Pluggar just nu till ”Automationsingenjör” på YH. Efter att blivit lite smått uttråkad under utbildningen började jag lära mig Python vid sidan av studierna och snöat in en hel del på AI sidan.
Är detta något som faktiskt används i industrin idag? Har i mina ansökningar till LIA platser angett att jag brinner mycket för AI och python programmering men detta tycks helt förbisetts när jag väl kommer till platsen. Givetvis förstår jag att det primära arbetet är riktat mot PLC/robot programmering men skulle helst arbeta i någon gränsland.
Kan det vara så att jag gjort en total stolpträff med vad jag förväntar mig få göra med den utbildning jag går?
Kan tilläggas att jag arbetar många år i industrin innan jag valde att börja studera och det känns för mig som tidigare operatör att AI och python kan integreras på många sätt som en verktyg för att hjälpa operatörer.
Ett problem med AI i industri är väl att arbetsprocessen kan ändras och då går det inte tjäna tillbaka investeringen i AI då den kan bli värdelös, hjälpa operatörer ska leda till mer lönsamhet i pengar, kvalitet eller hms. Ett ställe jag var på fick vi programmera lite fritt om vi tjänade igen kostnaden på 1år. Annars krävdes godkännande och det tog fan tid.
Kan tänka mig att många ser på AI vid implementering av nya lösningar och många vill ha AI, så det är inte fel att ha kunskapen.
Programmeringskunskap är alltid bra för att göra egna lösningar eller bättre kravställare vid ett projekt :).
Jag har jobbat länge som automationsingenjör inom industrin (jobbar med eldistribution sedan i höstas).
Den gyllene reglen inom industriautomation är att innovera långsamt. Takten på modernisering av teknik är ofta långsamt som som en glaciär.
Man vill ha beprövad teknik som inte ger några överraskningar. När ett oplanerat stopp kostar miljoner i timmen i produktionsbortfall väljer man inte oprövad bleeding edge produkter.
Att använda beprövade tekniker för att undvika stopp förstår jag till hundra procent. Jag är nog mer inne på spåret att man kan testa system vid sidan av och när det inte handlar om systemkritiska program. Det behöver ju faktiskt inte innebära att maskineriet tvärnitar för att man exempelvis upptäcker avvikande data punkter. Jag kanske helt enkelt får se python som ett verktyg i arbetslådan för att processa och hantera data med för att underlätta för mig själv.
Absolut ett verktyg för att underlätta arbete. Skriva script för bulkjobb och datahantering är väldigt kraftfullt.
Jag har för mig att jag har läst om någon scada/hmi som använder python för för scriptning.
Arbetar med SCADA och python används i ett Scada som heter Ignition.
AI har jag inte stött på, som nämnts ovan så är det ganska konservativt i industrin….
Python och liknande är en bra kunskap att ha på SCADA-sidan som det redan påpekats. AI är väldigt ovanligt inom det område jag jobbar inom (fastighetsautomation). Däremot är det ett flertal aktörer jag vet som ljuger om att de använder det för att optimera börvärden när det i själva verket sker genom glorifierade kaskadregleringar 🙂