S95D eller 65”

E som fjärde sista betyder WOLED enligt de som undersökt det verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Flera svenska butiker har bekräftat att det bara är QDOLED i 65”. Samsung säljer säkert exakt samma modell som återförsäljarna och enligt den 77” modellen du eftersökte info om så är det en WOLED då den har ett ”E” i slutet.

Har inte kunskapen själv, men ytterst märkligt om Samsung själva felaktigt vilseleder sina kunder i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har inte kunskapen själv, men ytterst märkligt om Samsung själva felaktigt vilseleder sina kunder i så fall.

Teorin verkar stämma om man kollar modellnummer hos Power i alla fall, E som fjärde sista förutom på 65” som har T

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Teorin verkar stämma om man kollar modellnummer hos Power i alla fall, E som fjärde sista förutom på 65” som har T
<Uppladdad bildlänk>

Som sagt var.... Jag har inte kunskapen att bedöma vilken som är WOLED eller ej, men man borde som sagt var kunna lita på vad Samsung själva säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Som sagt var.... Jag har inte kunskapen att bedöma vilken som är WOLED eller ej, men man borde som sagt var kunna lita på vad Samsung själva säger.

Jag håller med, men en enskild medarbetare på supporten kanske har fel information helt enkelt, och hoppas att du inte ska se skillnaden kanske?

Väldigt skevt av dem att ha två olika saker under samma modellnamn på det här viset. Okej om baksidan på apparaten är grå vs svart, men att helt byta paneltyp är skevt

Vad är nästa steg lotteri? Kanske S95E kommer ha LCD på vissa storlekar ibland?

Jag hoppas dock att du får hem en bra TV som du blir nöjd med, det är ju det viktigaste i slutändan

Permalänk
Medlem

Supporten kanske läste på USA's spec eller annat land och inte vet bättre.

Även på samsung.se så har 65" annat nummer än resten av storlekarna. DATXXC vs DAEXXC
https://www.samsung.com/se/tvs/oled-tv/s90d-65-inch-oled-4k-t...

Men väldigt irriterande med samma modell fast olika egenskaper beroende på säljområde.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

<Uppladdad bildlänk>

Det är det inte. De ljuger dig rakt upp i ansiktet. I USA är det QD-Oled på de övriga storlekarna.

Här har du vad hifiklubben säger: Endast 65" är QD-OLED

https://www.hifiklubben.se/samsung-s90d-oled-tv/samtq55s90d/

Men det är upp till dig men om du köper S90D i 77 tum så får du inte QD-Oled. Men köper du den i 65 tum så får du det. Även om Samsung support lovar dig att det är QD-Oled i 77. Så stämmer inte det.

Du kan kolla mer inlägg här:

Finns mera inlägg runt det om du bläddrar runt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Det är det inte. De ljuger dig rakt upp i ansiktet. I USA är det QD-Oled på de övriga storlekarna.

Här har du vad hifiklubben säger: Endast 65" är QD-OLED

https://www.hifiklubben.se/samsung-s90d-oled-tv/samtq55s90d/

Men det är upp till dig men om du köper S90D i 77 tum så får du inte QD-Oled. Men köper du den i 65 tum så får du det. Även om Samsung support lovar dig att det är QD-Oled i 77. Så stämmer inte det.

Du kan kolla mer inlägg här:

Finns mera inlägg runt det om du bläddrar runt där.

Ser absolut vad folk skriver, men tycker oavsett att det är rent ut sagt för jäkligt om Samsungs egen personal lämnar felaktiga uppgifter bara för att få sälja sina sämre produkter. Ska verkligen jaga vidare i detta. Och skulle det dessutom finnas olika paneler i olika länder i apparater med samma modellnummer så är det än mer märkligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ser absolut vad folk skriver, men tycker oavsett att det är rent ut sagt för jäkligt om Samsungs egen personal lämnar felaktiga uppgifter bara för att få sälja sina sämre produkter. Ska verkligen jaga vidare i detta. Och skulle det dessutom finnas olika paneler i olika länder i apparater med samma modellnummer så är det än mer märkligt.

Jag håller med. Jag hade själv en timmes konversation med Samsung om S90D i 55 tums där de lovade dyrt och heligt att den hade QD-Oled och att vi på Samsung "aldrig" lämnar felaktig information.

Så här skriver de om varför 65 modellen har en annan beteckning: https://prnt.sc/vWmltcbVQsfh Vilket får det hela att låta mera skumt.

Permalänk
Medlem

Brutalt bra guide. Skulle alla guider/reviews vara på den här nivån skulle vi leva i en bättre värld!
Hittade optimala teven också i guiden, synd bara att Ambilight/bra oled = tomt bankkonto.

Permalänk
Medlem

Om bara C855 kunde komma på erbjudande.....Perfekt sport-tv i ett ljust vardagsrum.
Suverän guide förövrigt!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Jag håller med. Jag hade själv en timmes konversation med Samsung om S90D i 55 tums där de lovade dyrt och heligt att den hade QD-Oled och att vi på Samsung "aldrig" lämnar felaktig information.

Så här skriver de om varför 65 modellen har en annan beteckning: https://prnt.sc/vWmltcbVQsfh Vilket får det hela att låta mera skumt.

Jag undrar vem utanför Samsung som har kontrollerat att panelen verkligen är en WOLED och inte QD-OLED på aktuell modell som säljs här i Sverige? Skulle verkligen vilja se någon form utav bevis på detta då det nu mest verkar vara olika bud från Samsung själva och andra utanför Samsung. Vem har rätt?

