Klarar AMD Ryzen R5 9600x 4k60Hz I desktop via HDMI? - JA! *edit*

Permalänk
Medlem

Jag ställer frågan här istället så kanske man får svar, AMD's egna forum verkar lite speciella >.>

(Windows 10)

Jag har precis ställt upp nya delar på skrivbordet för att stabilitetstesta lite och använder iGpun för det, men jag får bara ut 30Hz
(Max som listas under List all Modes under display adapters 3840*2160@30 Hertz)

Jag har kikat efter ett svar om CPUn ens klarar det men det är såvitt jag kan hitta inte någonting som AMD nämner i någon produktbeskrivning. Vill gärna veta om det är något som är fucky innan jag börjar rota förmycket i nyinstallerade systemet

(Skärmen har drivrutiner installerade och nyaste Adrenalin är inkörda med, Färgdjupet är 8bits och finns inget annat val, testat med rgb 4:4:4:4 och ycmr 4:4:4:4 utan skillnad, Kabeln är en 1M 8k60 certifierad med hologram och qrkod)

Redigering av titel och svar på egna frågan när det bekräftats
Permalänk
Medlem

Jo, AMD är tyvärr väldigt otydliga på den punkten. Det verkar som att de stödjer HDMI 2.1 men bara TMDS, d.v.s. HDMI 2.0-bandbredd, så de flesta moderkort är begränsade till 4K@60Hz. En del moderkort klarar mer, men de använder troligtvis DP->HDMI-konvertering istället.

Fast det är ju ändå 4K@60Hz, så det borde fungera kan man tycka. Men det beror förstås på vad du har för moderkort också.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, AMD är tyvärr väldigt otydliga på den punkten. Det verkar som att de stödjer HDMI 2.1 men bara TMDS, d.v.s. HDMI 2.0-bandbredd, så de flesta moderkort är begränsade till 4K@60Hz. En del moderkort klarar mer, men de använder troligtvis DP->HDMI-konvertering istället.

Fast det är ju ändå 4K@60Hz, så det borde fungera kan man tycka. Men det beror förstås på vad du har för moderkort också.

Skrivet av erssn:

Vad har du för moderkort?

Huh. Det hade jag inte en tanke på att moderkortet skulle spela in -.-
det är ett Asus Tuf Gaming B650 PLus Wifi
Hum moderkortet :
** Supports 4K@60Hz as specified in HDMI 2.1
Skärmen är dock bara HDMI 2.0, men det borde ju gå med 4k60 Hz där.

Urk. är det krångel med Amd's jävla drivrutiner , igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Huh. Det hade jag inte en tanke på att moderkortet skulle spela in -.-
det är ett Asus Tuf Gaming B650 PLus Wifi
Hum moderkortet :
** Supports 4K@60Hz as specified in HDMI 2.1
Skärmen är dock bara HDMI 2.0, men det borde ju gå med 4k60 Hz där.

Urk. är det krångel med Amd's jävla drivrutiner , igen.

Det är sällan problem med AMD's drivrutiner faktiskt. Har du uppdaterat bios?

Har du uppdaterat chipset drivrutiner också (inte bara Adrenaline)? Här

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Det är sällan problem med AMD's drivrutiner faktiskt. Har du uppdaterat bios?

Har du uppdaterat chipset drivrutiner också (inte bara Adrenaline)? Här

Hehe.haha hohoho. Börja inte med mig om deras drivrutiner är du snäll
Men ja, allting är uppdaterat, Bios, Windows nyinstallerat

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att jag fick till 4k60 med 9600x förra veckan över HDMI till min TV. Det var ju ett rent misstag som upptäcktes när RDR2 gick liiiiite segt minst sagt (skulle koppla till GPU i mitt fall).

Men jag kör W11.

Har du testat med annan kabel? (fast du borde nog se alternativet ändå?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag är rätt säker på att jag fick till 4k60 med 9600x förra veckan över HDMI till min TV. Det var ju ett rent misstag som upptäcktes när RDR2 gick liiiiite segt minst sagt (skulle koppla till GPU i mitt fall).

Men jag kör W11.

Har du testat med annan kabel? (fast du borde nog se alternativet ändå?)

Det var den enda kabel som jag har hemma där jag vet att den är certad för det, Testade lite olika kablar innan och då fick jag de härliga pixelfel flimmer och flimrande kanter innan jag letade rätt på den som sitter i nu.
Men som du säger tycker jag alternativet borde synas i listan så det var därför jag började fundera om processorn ens stöder den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Håller på och labbar lite nu och kan flika in att jag kopplade in skärmen med en random DP kabel och då gick det köra i 60Hz,
Testade en DP->HDMI adapter jag hade liggandes (Deltaco) och fick bild, men återigen bara 30hz som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Håller på och labbar lite nu och kan flika in att jag kopplade in skärmen med en random DP kabel och då gick det köra i 60Hz,
Testade en DP->HDMI adapter jag hade liggandes (Deltaco) och fick bild, men återigen bara 30hz som max.

Kan det vara skärmen som inte klarar 60Hz över HDMI?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Adaptern ska klara 60 Hz i alla fall, Deltaco skriver t.o.m. ut bandbredden den klarar. Så frågan är då om skärmen klarar 4K@60Hz via HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan det vara skärmen som inte klarar 60Hz över HDMI?

Heh.
Jag började luska lite på det och Ja. det gör den....
HDMI version "2.0x1, 1.4x1"
Man kan ju tycka att normalt funtade människor skulle ha HDMI 2.0 porten som HDMI 1 på skärmen...
Men Samsung tyckte att "To display 3840 x 2160 @ 60 Hz, use an HDMI cable that supports 3840 x 2160 @ 60 Hz to connect HDMI2"

Vips så funkar det!

Så för framtiden ifall någon annan undrar så 9600x stödjer 4k60!. Men utgå inte från commonsense med vad ingångarna på skärmarna klarar -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Heh.
Jag började luska lite på det och Ja. det gör den....
HDMI version "2.0x1, 1.4x1"
Man kan ju tycka att normalt funtade människor skulle ha HDMI 2.0 porten som HDMI 1 på skärmen...
Men Samsung tyckte att "To display 3840 x 2160 @ 60 Hz, use an HDMI cable that supports 3840 x 2160 @ 60 Hz to connect HDMI2"

Vips så funkar det!

Så för framtiden ifall någon annan undrar så 9600x stödjer 4k60!. Men utgå inte från commonsense med vad ingångarna på skärmarna klarar -.-

Haha, snyggt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz