Googles nya kvantchip löser 30-årig forskningsgåta

Permalänk
Melding Plague

Googles nya kvantchip löser 30-årig forskningsgåta

Ett stort steg mot storskaliga kvantdatorer ska ha tagits i Googles labb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jättedålig koll på detta men vad ska man använda dessa till?
Simuleringar av olika slag?

Permalänk
Medlem

Snart kan vi köra Crysis!

(Haha, först!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Kvandatorer kan teoretiskt göra vissa beräkningar som skulle ta en evighet för vanliga datorer. Det är alltså vissa beräkningar de kan tänkas vara överlägsna på, men fördelarna är också begränsade till det.

Permalänk

”[…] användningen av fler kvantbitar också leder till fler beräkningsfel. I ett benchmark-test med Willow visade det sig att felen kunde minskas exponentiellt i takt med att fler kvantbitar lades till.”

Wat

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

En dröm är att lösa optimeringsproblem mycket effektivare. Konkret exempel är hur personal och flygplan ska åka för att uppfylla lagar och optimera scheman. Lägre utsläpp, mindre förseningar och gladare personal. Det är bara ett av många optimeringsproblem.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Snart är allas lösenord hackade av google då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Sedan kopplar man ihop AI med detta så kan AI förutspå framtiden. Inte skrämmande alls

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliviawilde:

”[…] användningen av fler kvantbitar också leder till fler beräkningsfel. I ett benchmark-test med Willow visade det sig att felen kunde minskas exponentiellt i takt med att fler kvantbitar lades till.”

Wat

Det är förvirrande skrivet, men det är ändå rätt korrekt.
Kvantbitar delas upp i fysiska och logiska. En processor har ett visst antal fysiska kvantbitar "från fabrik" så att säga. Men de är för ostabila för att vara praktiska, så därför kombineras flera fysiska kvantbitar till ett mindre antal logiska, via det som detta handlar om, quantum error correction.

Att försöka koppla ihop flera kvantbitar för att göra mer komplexa beräkningar leder lättare till fler beräkningsfel, men ju flera fysiska kvantbitar varje logisk kvantbit består av, desto större feltolerans, så därav den andra delen av den citerade meningen.

Som (sannolikt väldigt dålig) datoranalogi så kör de bitarna i RAID för att öka feltoleransen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Till er som undrar, vanliga datorer läser 0 eller 1, medans kvantdator är både 0 och 1 samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Till er som undrar, vanliga datorer läser 0 eller 1, medans kvantdator är både 0 och 1 samtidigt.

En väldigt förenklad beskrivning som inte är riktig korrekt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

En viss typ av problem kan eventuellt lösas mycket effektivare av en fungerande kvantdator. Det är en mycket begränsad typ av problem som kan hanteras.

För att det ska gå att lösa några större problem som har praktisk betydelse så krävs det perfekt felkorrigering. Och det är kanske omöjligt i princip att skapa en perfekt felkorrigering pga kvantmekanikens fundamentala natur. Nu får vi väl se vad det här innebär om det kommer mer detaljerade nyheter i frågan men förmodligen är det bara en smärre förbättring av läget som egentligen inte löser några av hindren mot att konstruera en fungerande kvantdator.

Man kan nog jämföra dagens läge med kvantdatorer med att konstruera en fungerande transistor i elektronikens barndom.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Man snurrar på ett mynt är väl enklast att beskriva kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Man snurrar på ett mynt är väl enklast att beskriva kanske?

Eller att den kan multitaska. Läsa både 0,1 samt 0 och 1 på samma gång? Ytterst förvirrande.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Och den är såklart som allt annat i kvantdatorvärlden totalt oanvändbar till någon praktiskt tillämpning.

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på hur kvantumbitar (0 och 1 samtidigt) kunde kollapsa i ett korrekt svar och började tänka i slumpartade beräkningar i terrahertz-fart, som att kvantumdatorer skulle vara någon sorts tombola. Lyckligtvis fann jag den här tråden som inte gjorde mig klokare, men som i alla fall luftade mina tankar så att jag kan gå och göra något annat. Så fort Schrödiger nämns så går jag och klappar katten.

What makes quantum computations different from randomized classical computations?

