billiga datorer från konkursbo

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag inte för mer än någon vecka sedan läste i tidningen om nån snubbe som på ett liknande sett lurat massor av folk över hela sverige på pengar. (lång mening )
Han hade fått ett gäng anmälningar på sig från olika håll, och det resulterade i fängelse + återbetalning och skadestånd på ett antal tusen kronor.
Så jag ställer mig också i klungan som tror att det händer något om alla som blivit lurade verkligen får röven ur och gör en anmälan...

Permalänk
Avstängd

Är man så korkad att man betalar i förskott så får man fan skylla sig själv

Till alla er som nu betalat säger jag bara: Låt det bli en läxa om att ALDRIG betala i förkott

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med detta, någon som har fått sina pengar tillbaka eller var det allt en bluff?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sven-bertil
Är man så korkad att man betalar i förskott så får man fan skylla sig själv

Till alla er som nu betalat säger jag bara: Låt det bli en läxa om att ALDRIG betala i förkott

Vad är det för korkat med att betala i förskott?
Om du säljer någonting så vill du väl ha betalt innan du skickar iväg varan.
Och om du köper något så vill du alltså inte betala i förskott.
Det går inte ihop.
Det är bättre att köra som praxis att den som köper alltid betalar i förskott.

Ett bättre och mer konstruktivt "tips" än ditt är enligt mig att:

*ALLTID ta så mycket uppgifter som möjligt av säljare/köpare. Riktigt telefonnummer, personnummer o.s.v. Sen kan man alltid kolla mailadressen. Är det hotmail eller liknande så är det inte lika säkert som om han använder en telia adress. (Känns det för mig iaf).

*Aldrig handla från någon som bor väldans långt bort från dig. Köp gärna bara från kringliggande län.

*RING personen INNAN köpet. Prata med honom/henne så hör du fort ålder och man kan även uppskatta om det är en seriös person.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
Han pratar om fakturor och liknande, men undra om han betalar någon skatt överhuvudtaget.

Ja det undrar jag med, lixom jag undrar om alla pizzerior, skomakare, frisörer, tobaksaffärer, m.fl här i Stockholm pröjsar skatt. Aldrig har jag fått kvitto från dylika, aldrig har beloppet slagits in i kassapparaten. Den har varit öppen därför att "det varit fel på den" ¨så pengarna har lägligt, snabbt och enkelt lagts ner däri.

Permalänk
Medlem

Nu har säljaren bytt mailadress oxå. Så nu kommer man inte i kontakt med honom alls.
Om han inte är för feg kanske han kan skriva ett svar i denna tråd. Han verkar ju försöka förhala skiten här.
Hårt less på honom nu.. har varit lovad pengar sedan december.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få några pengar!!

EDIT:+!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Har förstått det.
I have an ace in my hand though som X inte vet om!

Permalänk
Medlem

hoppas det inbegriper våld

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufsen
hoppas det inbegriper våld

isåfall, GLÖM INTE KAMERAN

Permalänk
Medlem

jag utövar inte våld

Permalänk

Tack för att ni förgyllt min morgon innan jobbet med denna tråden!

Ni har min fulla sympati, även om det från början luktat skunk. Låt er inte bli skrämda av att han ibland postar lite info där han säger "Jag skall polisanmäla er hela bunten för att ni pratar om HA och Gotia Inkasso". Tror det har med språkförbistring att göra.

Sälj fakturan till lämpligt inkassoföretag om ni inte orkar jaga det mer. Ännu bättre är om ni säljer den till en polare som har företag för då brukar det hela bli lite mer effektfullt när man kontaktar indrivare.

Frågan är hur konsumentombudsmannen ställer sig till detta då jag tycker det känns som om det är ett avtal mellan två privatpersoner (tvivlar på att han betalar skatt = affär med privatperson).

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

cutepape: Hur gick det med din överraskning?

Permalänk
Medlem

UPPMANING

Till alla er som inte fått tillbaka era pengar.

Vänligen ta kontakt med
Polisen i Östersund.
Näpo Väst
Tfn: 0647-10555

då de håller på att samla in uppgifter eftersom de insett att det rör sig om mer pengar totalt sett än vad de trodde i från början.
Bara att uppge vad som hänt och nämna att ni vill lägga er till den låånga listan.

Även om vi inte får tillbaka våra pengar så är den en ren princip sak nu att få säljaren att förstå att han inte blåst oss utan komplikationer.

Jag hoppas ni orkar ringa ett samtal.

Permalänk
Hedersmedlem

cutepape:
Tackar för infon! Jag ska meddela min far och se till att han orkar ta tag i det.

Permalänk
Medlem

Jag har precis läst igenom tråden nu. Även om jag lider med de drabbade så såg jag stora varningstecken framför mig själv redan inledningsvis bland de första sidorna. Visst, det är lätt att vara efterklok, men jag känner mig själv såpass bra att jag vet att jag inte skulle betalat in några pengar till den här danske mannen.

Se nu till att få tummen ur alla som har blivit blåsta och ring numret till Polisen där. Ju fler samtal som kommer in desto större chans att det verkligen händer något mot honom. Så sprid detta vidare till alla som kan tänkas ha varit involverad i någon affär med honom, stor som liten.

Även om jag inte tror att ni får några pengar tillbaka så kommer ni att känna att ni har fått lite rättvisa om han blir fälld på ett eller annat sätt för detta.

Lycka till!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

Vafan, kolla hans IP, sök lite använd era kontakter, gå hem till fanskapet och KRÄV (!) pengarna tillbaka.

Vi kollade t.o.m med en människa som vi litar på som bor där han bor...
dansken bodde där, jobbade på ett dagis där och verkade inte alls skum på något vis. På tradera hade han en massa goda omdömen, och inget dåligt osv.

Och att "kräva" pengarna, vad tror du det leder till? Om han kunde betala borde han ha gjort det för länge sen, för att slippa råka ut för polisen. Och om du mrnar att man skulle hota honom så kan jag meddela att det är olagligt, även att uppmana till...

Men polisen blir det!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

hot och våld så åker man själv dit, och det vill vi inte!

Vad jag tror är att summorna har varit så små, 200-1000 SEK, som folk har betalat in på hans konto. En tillräckligt liten summa att inte börja bråka om. En så pass liten summa att man helst glömmer att man blev lurad av säljaren.

Jag tror att många av oss här kanske hade agerat snabbare och annorlunda om vi satt in 10'000 SEK på hans konto. Då hade en anmälan varit hos polisen samma dag som han börjat vela.

Men nu är det som det är. Polisen kanske kan lyckas att tala om att det han gjort är olagligt. För det verkar ju inte gå fram när vi själva försöker.

Permalänk
Medlem

Men om ägaren hade ett jetplan som han påstår, borde man då inte kunna finna ett plan registrerat på honom / 4Sale ?

KFM har en tendens att gärna ta dyra saker

Kan även kolla i bilregistret efter hans bil, den bör väl vara värd något iallafall, eller varför inte hans hus ?

Om ägaren är skyldig många personer pengar och alla som blivit lurade anmälde till KFM, så tar de bara saker för de värdet som han är skyldig.

Som lastresort kan man använda Baltic Inkasso... Deras metoder är ju ganska ökända.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
På tradera hade han en massa goda omdömen, och inget dåligt osv.

Vilken profil gäller det på tradera? Då jag kollade innan min far köpte "datorn" så hade han ca 100 goda omdömen men också några dåliga. Då jag kollade upp samma profil några månader senare var den avstängd så något skumt är det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Vilken profil gäller det på tradera? Då jag kollade innan min far köpte "datorn" så hade han ca 100 goda omdömen men också några dåliga. Då jag kollade upp samma profil några månader senare var den avstängd så något skumt är det.

Det är inte så att bluffmakarna skriver sina egna omdömmen under andra namn?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Tradera var ett trevligt ställe innan alla jävla idioter började dyka upp som väldigt uppenbart sitter och samarbetar med varandra. Jag kan inte räkna på alla mina utstående kroppsdelar hur många gånger jag har skickat email till Tradera och påpekat vilka som fuskar och hur dom gör det.
Har fått ett par profiler avstängda, men än är det mycket kvar.

Jag la ner att bry mig om skiten ganska snabbt och besöker sällan sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Det är inte så att bluffmakarna skriver sina egna omdömmen under andra namn?

Javisst, det är mycket möjligt. Ser man till sakerna som killen hade sålt så verkade det väldigt underligt att någon öht. ville betala pengar för dem. Men att sitta och göra hundratals goda omdömen om sig själv bara för att kunna kränga lite småsaker.. ja det är möjligt men jag tror inte många hade gjort det. Såfort det börjar rasa in dåliga omdömen är man ju rätt så körd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Det är inte så att bluffmakarna skriver sina egna omdömmen under andra namn?

För att ge sig själv ett omdöme så måste man ju sälja något. Det kostar ju pengar att sälja så frågan är om det är något att satsa på.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
För att ge sig själv ett omdöme så måste man ju sälja något. Det kostar ju pengar att sälja så frågan är om det är något att satsa på.

tja... med tanke på pengarna man kan dra in på lite kapitalvaror om folk litar på en så är det nog värt att satsa på ja...

Permalänk
Medlem

I slutändan blir dom som kränger mycket grejer på ett ärligt sätt drabbade, eftersom ingen vågar köpa grejer av andra osv.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: billiga datorer från konkursbo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cocakid
Jag tycker inte att du ska skriva saker du tro och kalla dem fakta!

Läs lagen själv:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...

eller om du inte vill klistra in den ofantligt långa URL:en:

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

För att summera, du kan hävda god tro, men det har ingen betydelse för ägaren har iallafall rätt att få tillbaka lösöret. Dock så slipper du straff för att du beblandat dig med stöldgods.

Helt korrekt.

Man kan ej nuförtiden hävda god tro och få behålla varan. Detta var en bättre lösning enligt mig eftersom förr så köpte många personer stöldgods och sedan sa de bara god tro och fick behålla prylarna.

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt något!

Nu gav det lite resultat iaf. Vi kanske inte får tillbaka våra pengar, men vi har iaf visat säljaren att han inte lurar oss utan att bli straffad för det!!!! *grrrrrrrrrrrrr*

Saxat från www.op.se 2004-06-24

------------------------------------------------------------------------------------------
Häktad datorförsäljare skyller bedrägerier på spelberoende

ÖSTERSUND, ÖP
Den västjämte i 50-års-åldern som misstänks för dryga 50-talet bedrägerier häktades på tisdagen i sin frånvaro av Östersunds tingsrätt.

Mannen har redan varit an-hållen i sin frånvaro en tid och eftersom han troligen vistas utomlands har åklagaren begärt honom häktad.
I höstas började mannen bjuda ut datorer till låga priser på nätsidor och många kunder nappade och betalade villigt in både 500 och 1 000 kronor i förskott.
Eftersom 50-åringen hela tiden uppträdde under eget namn väntade många med att anmäla honom när datorerna dröjde.
Men i dag finns närmare 80-talet anmälningar från personer som blivit lurade.
Polisen har haft kontakt med mannen, som också erkänt, men när han insåg att det brändes alltmer försvann han från bostaden i västjämtland.
Så sent som i maj kontaktade han självmant polisen från Holland. Han har för polisen hävdat att spelberoende orsakat hans bedrägerier.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas fler än jag som blivit lurad känner lite rättelse iaf..

/Patrik

[Ingen mer än jag som känner lite tröst?]

Permalänk

Förlåt för att tråden är ganska rejält gammal, men jag undrar... Hur har det gått för er inblandade? Har ni fått några pengar?

Jag återupprepar - jag vet att tråden är gammal, jag undrar bara hur det har gått för dom inblandade.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta liknar lite situationen med Dick aka Giz och Gizmodd

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger