HP prodesk död efter installation av ubuntu server

Permalänk
Medlem

HP prodesk död efter installation av ubuntu server

Halloj. För ett ett tag sedan inhandlade jag en begagnad HP prodesk 400 g3 mini för att ha som hemmaserver för media och lite egna applikationer. Datorn kom levererad med Windows 10 och verkade fungera tillfredställande.

I helgen så installerade jag Ubuntu server (24.04.2 LTS) och installationen fortlöpte utan problem. När jag sedan startar om datorn så nås jag av en skärm som säger "Please remove the installation medium, then press ENTER". Jag drar ur usb-stickan och trycker på enter vilket gör att datorn startas om. Här verkar dock något att gått snett.
Datorn hamnar nu i ett läge av ständig reboot. Den startar och går i ca 5 sekunder, sedan startar den om sig. Den når aldrig bios och jag får heller ingen utsignal till skärm.

Jag har testat att koppla ur alla I/O men utan resultat. Har också, med hjälpa av multimeter, mätt upp extern psu. Den ska leverera 19,5V men min multimeter säger 18,7V (utan belastning). Kan ett vara orsaken eller är det inom felmarginalen?
Finns det något mer jag kan göra för att felsöka? Kan det vara defekta minnen som ställer till det?
Kan det vara installationen av ubuntu server orsakade eller utlöste detta? Eller är det bara en tillfällighet?

Tacksam för all hjälp då jag kliar mig själv i huvudet ganska frekvent nu.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte Ubuntu som är orsaken i alla fall. Slumpen att det hände just när du installerade det. Men för att utesluta det helt kan du försöka boota från stickan igen. Men eftersom du inte ens kommer till BIOS så är det nåt helt annat.

Låter inte bra att den levererar mindre spänning än specat faktiskt. Skulle testa med en annan, tänk på att det måste vara samma spänning (19.5V), minst den strömstyrkan (A, Ampere) som du redan har (alternativt minst det som själva datorn anger) och samma polaritet.

Permalänk
Medlem

Hörs inget piip ifrån den? Den brukar pipa på olika vis om något är fel på hårdvaran i datorn.
Även om man kopplar in en felaktig nätdel piper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är nog inte Ubuntu som är orsaken i alla fall. Slumpen att det hände just när du installerade det. Men för att utesluta det helt kan du försöka boota från stickan igen. Men eftersom du inte ens kommer till BIOS så är det nåt helt annat.

Låter inte bra att den levererar mindre spänning än specat faktiskt. Skulle testa med en annan, tänk på att det måste vara samma spänning (19.5V), minst den strömstyrkan (A, Ampere) som du redan har (alternativt minst det som själva datorn anger) och samma polaritet.

Har testat med att boota från stickan igen men utan resultat. Jag reagerade också på att spänningen verkade låg. Kanske får försöka låna en annan psu och testa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Hörs inget piip ifrån den? Den brukar pipa på olika vis om något är fel på hårdvaran i datorn.
Även om man kopplar in en felaktig nätdel piper den.

Nope, inget pip. Bara omstart om och om igen.

Permalänk
Medlem

Testade nu att plocka ur ram-stickan (det finns bara en). Då går den igång med tre långa pip följt av två korta pip. Gissar att den varnar för att inget ram finns installerat. Dock osäker på vad det säger.

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort BIOS-batteriet en stund.

Permalänk
Medlem

HP ProDesk 400 G1, vilket inte verkar vara den modell du har, är det närmsta jag hittar i LVFS-databasen. Det verkar osannolikt från början att Ubuntus installationsprogram skulle ge sig på att uppdatera BIOS/UEFI, men utan stöd i LVFS känns det omöjligt. Möjligen skulle Intel ME eller något kunnat bli uppdaterat och blivit kvaddat, men det känns osannolikt.

Ta ut den interna lagringen för att säkerställa att det trots allt inte är tidig boot (grub) som orsakar en bootloop?

Permalänk
Medlem

Plockade ur ssd och då gick den igång. När jag sedan satt tillbaka ssd så bootar den utan problem in i ubuntu. Märkligt. Dålig kontakt? Jordfel?