TP-link börjar testa Wifi 8

Permalänk
Medlem

"kan öka genomströmningen med upp till 80 procent" låter som prestandan med WIFI 7 är högst teoretiskt.
Hur mkt får man ut i ett prestandatest?

Jag köpte nyligen en 10gbit switch för jag blev irriterad att det gick snabbare att lägga sakerna på en usb disk än att skicka över 1gbit nätverk...

Permalänk
Medlem

För att få maximal fart på wifi 7 så måste man i praktiken sitta på routern (-40db...), lycka till med något mer utanför labbmiljö.

Det enda som faktiskt är riktigt intressant i wifi7 är nog mlo, då man helt slipper problemen med roaming (förutsatt det nu funkar i praktiken).

Att köra 160mhz kanaler (eller 320....) är ju ett drömscenario för en som bor i skogen, men i en normal miljö med 10+ SSID så är ju det tämligen orealistiskt.

Vad en enhet som en laptop eller mobil ska behöva mer än 500mbps till vet jag inte, sidor och youtube är då inte snabbare.

För allt annat har man kabel, för det går inte att komma bort från att wifi är ett delat media och bara en person får sända i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det någon som faktiskt använder dessa snabba nätverk? jag klarar mig bra på mitt gamla 2,4ghz nätverk och jag bor i hus, gaming datorn är såklart kabel kopplad men resten klarar sig bra på 2,4ghz och har aldrig känt att det behövs mer. Har unifis ap's som nog böjar närma sig 15 år nu.

wifi ska vara stabilt och bekvämt. Högre farter är roligt men knappast avgörande för hur snabbt sidor eller videos spelas/laddas.

Dock 2.4 är ju lite besvärligt med alla källor till störningar, men funkar det för dig (bor isolerat) så är det ju bra..
Men 5 har betydigt mindre problem med andra störningskällor - allt från fjärrar, micro, leksaker, olika smart-tjafs, bluetooth, går allt på 2.4 och wifi är ju så att bara en enhet får sända i taget och blir det kollision så tappar man paket.

Permalänk

Jag minns inte när jag först hade router med wifi, det var länge sedan, säg 20år sedan. Min känsla är att täckningen då som idag var lika dålig, en skillnad är såklart att man idag har högre krav.

Olika wifi-extender/mesh och allt vad det nu heter fungerar bra om man själv är i bostaden, ska man på distans underhålla detta tillsammans med folk som ej kan så mycket så är det inte roligt.

Så bättre wifi direkt från routern vill nog många ha.

Sedan som nämns man köper datorprylar lite då och då, vissa prylar kan bara ha stöd för äldre wifi. Men när folk köper en router som de ofta har i många år så vill de ha en som är så bra som möjligt för nya prylar.

Permalänk
Medlem

Hur många trådlösa prylar har ni i hemmet? Har haft 20 olika prylar (18 samtidigt!) uppkopplade mot mitt WiFi denna månaden och snittar på 20GB/dag i nedladdningar.

Tycker allt flyter på bra med WiFi 5, bortsett från LG-TV:n som bitvis kan ha lite seg uppkoppling. Går sällan över 100Mbps, när andra prylar når upp till 300-400Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fd-enjoyer:

Där jag bor har ingen av mina grannar ens orkat gå in och kolla hur spektrumet nyttjas. 2.4Ghz är helt hopplöst sett till hur spektrumet nyttjas. På 5Ghz trängs 20-30 nätverk. På två kanaler. Utom mitt som ligger på en tredje. Jag var den enda som orkade ta reda på vilka frekvenser som var minst nyttjade.

Jag ogillar att låta raljerande, men (ointresserat) folk behöver inte en tx power inställning. De skulle behöva att någon form av kontroll byggs in i wifi standarden, kanske med en smalbandig kontrollkanal så allas olika accesspunkter kan komma överenns om att frekvenser och uteffekter Och att klienter och accesspunkter automatiskt effektreglerar och inte sänder starkare än de behöver. Kanske redan finns sådan kontroll? Så fort folk har ett reglage kommer det vridas till 11.

Också noterat det där fenomenet med ett fåtal fullpackade och mängder av lediga kanaler. Det borde väl dock även utan kontrollkanal vara fullt möjligt att räkna ssid:s/essid:s i luften på respektive kanal och åstadkomma åtminstone någon slags rudimentär motsvarighet. Visst, inser förstås att det inte är robust nog annat än för hemmanätverk, och att den icke renhårige lätt kan skaffa sig en helt egen kanal med lite spoofing, men ändå.

Vad det gäller förhandling av sändarstyrka enheter emellan undrar jag om det går att få till utan lagstiftning? Den enskilda enheten har ingen överföringskvalitet att vinna för egen del på att sända med mindre än maximal tillåten styrka, och ingen tillverkare vill ta ett sådant initiativ först och bli känd som den som har "dålig mottagning".

Men japp, i sak håller jag med dig, som så är det verkligen ingen dum tanke.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Också noterat det där fenomenet med ett fåtal fullpackade och mängder av lediga kanaler. Det borde väl dock även utan kontrollkanal vara fullt möjligt att räkna ssid:s/essid:s i luften på respektive kanal och åstadkomma åtminstone någon slags rudimentär motsvarighet. Visst, inser förstås att det inte är robust nog annat än för hemmanätverk, och att den icke renhårige lätt kan skaffa sig en helt egen kanal med lite spoofing, men ändå.

Vad det gäller förhandling av sändarstyrka enheter emellan undrar jag om det går att få till utan lagstiftning? Den enskilda enheten har ingen överföringskvalitet att vinna för egen del på att sända med mindre än maximal tillåten styrka, och ingen tillverkare vill ta ett sådant initiativ först och bli känd som den som har "dålig mottagning".

Men japp, i sak håller jag med dig, som så är det verkligen ingen dum tanke.

Min tanke.
De som bor i en liten lägenhet så är det väldigt få som bryr sig så mycket om deras wifi, det bara fungerar och de inte tänker på det. Det är folk som bor i hus där de vill ha mobiltäckning i källaren, garaget, tomten utanför som problemen uppstår om man inte på något sätt har fler access points. Som jag tidigare nämnt AP är inte dyra, men de ska underhållas.

För dessa individer så är problemet med grannars wifi inte så superstort då grannarna bor längre bort.

På mer företagsnivå, mängder av anställda i ett litet kontor som ligger nära andra kontor, ja då finns problemen som ni pratar om.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Hur många trådlösa prylar har ni i hemmet? Har haft 20 olika prylar (18 samtidigt!) uppkopplade mot mitt WiFi denna månaden och snittar på 20GB/dag i nedladdningar.

Tycker allt flyter på bra med WiFi 5, bortsett från LG-TV:n som bitvis kan ha lite seg uppkoppling. Går sällan över 100Mbps, när andra prylar når upp till 300-400Mbps.

Just nu 22 enheter via Wifi och 11 via Ethernet. Drog iväg på Wifi när det blev nära nog en standardfunktion i MCUer, men blir ju ett gäng bara av mobiler + laptops.

Ändå kul att se hur 2.4 GHz nätet trots allt fungerar (där alla enkla enheter håller till, 5 GHz är för laptops/mobiler). Det går inte snabbt, men det fungerar!

TV, AppleTV och liknande är ju näthoggar, de får hålla sig med kabel...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det någon som faktiskt använder dessa snabba nätverk? jag klarar mig bra på mitt gamla 2,4ghz nätverk och jag bor i hus, gaming datorn är såklart kabel kopplad men resten klarar sig bra på 2,4ghz och har aldrig känt att det behövs mer. Har unifis ap's som nog böjar närma sig 15 år nu.

Ja, trådlös VR. Det är högst märkbar skillnad på upplevelsen på snik eller dyra modeller.... själv försöker jag lägga mig i nån form av bättre mellansegment.....De dyra är..... DYRA O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns inte när jag först hade router med wifi, det var länge sedan, säg 20år sedan. Min känsla är att täckningen då som idag var lika dålig, en skillnad är såklart att man idag har högre krav.

