Permalänk
Medlem

d-link DI-604

har köpt en brandvägg nu å ja undrar hur får man reda på vilka portar man måste öppna för vilka program? finns de nått program som skannar av vilka program som använder vilka portar?

Permalänk
Medlem

ftp har vanligt vid 21, tror mail har 81 eller 80.

Visa signatur

Workstation: AMD2500+, Abit NF7-S 2.0, 2*256 TwinMOS-Winbond, Hercules 9800Pro, 120gb Seagate, Samsung 959NF 19"
Laptop: Compaq Evo N1015v, AMD1700+, 256DDR, ATI RADEON IGP 64mb, 19gb

Permalänk
Gäst

Tråd Flyttad

Permalänk
Medlem

finns de nåra hemsidor där de står vilka program som använder vilka portar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
finns de nåra hemsidor där de står vilka program som använder vilka portar?

http://www.keir.net/portlist.html

Väldigt intressant läsning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
http://www.keir.net/portlist.html

Väldigt intressant läsning!

tar nog lite för långt tid å hitta alla portar där.
finns de inga där de står typ programmets namn å sen under de alla portarna de använder?
e brandväggen på av default på di-604?
sen var ska man skriva in protarna för ja hittar ingen flik där de står firewall.

Permalänk
Medlem

sätt in ditt IP under DMZ istället så slipper du krångla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
sätt in ditt IP under DMZ istället så slipper du krångla.

Då blir han ju helt utan brandvägg...

Permalänk
Medlem

ja, vad ska man med det till? tankar man regelbundet säkerhetspatcharna från m$ så e väl problemet ur världen. Har iaf själv aldrig drappats på något sätt utom pga RPC-buggen nyligen. Har alltid haft mitt ip under DMZ och aldrig använt någon brandvägg eller virusprogram. Så de problem jag erfarit har uteslutande varit microsofts fel, något som är beklagligt - att de aldrig lär sig. (patchen för RPC-buggen hade funnits hos m$ lång tid innan jag blev drabbad, därav besöker jag numera windows update lite då o då)

Permalänk
Medlem

DMZ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
sätt in ditt IP under DMZ istället så slipper du krångla.

var hittar man DMZ??/vad är DMZ?

jag har försökt att öppna portar till bla dc men det hjälper inte (kan fortfarande inte vara active)

måste man stänga av tilldelad ip av DHCP även om man har den ip som man väljer vid portöppning??

Permalänk
Medlem

!google DMZ

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

dhcp e onödigt, smidigare o köra fasta interna IP. DMZ hittar du info om i "help" i http://192.168.0.1 menyn för den längst ner på samma sida som virtual server. För att köra active i dc++ måste du ha ditt ip under dmz jo.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte använda DMZ för att köra active i DC++.

Välj active, skriv i ditt externa ip, välj en port och forwarda sen den porten till din burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Man behöver inte använda DMZ för att köra active i DC++.

Välj active, skriv i ditt externa ip, välj en port och forwarda sen den porten till din burk.

vad är externa ipt då? och va är de för port o hur forwardar man den?

Permalänk
Medlem

stäng av dmz... de SKA man inte ha på om man absolut inte måste... o det måste man aldrig..

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
ja, vad ska man med det till? tankar man regelbundet säkerhetspatcharna från m$ så e väl problemet ur världen. Har iaf själv aldrig drappats på något sätt utom pga RPC-buggen nyligen. Har alltid haft mitt ip under DMZ och aldrig använt någon brandvägg eller virusprogram. Så de problem jag erfarit har uteslutande varit microsofts fel, något som är beklagligt - att de aldrig lär sig. (patchen för RPC-buggen hade funnits hos m$ lång tid innan jag blev drabbad, därav besöker jag numera windows update lite då o då)

visst menar ni ipt 192.0.1.(168) som nu är mitt... funkar inte för mig att köra active mode lr nått..

Permalänk
Medlem

Ditt externa ip är det ip som syns utåt.
192.168... är ditt interna ip i ditt lokala nätverk.

www.whatismyip.com är ett lätt sätt att kolla ditt ip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
ja, vad ska man med det till? tankar man regelbundet säkerhetspatcharna från m$ så e väl problemet ur världen. Har iaf själv aldrig drappats på något sätt utom pga RPC-buggen nyligen. Har alltid haft mitt ip under DMZ och aldrig använt någon brandvägg eller virusprogram. Så de problem jag erfarit har uteslutande varit microsofts fel, något som är beklagligt - att de aldrig lär sig. (patchen för RPC-buggen hade funnits hos m$ lång tid innan jag blev drabbad, därav besöker jag numera windows update lite då o då)

Skulle väl snarare säga att de problem du haft uteslutande varit ditt fel då du dels haft datorn vidöppen mot internet genom att ha den i DMZ, dels inte lagt på Microsofts patchar trots att de funnits tillgängliga i veckor innan RCP-buggen bröt ut på allvar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ett förslag är ju att alltid läsa manualen ...känns som tråden blir onödigt långa om man skall förklara elementära saker. Inte för att vara taskig men mycket skulle undvikas om man bara tog sig tid.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja