Vad är viktigast för hyffsad prestanda i spel? En grym cpu eller grymt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vad är viktigast för hyffsad prestanda i spel? En grym cpu eller grymt grafikkort?

Jag funderar på att spika ihop en ny burk, men har lite funderingar. Allra helst skulle man ju vilja ha det värsta av allting, men då inte pengarna räcker får man prioritera lite.

Jag vill ha rätt rätt hyffsad prestanda i spel och vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Detta är alternativen:

1. Barton 2500+ med ett Radeon 9800 Pro eller

2. En snabbare CPU med ett Radeon 9600 Pro eller liknande

Vad bör man satsa på? Är inte en Barton 2500+ tillräckligt snabb och krutet bör satsas på ett grafikkort? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

skulle nog satsa på en Barton 2.5k+ och ett Radeon 9.8k Pro om jag var du. Det kortet presterar otroligt bra.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

alternativ 1

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Grafikkort helt klart...Över 2GHz (2000+) är det ggrafikkortet som är flaskhalsen i alla lägen. Jag är ganska säker på att det kommer vara så ett tag fram över, t.ex. för HL2 och Doom III.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Grafikkort helt klart...Över 2GHz (2000+) är det ggrafikkortet som är flaskhalsen i alla lägen. Jag är ganska säker på att det kommer vara så ett tag fram över, t.ex. för HL2 och Doom III.

Med t.ex. 9800 Pro så räcker inte en 2000+ eller P4 2Ghz för att maxa det. Jag tjänade en hel del prestanda när jag klockade min 2500+ till 2.5Ghz.

En 2000+ "räcker" men ju mer desto bättre.

Ontopic igen: 2500+ och radeon 9800 pro blir riktigt bra!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

första valet låter fint..

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Köp en barton 2500+ från www.overclockers.se samt ett HIS 9800 "icke pro" från www.itbutikken.dk och överklocka som svinet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
alternativ 1

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

#1 utan tvekan.