Olika wifi-extender/mesh och allt vad det nu heter fungerar bra om man själv är i bostaden, ska man på distans underhålla detta tillsammans med folk som ej kan så mycket så är det inte roligt.

Så bättre wifi direkt från routern vill nog många ha.

Sedan som nämns man köper datorprylar lite då och då, vissa prylar kan bara ha stöd för äldre wifi. Men när folk köper en router som de ofta har i många år så vill de ha en som är så bra som möjligt för nya prylar.

antennerna och sändarna är exakt lika kraftiga i dag som när wifi kom. 0.1mw får man sända, sen handlar det om förstärkning i antennen. Problemet är att förstärkning riktar signalen, så man får luckor i täckningen då istället.

Så en router med 2.4 för 20 år sen har exakt samma täckning som i dag.

5ghz har ju mer dämpning än 2.4 och 6 marginellt sämre än det, fördelen är mindre celler och man störs inte av andra lika lätt.

Utvecklingen som sker i dag med wifi 6-7-8 är mest bara högre qam modulering och större kanalbredd så man får in mer data per tidsenhet detta gör dock grejerna mer störningskänsliga men fördelen med mer fart är att enheter blir färdiga snabbare så andra får prata (wifi är ju så att bara en får/kan sända åt gången per kanal.. och med bredare kanaler så stör man ju varandra på fler kanaler), detta kan förbättra upplevda täckningen.

Att begränsa klienter till lägre hastighet är idioti för det enda som händer är att dom tar upp mer airtime och den är begränsad oavsett vilken WIFI version man kör på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just nu 22 enheter via Wifi och 11 via Ethernet. Drog iväg på Wifi när det blev nära nog en standardfunktion i MCUer, men blir ju ett gäng bara av mobiler + laptops.

Ändå kul att se hur 2.4 GHz nätet trots allt fungerar (där alla enkla enheter håller till, 5 GHz är för laptops/mobiler). Det går inte snabbt, men det fungerar!

TV, AppleTV och liknande är ju näthoggar, de får hålla sig med kabel...

I detta nu:
Wifi - 25
Ethernet - 20

Flyttade till detta hus för 2 år sedan och då satte jag upp tre accesspunkter (nedervåning, övervåning, utomhus) vilka fortfarande täcker allt trådlöst behov. Kidsen har sedan länge gameat och därmed har kraven varit rätt högt ställda. Det har fungerat förvånansvärt bra att spela över wifi men allt eftersom tiden går har jag dragit in kabel iaf. Den främsta anledningen är game streaming (Sunshine + Moonlight: från ett hushåll till ett annat) och att kunna nyttja hastigheten till fullo.

Funderar ibland på att uppgradera de befintliga accesspunkterna (U6 Enterprise x2 + U6 Mesh) men insett att det är totalt onödigt…

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

I detta nu:
Wifi - 25
Ethernet - 20

Flyttade till detta hus för 2 år sedan och då satte jag upp tre accesspunkter (nedervåning, övervåning, utomhus) vilka fortfarande täcker allt trådlöst behov. Kidsen har sedan länge gameat och därmed har kraven varit rätt högt ställda. Det har fungerat förvånansvärt bra att spela över wifi men allt eftersom tiden går har jag dragit in kabel iaf. Den främsta anledningen är game streaming (Sunshine + Moonlight: från ett hushåll till ett annat) och att kunna nyttja hastigheten till fullo.

Funderar ibland på att uppgradera de befintliga accesspunkterna (U6 Enterprise x2 + U6 Mesh) men insett att det är totalt onödigt…

Wifi 35
Ethernet 3

Men hela mitt hus är en enda stor googlemaskin med högtalare och smartahem kontakter.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har 11ac (wifi 5?) och känner noll behov av något bättre, det används ändå bara till mobiler och plattor. 🤷

Likadant för mig, fast jag har en wifi 6 AC från Ubiquity. Jobbdatorn+mobiler och plattor är det enda som kopplas upp. Alla "seriösa" anslutningar (TV, speldator, HTPC etc) är trådade.