Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk

finns det någon bra kemisajt? läser kemi A o fattar för lite, skulle vilja få lite andra synvinklar på olika problem o grejer

Visa signatur

MacBook

Permalänk

Har nårra frågor:

1.karbonatjon var det co2-3 alltså upphöjd i 2- och nedsänkt med 3`?

2. Vilket koordinationstal har Ni som är kubisk ytcentrerad?

3 om 2NOCL-> 2NO+cl2 alla i gasform
- åt vilket håll förskjuts jämvikten om
i)NOCL tillförs
ii)Cl2 tas bort
iii) argon tillförs
iv)vad händer om volymen på hela kärlet minskas till hälften?
4. är CH4 polär kovalent eller kovalent?

5. Fe 3 + är den dia eller para?
Fe 3- är den ´dia eller para?

7. vätgas + 02 (syre )--->ger väll 2 OH

8. A+B--> C , om A(syre) är 2 M, b(bas) =3M C=2 som A??? stämmer detta?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem

karbonatjonen är väl CO3 2- alltså 3 syre, en kol och laddningen 2-

3i) jämvikten förskjuts åt höger.
ii)jämvikten förskjuts åt höger.
iii) argon borde väl reagera ungefär som cl, alltså borde jämvikten isf förskjutas åt vänster.

4. CH4 är kovalent, skulle inte kunna hitta några olika poler där inte. Tips: titta på strukturen

5 och 2 vet jag inte. Är inte säker på de andra heller, men av det jag kommer ihåg av gymnasiekemin så borde detta stämma

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk

1. Jo

3. Höger, höger, vad tusan har argon med saken att gora? Tror jag.

Permalänk

[QUOTE]
iii) argon borde väl reagera ungefär som cl, alltså borde jämvikten isf förskjutas åt vänster.

[/QUOTE]

men argon är ju en ädelgas, så den borde väll vara inert och inte reagera alls??????

Citat:

Titta på strukturen]

Hmm hur? det enda jag kan tänka mig är att räkna ut elektronegativiteten på en atomslag och jämföra. För att göra det krävs en elektonegativitet tabell, vilket inte får användas (i min kurs).

8,7,2 , 3iv vill jag gärna ha svar på

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem

Hmm, så går det när man inte tittar på periodiska systemet, fick för mig ( av ngn outgrundlig anledning) att argon låg under klor.. Jag tror att din misstanke i den frågan är korrekt, dvs att jämvikten inte förskjuts.

Om volymen minskar så kommer jämvikten förskjutas åt vänster. För att alla gaser tar lika mkt plats vid en mol. På vänstersidan har du 2 mol gas och på höger har du 3 mol gas, om det finns mest av det som finns på vänstersidan kommer trycket att bli lägst..... Fan vad jag inte kan förklara ^^

H2+O2 tror jag att kan reagera på olika sätt, jag har för mig att om du blandar det och tuttar fyr på det så kommer det bildas vattenånga, dvs 2H2 + O2-> 2H2O sen vet jag inte om det kan reagera på andra sätt, men under tokiga omständigheter kan det nog reagera lite hur som helst

Vad menar du med 8:an?

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Citat:

H2+O2 tror jag att kan reagera på olika sätt, jag har för mig att om du blandar det och tuttar fyr på det så kommer det bildas vattenånga, dvs 2H2 + O2-> 2H2O sen vet jag inte om det kan reagera på andra sätt, men under tokiga omständigheter kan det nog reagera lite hur som helst

Så det är orimligt att 2OH bildas?

Citat:

Vad menar du med 8:an?

Hehe inget , det e nog ganska jobbig att förklara. Men ungefär :för att räkna ut om det bildas fällning från en reaktion t.ex A-> B+C skall man räkna ut mol syre minus mol bas och inte koncentraionen va? Eller kan man använda molar för att räkna ut fällning??

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem

Hur stavas thyoglicol?
Jag skulle behöva veta hur det stavas. Det är något kemiskt. Någon som vet en bra sida om kemi eller liknande?

edit: stavas nog tyoglikol

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

du menar kanske thio-glykol (ungefär svavel-glykol)

info hittar du på www.acros.be ... bara sök på 2-Mercaptoethanol (som är synonymt)

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Hm, har precis börjat styrketräna och nu efter ett par gånger har jag märkt en sak. När jag sträcker min vänstra arm bakåt, börjar det efter ett tag att göra ont i muskeln. Känns inte som vanlig träningsvärk, för det gör ont även när man rör armen i andra riktningar, och jag tror inte att det är muskelbristning (av vad jag har läst på internet, verkar det som om muskelbristningar är mycket mer ... märkbara, så att säga ).

Kanske jag inte ska träna den armen på ett tag? Eller är det helt enkelt bara träningsvärk?

Visa signatur

[size="2"]There's no place like 127.0.0.1![/size]

Permalänk

Exakt var i armen gör det ont? Kan vara nerver som ligger och klämmer, inflammationer i leder/senor. Finns flera orsaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Exakt var i armen gör det ont? Kan vara nerver som ligger och klämmer, inflammationer i leder/senor. Finns flera orsaker.

Hmm, är det biceps som är namnet kanske? I så fall, det gör ont ungefär mitt på biceps. Men bara när jag lyfter armen (vinkelrätt mot kroppen), och drar den bakåt.

Visa signatur

[size="2"]There's no place like 127.0.0.1![/size]

Permalänk
Medlem

Program för att göra organiska molekyler - t.ex bensenringar och dylikt i 2D för Windows?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Vad betyder 1:an i tex. 1-buten och 1-pentyn? Vad är skillnaden mellan sifferlösa motsvarigheter, eller med andra siffror?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Nar man snackar om alkener och alkyner anger siffran vilken kolatom dubbel/trippelbindningen sitter pa. T.ex 1-buten ar C=C-C-C (eller C-C-C=C om man sa vill ) och 2-buten ar C-C=C-C, osv osv. Star det ingen siffra formodar jag att det i sammanhanget inte ar intressant att skilja de olika isomererna at, helt enkelt.

Siffrorna kan ju betyda andra saker ocksa, 2-pentanol ar en kolkedja med 5 kolatomer dar det sitter en OH-grupp pa kolatom 2, t.ex. Med 4-metyl-oktan menar man en kolkedja med 8 kolatomer dar det sitter en metylgrupp pa den fjarde kolatomen.

Fan vad jag hatar organisk kemi

Permalänk
Medlem

Tack! Jag blev iaf lite klokare.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Xerent:

Ingen siffra är ett slarvigt sätt att utrycka 1-formen, men det behöver inte alltid vara dubbelbindningen som gör att 1:an hamnar där den hamnar ... .

CHO-C-C=C heter t.ex. 3- buten(-1-)al (aldehyd) eftersom kolet med den funktionella gruppen alltid blir nr. oavsett var dbl. eller trpl.-bindn. sitter .... finns även en speciell hierarki för vilka grupper som är viktigast.

HOOC-C-C=C-OH heter 4-hydroxy-3-buten-1-syra då syragruppen värderas som mer viktig än -OHgruppen föreningen benämns inte som en alkohol även om den har alkoholfunktion (också)

_______________________________

Hedis:

Chemoffice är ett utmärkt verktyg för att rita advancerade 2d- och 3d-molekyler ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

chemicalbrother: Tack, men priset var lite väl dyrt... har inte direkt råd med att betala $990

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

finns säkert gratis alternativ, annars brukar de flesta molekyler finnas färdigritade i sökmotorer som den på www.chemfinder.com

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

En grignard reaktion med cinnamaldehyd borde ge en sekundär alkohol. Problemet vad för alkohol får jag fram?

Någons som vet bra hemsidor som behandlar organiska synteser?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Inaktiv

vart hittar jag nitrat i periodiska systemet?? är det samma som natrium?

Permalänk

Du hittar inte nitratjonen i det periodiska systemet alls, eftersom det inte ar ett grundamne. Nitratjonen ar NO_3(-), alltsa 1 kvave och 3 syre (laddningen ar -1).

Permalänk
Medlem

Jag har ett kemiproblem.
Jag blandar BaCl2(aq) + Pb(NO3)2(aq) ---> blir vilka jonföreningar (ska bli två st)? Och hur ser de balanserade formlerna ut?

Sedan undrar jag hur jonföreningen Pb(NO3)2 kan existera. (NO3)2 bildar väl joner med laddningen 2- och Pb med 4+ I så fall så borde det ju vara 4 st (NO3)2 för att det ska gå ihop, eller?

Tack!

Visa signatur

Don't pretend that you know me 'cause I don't even know myself.

Permalänk

Ba och Pb byter plats i formeln alltså bildas Ba(NO3)2(aq) och PbCl2(s)
Pb kan vara både +2 och +4

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Ba och Pb byter plats i formeln alltså bildas Ba(NO3)2(aq) och PbCl2(s)
Pb kan vara både +2 och +4

Tack, men hur vet du att PbCl2 blir ett fast ämne?

r) Det jag menar är om det finns några regler för vilka salter som är lättlösliga?

Är denna formeln korrekt?
FeCl3 + Pb(NO3)2 --> Fe(NO3)2 + 3Pb2Cl2 ??

Visa signatur

Don't pretend that you know me 'cause I don't even know myself.

Permalänk

nej om du tittar i vänsterledet har du FeCl3 alltså måste järnet vara +3 Pb(NO3)2 ger att bly måste vara +2 (då NO3 är -1 och Cl -1)

detta sker: 2 FeCl3 + 3 Pb(NO3)2 -> 2 Fe(NO3)3(aq) 3 PbCl2(s)

Detta med löslighet finns det logik i, vissa joner är lättlösliga t.ex. NO3- och Na+ det finns tabellerade sk. löslighetsprodukter (solubility produkt). PbCl2 har t.ex 10^-5 som löslighetsprodukt alltså är konc. Pb* konc Cl * konc Cl vilket gör att ca. 0.017 mol per liter vatten kommer lösa sig resten faller till botten. Vilka salter som låter lättlösliga är något man lär sig eller slår upp från gång till gång

även ämnen som har en stort deltaH för reak MetallHalogen -> Metall+ Halogen- brukar vara svårlösliga. Salter från organiska syror (t.ex. Bensoesyra) brukar vara svåra pga. syraanjonens hydrofoba egenskaper. Alla dessa uppgifter gäller vatten som lösningsmedel.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

löslighetsprodukt förkortas KSp... nåja.

fråga 1: Hur var det nu man fick reda på om ett ämne är lätt eller svårflyktig ?

fråga 2: H20 är ju polär som fan. Men utan elektronegativitets tabellen är det lite svårt att avgöra hur polär det är. Kan man se det med blotta ögat att tex H2O är ett polär ämne, isåfall mkt eller lite polär?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk

1: Utifrån kokpunkt och deltaH ångbildning och molmassa (som finns tabellerade) kan du beräkna ett ämnes ångtryck vid en godtycklig temperatur.
p = e^(-(Hvap*(M)/(R)*(1/(T)-1/Tkp)))

2: Genom att tillämpa principen om att bindningar vill sprida sig på ett sätt så att de ligger så långt ifrån varandra som möjligt på en atoms kalottmodell och se ett fritt elektronpar som en bindning med högre elektrontäthet. Syret i vatten har två fria elektronpar (jämför med metanmolekylens utseende) då blir den teoretiska bindningsvinkeln 109.5 grader i praktiken är den lite mindre pga. att elektronparen som är fria är lite mer repulsiva än bindningarna till väte. Man behöver fortfarande elektronegativitesvärden fast en molekyl som koldioxid har inget dipolmoment alls trots stor skillnad i elektronegativitet pga. att atomerna ligger på rad .

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

hallå hallå, här kommer jag med en liten kemi fråga (från KemiB på gymnasiet)

För reaktionen

SO2+NO2 -> <- SO3 + NO

är K= 9 vid 700grader celsius. Man förde in 3.00 * 10^-3 mol SO2 och lika mycket NO2 i en behållare på 1 dm^3. Därefter fick jämnvikt ställa in sig. Vilken var substansmängden svaveltrioxid vid jämnvikt.

Jag resonerar på följande sätt.

[SO3]=[NO]= X mol/dm^3 då blir formeln

X^2/0.0003^2 =9

Enligt facit:

X^2/(0.0003-X)^2 = 9

på vilken punkt tänker jag fel eller tänker jag fel överhuvudtaget ?

//tack på förhand

är K = 9 vid 700grader celcius

Visa signatur

det blir inte roligare än såhär

Permalänk

Nar jamvikten stallt in sig, har du da fortfarande kvar 0,0003 mol av SO2 och NO2? Nej, du maste ju forbruka SO2 och NO2 (och darmed minska deras mangder) for att kunna bilda SO3 och NO. Hur manga mol SO2/ NO2 forbrukas efter att jamvikten stallt in sig? x

Alltsa finns det vid jamvikt (0,0003 - x) av SO2 och NO2.