Permalänk

Adsl via trådlöst nätverk

Nu har farsan lessnat på modemet hemma i skogen. Finns ingen bredbandslösning där han bor, dock kan de ha ADSL i ett litet samhälle ca 5km fågelvägen bort. Han har kikat i Dustin på deras trådlösa nätverkslösningar o börjar undra lite.
Kan man göra så att han delar en adsl-lina med en i det lilla samhället via trådlöst nätverk?
Vilken utrustning behövs? Är ca 5km fågelvägen med skog emellan.
Genomförbart och värt pengarna?

Visa signatur

Peter

Permalänk
Medlem

Sök lite här på forumet, frågan har varit uppe flera gånger den senaste tiden.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Har sökt runt men jag hittar inget som jag fattar nåt av... Är inte så insatt i hela bredbandsbiten o nätverk o allt. Skulle uppskatta om nån kunde ge exempel på prylarna som behövs bara. Så jag kan visa farsan i Dustin sen...

Visa signatur

Peter

Permalänk
Medlem

5 km är alldeles för långt för vanligt trådlöst nätverk. Teoretiskt ska det räcka runt 400m vid fri sikt och runt 100m inomhus.

Permalänk

Såg att de hade antenner som hade en räckvidd på 15km enligt dem. Man var tvungen o ha nån accesspunkt eller vad det hette med löstagbar antenn... Kanske blir för dyrt o ha en sån i varje ände?

Visa signatur

Peter

Permalänk
Medlem

Du bör ha fri sikt mellan punkterna om du ska få det att funka på det avståndet.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Hmm, får väl övertala farsan att det är lönlöst då... Ska det vara så jävla svårt o få bredband om man bor en liten bit ute i skogen???

Visa signatur

Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_bomb
Hmm, får väl övertala farsan att det är lönlöst då... Ska det vara så jävla svårt o få bredband om man bor en liten bit ute i skogen???

Inte då. Det är en prisfråga bara. Kontakta vilket företag som helst som erbjuder internetaccess och be om en offert.

/Lokpest

Visa signatur

/Lokpest