Söker ny skärm. Frame generation med G-sync? Compatible? FreeSync? Adaptive?

Permalänk
Medlem

Söker ny skärm. Frame generation med G-sync? Compatible? FreeSync? Adaptive?

Plötsligt händer det. FPSen börjar dimpa en bra bit under 60 alltför ofta i nyare spel. Har en Ryzen 5 5600X, 32GB RAM och 4070 Super. Jag skulle kunna köpa en dyr ny AM4-cpu för att slippa min flaskhals, men då kanske jag behöver ny PSU (idag 750w), och det är ganska mycket pengar för en relativt liten boost med både ny PSU och en CPU som typ maxar AM4-sockeln.

Så jag tänkte att frame generation kan lösa det här problemet i väntan på nästa större uppgradering av cpu/modermodem/RAM. Men när jag kör frame generation idag så har jag sån otroligt hemsk screen tearing. Frame generation och vsync vill ju inte leka tillsammans. Lika bra att ta tillfället i akt att byta ut den här gamla skärmen från 2009.

Har hört att en G-sync-skärm löser alla problem med screen tearing under frame generation, men de verkar väldigt dyra. Klarar G-sync compatible av att fixa screen tearing med frame gen? Hur är det med AMDs FreeSync och Adaptive Sync? Har haft svårt att hitta information om det här, och alla de här nya sync-metoderna är så nya för mig som suttit på samma skärm sen 2009.

Söker efter en skärm som har kompatibelt pixel grid och uppdateringsflöde för 1080p60, vare sig det är 1080p eller 4k, 60Hz eller 120Hz eller 240Hz. Men det visar sig att mängden skärmar i de specsen med G-sync är väldigt dyra eller icke-existenta. Jag har inte så höga krav på min skärms färger och allt vad det heter, vad jag än skaffar idag lär se mycket bättre ut än den gamla skärmen jag sitter på idag som inte ens var bra 2009 (ASUS vw246h), jag vill bara slippa screen tearing och akta mig för "mellansteg" som 1440p och 144Hz pga kompatibilitetsproblem med äldre/japanska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidd:

Har hört att en G-sync-skärm löser alla problem med screen tearing under frame generation, men de verkar väldigt dyra. Klarar G-sync compatible av att fixa screen tearing med frame gen? Hur är det med AMDs FreeSync och Adaptive Sync? Har haft svårt att hitta information om det här, och alla de här nya sync-metoderna är så nya för mig som suttit på samma skärm sen 2009.

G-Sync Compatible och FreeSync är Nvidias respektive AMDs namn på VESA Adaptive Sync, d.v.s. G-Sync Compatible, FreeSync och VESA Adaptive Sync är bara olika namn på samma sak. Se Sweclockers guide till synksoppan för mer information.

Sen finns det olika G-Sync Compatible och FreeSync certifieringar som garanterar en viss nivå på skärmen som t.ex. hög uppdateringsfrekvens, låg latens, etc. Men i grunden är det alltså samma teknik och även ocertifierade skärmar kan fungera bra.

Det finns med andra ord bara två tekniker att välja mellan, i alla fall om man håller sig till DisplayPort: G-Sync och VESA Adaptive Sync. G-Sync är rätt sällsynt nu för tiden eftersom VESA Adaptive Sync är billigare, oftast bra nog, samt fungerar på alla tillverkares grafikkort.

Om det sen faktiskt är lösningen på ditt problem har jag ingen aning om, men förhoppningsvis gör det valet lite enklare i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu har jag inte specifikt kollat upp kraven för Frame Generation och adaptiv synk men som en tumregel.

Det finns fyra tekniker för adaptiv synk:
1) VESA Adaptive över Displayport. Någonstans 98–99 procent av alla spelskärmar tillverkade efter 2015 använder dena teknik.
2) G-sync med Nvidia-specifik G-sync-modul i skärmen och Displayport som enbart fungerar som tänkt med Nvidia-GPU. Ett litet fåtal, runt ett hundratal produkter historiskt. Då ofta påkostad skärmar.
3) HDMI VRR enligt HDMI-standard som fungerar med majoriteten nya TV med 120 Hz-paneler samt en del spelskärmar
4) Freesync över HDMI som endast fungerar med AMD-GPU:er mot en stor del skärmar.

Det som är relevant för din del torde vara 1) och 2) medan 3) och 4) kan vara viktiga skillnader för exempelvis en PS5:a. Bara för att förtydliga, detta ämne är ofta missförstått både på den allmänna förvirringen men också ur vilket kontext det diskuteras.

Nvidia pinkar in sitt revir och pratar alltid om "G-Sync" oavsett om tekniken är 1, 2 eller 3. Nvidia certifierar ett hundratal skärmar att de fungerar korrekt mot deras GPU:er:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

AMD pinkar in sitt revir och pratar alltid om "Freesync" oavsett om tekniken är 1, 3 eller 4. AMD certifierar många skärmar (flera tusen) baserat på vilka som fungerar direkt med AMD:s GPU:er:
https://www.amd.com/en/products/graphics/technologies/freesyn...

Väldigt många användare kallar (1) VESA Adaptive för "Freesync" pga gammal teknikhistoria och säger att "...Nvidia klarar numera Freesync..." vilket gör det hela mer förvirrande. Ifall en skärm använder (1) så är tekniken samma men det är inte alltid säkert skärmen är helt hundra i funktion med Nvidia eller AMD:s grafikkort. Det finns skillnader i signaler och toleranser där det inte alltid fungerar som det är tänkt. Inte alls ofta det blir fel fast det händer då och då att skärmar inte fungerar fullt ut med särskilt Nvidias GPU:er. Därför är det allra säkraste kortet en skärm som finns med på Nvidias lista över certifierade skärmar.

Min gissning, so far – ska kolla vidare någon dag – är att Nvidia i detta sammanhang med Frame Generation menar "G-sync" som i just någondera metod 1, 2 eller 3. Detta eftersom det skulle bli väldigt begränsat att addera funktionen enbart till de väldigt få skärmarna med G-sync-modul. Man vill nog nå så många som möjligt. Återigen blir Nvidias vitlista det säkra kortet om man inte vill chansa och testa själv.

Permalänk
Medlem

Vettetusan som du just ska behöva undvika 144hz-skärmar, dom går ju fortfarande att köra i 60hz om det krävs för spelet.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740