Cloudflare lurar AI-botar med ”labyrint”

Permalänk
Melding Plague

Cloudflare lurar AI-botar med ”labyrint”

Internetjättens nya tjänst lurar AI-botar att läsa sida efter sida av orelaterad fakta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AI vs AI.

Snart är "alla" på nätet bara bottar.. 😅

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

AI vs AI.

Vi är redan där, "The 2024 Imperva Threat Research report reveals that almost 50% of internet traffic comes from non-human sources"

Har sett hela kommentarsfält på facebook med flera tusen replies som endast är AI som pratar med varandra.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Cloudflare driver ett globalt content delivery network (CDN) och förser företag och privatpersoner med tjänster som DDoS-skydd, spamblockering och annat. Nu har företaget lanserat AI Labyrinth, en tjänst till synes inspirerad av anti-AI-vapen som Nepenthes och Iocaine.

Till skillnad från utvecklare av dessa serverprogram har Cloudflare inte som mål att förgifta AI-företagets insamlade data, men företaget vill ändå göra det möjligt för kunder att effektivt stoppa bolagens spindlar från att suga i sig all information på sajter, rapporterar The Verge.

Tycker det låter mer som att detta är en mer traditionell "spider trap" isf?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så... ungefär som Reddit och populära ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

AI vs AI.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Internet_theory

Detta har diskuterats länge nu, jag har sett det länge på t.ex. Reddit

Det är Riolu hela vägen ner (Trackmania-drama från senaste veckan 🫣)

Permalänk
Medlem

Längtar efter nästa steg i utvecklingen där alla förstår att bara för att något står på internet betyder det inte att det är sant. Tillbaka till papperstidningar och att prata med folk man känner från offline-världen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker det låter mer som att detta är en mer traditionell "spider trap" isf?

Nja, traditionella spider traps är väl mer att spindeln ska crasha, hamna i meningslösa loopar eller fastna i knasiga adresser, det här verkar väl mer sofistikerat så att spindeln ska ösa runt och samla in vad den tror är rätt information, men som är helt orelaterad. Varför det sistnämnda är bättre vet jag inte, men spindlarna kanske är bra på att identifiera eller undvika det förstnämnda?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Nja, traditionella spider traps är väl mer att spindeln ska crasha, hamna i meningslösa loopar eller fastna i knasiga adresser, det här verkar väl mer sofistikerat så att spindeln ska ösa runt och samla in vad den tror är rätt information, men som är helt orelaterad. Varför det sistnämnda är bättre vet jag inte, men spindlarna kanske är bra på att identifiera eller undvika det förstnämnda?

Jag uppfattade det som att det huvudsakligen var någon variant på just att spindeln ska "hamna i meningslösa loopar" eller motsvarande, istället för att sno den riktiga informationen.

Jag vet inte om det spelar roll *egentligen* för Cloudflares funktion om det som står där är sant eller falskt, men det blir väl en mindre kontroversiell funktion om det som står på sidorna är sant (men irrelevant sett till sajtägarens intressen); dvs, det finns nog en hygglig chans att det aldrig upptäcks att spindeln ödslat en massa tid i något slags "spider trap", och det är kanske då lättare för Cloudflare och dess kunder ur ett PR-mässigt perspektiv att inte riskera att blandas in i någon framtida skandal och/eller att människor hittar in till detta "på kundens sajt".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

AI vs AI.

Redan sant på vissa ställen som t.e.x. Facebook. Sista månaderna innan jag stängde mitt konto där var tidslinjen i princip bara fylld av botar som kommenterade AI-genererade bilder.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk

Sedan upptäcker man att hela universum egentligen är Gud:s dator ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

AI vs AI.

För mig det fanns en subreddit på Reddit som bara innehåller bottar där dom pratar med varandra. Kunde gå helt bananas men minns inte helt rätt av. Inte AI då men inga människor heller.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Redan sant på vissa ställen som t.e.x. Facebook. Sista månaderna innan jag stängde mitt konto där var tidslinjen i princip bara fylld av botar som kommenterade AI-genererade bilder.

Skrivet av Señor Hallon:

Vi är redan där, "The 2024 Imperva Threat Research report reveals that almost 50% of internet traffic comes from non-human sources"

Har sett hela kommentarsfält på facebook med flera tusen replies som endast är AI som pratar med varandra.

Asså, jag är förvirrad men 95% de jag följer på FB är vänner jag känner på riktigt och träffat IRL. Det är la det FB är till för lixom.

Har AI skapat människoliknande konton för att lura oss riktiga människor? Eller har människor skapat konton åt AI? Hur fungerar det lixom?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Asså, jag är förvirrad men 95% de jag följer på FB är vänner jag känner på riktigt och träffat IRL. Det är la det FB är till för lixom.

Har AI skapat människoliknande konton för att lura oss riktiga människor? Eller har människor skapat konton åt AI? Hur fungerar det lixom?

Nu har jag inte använt Facebook privat på typ 10 år och redan då började ju algoritmen härja, hälften av det man såg var reklam eller det som facebook tyckte man skulle se. Det här var det första jag hittade.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/faceboo...

Finns subreddits som samlar in skräpet också

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nu har jag inte använt Facebook privat på typ 10 år och redan då började ju algoritmen härja, hälften av det man såg var reklam eller det som facebook tyckte man skulle se. Det här var det första jag hittade.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/faceboo...

Finns subreddits som samlar in skräpet också

Mjo jag har hört om detta men jag har knappt använt FB aktivt på 12+ år. Jag kollar mest vad vänner gör eller det jag lagt ut så jag "surfar" inte runt på FB så jag har la inte märkt all detta AI reklam mojs som ni pratar om

Sen har jag sen länge lärt mig att man ska vara kritiskt tänkande och tänka efter och inte ta det på så stort allvar. Det gäller alla socialt bjäfs på nätet nu för tiden anser jag

Speciellt viktigt att lära sin barn det.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel