Permalänk
Medlem

det mystiska lan syndormet

Kom hem från ett lan idag och nu måste jag fråga omd e tär fler som upptäcket detta. Hemma funkar datorn prefa, man åker till lanet. Så fort man stoppar in tp sladden börjar burken betesig helt konstigt. Alla datorer gör inte så här som jag stött på utan vissa utvalda. Man scannar virus, spywares what ever men inget hjälper. Detta har jag upplevt på lan till och från ända sen win95. Är det nån mer som upplevt detta och är det nån som har nån lösning på det? Nån bön till en langud kanske? eller ska man offra en cola inna man åker på lanet i en skum ritual?

Permalänk
Medlem

Kalla det hellre "portabel teknik"-syndromet.
Gör t.ex. ordning en notebook med modemanslutning åt någon. Man visar och allt fungerar. Grejerna kopplas isär och packas ner. När personen sedan kopplar ihop och försöker ansluta hemifrån så fungerar inget som det gjorde när man testade.
Detta förefaller gälla all typ av teknik man kan förflytta. Den normala gången verkar vara:
Koppla ihop - testa så det fungerar (och det gör det) - koppla isär - packa ner - åk iväg någonstans - packa upp - koppla ihop - börja felsök. Ju längre man åkt dessto värre brukar felsökningen bli.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Haha har råkat ut för det, finns inget roligare än att starta ett lan med format c: sen installera allt igen

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Har varit med om detta en enda gång. Första gången vi hade LAN.

Felet var min egen inkompitens och ett nätverkskort som inte fungera med TCP/IP stacken utan enbart med IPX/SPX.