Var återigen precis i kontakt med Samsungs tekniska support och de hävdar fortfarande att modellen TQ77S90DAEXXC har QD-OLED panel och inget annat. Det ska även efter begäran från mig skicka de exakta specifikationerna som ska visa på just detta. Får se om det nu gör det. Om det så är att Samsung i det här fallet ljuger så borde man kunna gå vidare med detta. Medarbetaren tyckte att det lät konstigt att det skulle skilja sig mellan paneler länder emellan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag undrar vem utanför Samsung som har kontrollerat att panelen verkligen är en WOLED och inte QD-OLED på aktuell modell som säljs här i Sverige? Skulle verkligen vilja se någon form utav bevis på detta då det nu mest verkar vara olika bud från Samsung själva och andra utanför Samsung. Vem har rätt?

Var återigen precis i kontakt med Samsungs tekniska support och de hävdar fortfarande att modellen TQ77S90DAEXXC har QD-OLED panel och inget annat. Det ska även efter begäran från mig skicka de exakta specifikationerna som ska visa på just detta. Får se om det nu gör det. Om det så är att Samsung i det här fallet ljuger så borde man kunna gå vidare med detta. Medarbetaren tyckte att det lät konstigt att det skulle skilja sig mellan paneler länder emellan.

Jag tycker också det här är konstigt. Jag var också i samma situation när det gäller 55. Men samtidigt går det ju inte att komma ifrån att 65 har ett T istället för ett E som de övriga modellerna. Det gör det hela mer skumt och jag köper inte riktigt Samsung`s förklaring att den skulle vara mer anpassad för Norden än de övriga modellerna.

Jag tycker också att man borde kunna gå vidare med här om de ljuger sina kunder rätt upp i ansiktet på det här sättet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Värt att tänka på också är att i ett ljust rum kan man inte bara ’ösa på’ med mer ljusstyrka på TVn. Med en bra TV med vettig kontrast kommer ju de mörkare delarna ändå inte lysa starkt. Överallt där bilden är mörk kommer reflexer från fönster och direkta ljuskällor synas, oavsett vilken högsta nivå av ljusstyrka panelen mäktar med. Så summan är att reflexerna alltid kommer synas och störa, även om skärmen har kapacitet att lysa genom dem

Bra bild går helt enkelt inte ihop med ljus oskärmad miljö, man måste ta bort det värsta om det ska kunna bli bra bild helt enkelt

Lösningen på detta hintas i artikeln (avgränsningar och allt det där) men lösningen på detta är att acceptera att i ett ljust rum kan man inte ta tillvara på bildkvalitet och hög kontrast för ögat har inte förutsättningarna för det. Då går man på inställningarna och lyfter nivåerna för svart och gråtoner men också att man ankrar svart så högt att det i praktiken är en gråton. Bilden blir platt och livlös men funktionell för rummet.

För tar man en exempelvis en OLED där svart är svart så kommer alla skuggtoner i ett ljust rum vara för mörka för att en sammandragen pupill ska släppa in tillräckligt med ljus. Då måste man skruva bort svärtan och kontrasten i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det finns ju guider som säger vilken modellbeteckning som är vilken? https://www.displayspecifications.com/en/news/9099bfc
T i suffixet är QD-LED och E är WOLED.
Från Samsungs hemsida:
TQ77S90DAEXXC
TQ65S90DATXXC

Du kanske får tag på fel personer på Samsung? Vanliga supporten svarade mig glasklart på frågan,
"Om jag köper 77" S90D, får jag WOLED eller QD-LED?"
- Du får WOLED sa han.

Bra guide för övrigt!

Permalänk
Medlem

@Aqua_HeaD Det är bara att inspektera med kameran på mobilen för att se hur subpixlarna ser ut när du väl får TVn. Rapportera gärna vad du kommer fram till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@Aqua_HeaD Det är bara att inspektera med kameran på mobilen för att se hur subpixlarna ser ut när du väl får TVn. Rapportera gärna vad du kommer fram till!
https://i.rtings.com/assets/products/M8OBBEX9/lg-c4-oled/pixels-large.jpg?format=auto
https://i.rtings.com/assets/products/mrqNKz9t/samsung-s90d-s90dd-oled-qd-oled/pixels-large.jpg?format=auto

Perfekt! Ska absolut kolla upp detta. Börjar nu bli riktigt tveksam över hur Samsung försöker dölja information. Nu har jag pratat med flera oberoende personer hos Samsung och alla menar att de är QD-OLED panel. Något mejl har jag inte fått på specifikationerna över just den här modellen än fast de har sagt att de ska skicka det. Börjar faktiskt kännas som om Samsung medvetet lurar kunder.

När jag sa att kravet från min sida var att det skulle vara QD-OLED i panelen och att jag annars avbryter ordern så ändrades status på leveransen omgående från ”pågående” till ”På väg” vilket verkar vara mer än en slump.

Det här kommer bli en långbänk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Det finns ju guider som säger vilken modellbeteckning som är vilken? https://www.displayspecifications.com/en/news/9099bfc
T i suffixet är QD-LED och E är WOLED.
Från Samsungs hemsida:
TQ77S90DAEXXC
TQ65S90DATXXC

Du kanske får tag på fel personer på Samsung? Vanliga supporten svarade mig glasklart på frågan,
"Om jag köper 77" S90D, får jag WOLED eller QD-LED?"
- Du får WOLED sa han.

Bra guide för övrigt!

Tack för svar. Har pratat med flera nu som hävdar fel sak i så fall. Antingen är flertalet odugliga i sitt arbete eller så vill de få folk att tro att TV’n har en bättre skärm än vad den har.

Visa signatur