Om inte det magiska som beskrivs där förekommer så skulle en 64-bits beräkning ändå ta 213 dagar, vilket inte är så snabbt. (2^64/10^12/3600/24 = 213, jo jag vet att detta inte är en slumpberäkning utan en linjär dito.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Stämmer det verkligen? Trodde det var en transputer och inte en kvanttdator du beskrev där. Och en hypotetisk decimaldator är ickebinär och använder sig av flertag steg mellan och och off.
Transputern var poppis på 80talet i UK men aldig i hemmen och så vitt jag vet så blev decimaldatorerna aldrig något annat än koncept och lite försökshårdvara som dom inte fick att funka.

Japp nu har jag läst och lyssnat på presentationen. Det har inget med ettor och nollor att göra.
De påstår att det skulle ta en av världens snabbaste superdatorer 10,000,000,000,000,000,000,000,000 år att klara av benchmarket som dom körde, så det handlar inte om en extra state count.
"10 septillion years on one of today’s fastest supercomputers"

Tror att som med många andra google produkter så är det antingen ett koncept eller alternativt rökridå eller rent ut sagt svammel, som deras förra quantum cpu som aldrig kunde byggas.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Problemet med en kvantdator är motsatt till hur en vanlig inte fungerar. Om man observerar den påverkas resultatet. Medan en vanlig inte producerar resultat när den inte observeras.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är förvirrande skrivet, men det är ändå rätt korrekt.
Kvantbitar delas upp i fysiska och logiska. En processor har ett visst antal fysiska kvantbitar "från fabrik" så att säga. Men de är för ostabila för att vara praktiska, så därför kombineras flera fysiska kvantbitar till ett mindre antal logiska, via det som detta handlar om, quantum error correction.

Att försöka koppla ihop flera kvantbitar för att göra mer komplexa beräkningar leder lättare till fler beräkningsfel, men ju flera fysiska kvantbitar varje logisk kvantbit består av, desto större feltolerans, så därav den andra delen av den citerade meningen.

Som (sannolikt väldigt dålig) datoranalogi så kör de bitarna i RAID för att öka feltoleransen.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Sedan kopplar man ihop AI med detta så kan AI förutspå framtiden. Inte skrämmande alls

Skönt. Då kan AI bli min betjänt och servera mig med exakt det jag tänker på utan att behöva öppna munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Skönt. Då kan AI bli min betjänt och servera mig med exakt det jag tänker på utan att behöva öppna munnen.

Det blir nån slags tidsparadox av det du just sa. I nån tidslinje måste du ha sagt vad du ville

Permalänk
Medlem

Låt grabbarna på MIT förklara det istället:
https://news.mit.edu/2020/explained-quantum-engineering-1210

Tips är att läsa på om kvatmekanik också och då specifikt superposition och entanglement. Tas upp i MIT artikeln men förklaras inte på djupet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Känns som att Feynman inte hade gillat jämförelsen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vart det här landar. I teorin kan ju kvantdatorer göra alla dagens kryptovalutor värdelösa över en natt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Men kommer mina spel bli snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviawilde:

Wat

Fler databitar för högre beräkningskraft, och fler fec/crc-bitar för högre säkerhet mot bitfel?

Permalänk
Medlem

Så bra då har vi snart ett Willow-chip i varje burk så vi kan multitaska ms-röj riktigt snabbt.

Svaret till den ultimata beräkningen vet vi redan, det är….

42.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en för att snabba upp processen med att knäcka någon klurig HASH i HashCat:)

Visa signatur
Permalänk

Precis som Fusions reaktorer och mini-reaktorer är dom alltid endast några år borta från att slå igenom 🙄 Hypen är ej berättigad, Google vägrar att ge ut vad den räknat på eller hur experimentet var upplagt. Inte särskilt öppet, så troligen instabilt och dom visste svaret på förhand, där av kunde köra beräkningen tusentals gånger tills de plötsligt hittade rätt svar 🥱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Precis som Fusions reaktorer och mini-reaktorer är dom alltid endast några år borta från att slå igenom 🙄 Hypen är ej berättigad, Google vägrar att ge ut vad den räknat på eller hur experimentet var upplagt. Inte särskilt öppet, så troligen instabilt och dom visste svaret på förhand, där av kunde köra beräkningen tusentals gånger tills de plötsligt hittade rätt svar 🥱

Så är det ju. Men oavsätt vad så är ju kvantmekaniken extremt mkt snabbare på att göra beräkningar än vad en vanlig superdator är, men som du skriver, man skulle ju vilja veta mer om vad som räknat på och hur allt gått till..

Visa signatur