Permalänk

127.0.0.1??

I loggen till min router finner jag bla följande;

den 5 oktober 2003 09:10:27 Unrecognized access from 127.0.0.1:80 to TCP port 1787
den 5 oktober 2003 09:16:07 Unrecognized access from 127.0.0.1:80 to TCP port 1291
den 5 oktober 2003 09:16:23 Unrecognized access from 127.0.0.1:80 to TCP port 1787
så fortsätter det med försök på alla portar.

IP 127.0.0.1 anges på nätet som en “loop back” adress! Är det som att det är min egen dator som pingar sig själv?
Dom tider som anges har min dator varit avstängd så det bör vara uteslutet. Nån som vet vad som sker?

Master

Permalänk
Medlem

Ja, 127.0.0.1 används till den "egna" datorn (första datorn på loopback-enheten, 127.0.0.0). Det tyder alltså på att din router försökt ansluta (dvs. skickat iväg ett SYN-paket) till sig själv via port 80 till 1000-vad-det-nu-var (edit). Det låter onekligen skumt, speciellt därför att du säger att datorn var avstängd under den tiden. Det måste alltså spöka.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Vild gissning, men kanske någon som portscannar dig och skickar spoofade paket (falsk avsändare)?

Permalänk

Det fortsätter! Men vi har en dator till på samma router finns det nåt bra sätt att ta reda på om det om det kan vara den datorn, eller om det är nån utifrån?

Master

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vild gissning, men kanske någon som portscannar dig och skickar spoofade paket (falsk avsändare)?

Hur skulle det gå till? Dom flesta (eller alla, hoppas & antar jag) routers droppar paket som har destination 127.0.0.1... tror det är brandvägg+router combon som gör att den blir lite förvirrad...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Hur skulle det gå till? Dom flesta (eller alla, hoppas & antar jag) routers droppar paket som har destination 127.0.0.1... tror det är brandvägg+router combon som gör att den blir lite förvirrad...

Ingen aning, trodde det framgick av mitt inlägg .