Söker ny skärm. Frame generation med G-sync? Compatible? FreeSync? Adaptive?
Plötsligt händer det. FPSen börjar dimpa en bra bit under 60 alltför ofta i nyare spel. Har en Ryzen 5 5600X, 32GB RAM och 4070 Super. Jag skulle kunna köpa en dyr ny AM4-cpu för att slippa min flaskhals, men då kanske jag behöver ny PSU (idag 750w), och det är ganska mycket pengar för en relativt liten boost med både ny PSU och en CPU som typ maxar AM4-sockeln.
Så jag tänkte att frame generation kan lösa det här problemet i väntan på nästa större uppgradering av cpu/modermodem/RAM. Men när jag kör frame generation idag så har jag sån otroligt hemsk screen tearing. Frame generation och vsync vill ju inte leka tillsammans. Lika bra att ta tillfället i akt att byta ut den här gamla skärmen från 2009.
Har hört att en G-sync-skärm löser alla problem med screen tearing under frame generation, men de verkar väldigt dyra. Klarar G-sync compatible av att fixa screen tearing med frame gen? Hur är det med AMDs FreeSync och Adaptive Sync? Har haft svårt att hitta information om det här, och alla de här nya sync-metoderna är så nya för mig som suttit på samma skärm sen 2009.
Söker efter en skärm som har kompatibelt pixel grid och uppdateringsflöde för 1080p60, vare sig det är 1080p eller 4k, 60Hz eller 120Hz eller 240Hz. Men det visar sig att mängden skärmar i de specsen med G-sync är väldigt dyra eller icke-existenta. Jag har inte så höga krav på min skärms färger och allt vad det heter, vad jag än skaffar idag lär se mycket bättre ut än den gamla skärmen jag sitter på idag som inte ens var bra 2009 (ASUS vw246h), jag vill bara slippa screen tearing och akta mig för "mellansteg" som 1440p och 144Hz pga kompatibilitetsproblem med äldre/japanska spel.