GrapheneOS samarbetar med en "major OEM" om ny lur med stöd

Permalänk
Medlem

GrapheneOS samarbetar med en "major OEM" om ny lur med stöd

GrapheneOS har i dagarna pratat på reddit om att dom samarbetar med en stor OEM kring att ta fram nya telefoner med stöd för GrapheneOS. Det här innebär alltså att GrapheneOS inte längre kommer att vara exklusivt för Googles Pixel-telefoner.

Det är så klart spekulationer om vem den här OEM:en är eftersom dom inte publicerat det, både Nothing och OnePlus har nämnts.

Vad tror ni? Jag är helt klart pepp på det här, det innebär en lovande framtid för GrapheneOS och fortsatt möjlighet att använda en säkerhetshärdad telefon med fokus på integritet.

Artikel: 9to5google

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om det är Fairphone, de erbjuder ju redan avgooglad android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det skulle inte förvåna mig om det är Fairphone, de erbjuder ju redan avgooglad android.

Dom har specifikt sagt att det inte är Fairphone. Fairphone saknar möjlighet till säkerhetsfunktioner som GrapheneOS behöver och teamet där verkar inte tycka att dom är så märkvärdiga, att det egentligen är en kinesiskt OEM som sourcar vissa komponenter med något bättre hållbarhetstänk än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det står dock "Major OEM", Fairphone är det inte.

Permalänk

Tippar på något kinesiskt märke.

Typ zte eller huawei.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lenovo/Motorola lägger jag min gissning på.

Permalänk
Medlem

Nu är dom inte så stora längre, men kan inte vara HMD/Nokia?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!