Permalänk
Medlem

Vattenkylning klumpig?

Hejsan alla människor på sweclockers.com.

Jag hade tänkt mig att bygga vattenkylning i min burk. Men alla självbyggen som jag har sätt är riktigt stora. Jag undrar finns det inga mindre varianter? Hur litet kan ett hyfsat vattenkylningsystem bli som minst? Jag gissar på att det är radiatorn/kylaren som tar mest plats. Så jag börjar tvivla på om jag verkligen skall bygga den. För jag har inte så värst mycket plats hemma.

Skulle ni kunna hjälpa mig med att posta länkar till bilder och sidor som har vattenkylning i relativt liten skalla????

Visa signatur

If it bleeds, we can kill it!

Permalänk
Medlem

Det är som du säger ganska klumpigt och kan ta massor med plats. OM du är beredd att modifiera och vill kunna överclocka ditt system med bra resultat kan jag rekomendera Danger Den heatcore, Danger Den RBX CPU, Maze 4 GPU, Danger Den NB block, Dangerdens bay tank och eheim1048 pump eller starkare, alla dessa varor utom RBX blocket, jag tror dock att det kommer in så småningom, finns på www.overclockers.se.

Vill du ha ett litet system så skippa GPU och NB blocket och ersätt radiatorn med en Black Ice Micro Radiator eller Black Ice Pro Radiator, du kan oxå skippa tanken och köra med T-koppling. Detta sytem kommer ju inte hålla samma temps som det första men det blir mycket mindre.

(slarvigt skrevet)

Permalänk
Medlem

Tycker du att vattenkylning är klumpigt och kanske dyrty så kan jag rekomendera http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Den funkar bra till överklockning om man inte ska överklocka extremet.

Tex min xp 1700 ligger på 23ºc idle oklockad. Och I 2 ghz (överklockad över 500 mhz) ligger den på 44ºc idle och 49 vid full load. Nu har jag en extremt dålig stepping på min 1700+ så jag måste ha en v-core på över 2 volt för att få den att gå i 2 ghz. Så den kyler väldigt fint den här... Rekomenderas om man är rädd för vattenkylningen ska ta för mycket plats. eller är lite rädd för priset. Jag har för övrigt en fläkt från enermax med ställbara varvtal som jag har på absolut lägsta nivå när jag mätte upp dom här tempraturerna. Så datorn är helt ljudlös. Ända som hörs är nätagget...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av error76
Tycker du att vattenkylning är klumpigt och kanske dyrty så kan jag rekomendera http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Den funkar bra till överklockning om man inte ska överklocka extremet.

Tex min xp 1700 ligger på 23ºc idle oklockad. Och I 2 ghz (överklockad över 500 mhz) ligger den på 44ºc idle och 49 vid full load. Nu har jag en extremt dålig stepping på min 1700+ så jag måste ha en v-core på över 2 volt för att få den att gå i 2 ghz. Så den kyler väldigt fint den här... Rekomenderas om man är rädd för vattenkylningen ska ta för mycket plats. eller är lite rädd för priset. Jag har för övrigt en fläkt från enermax med ställbara varvtal som jag har på absolut lägsta nivå när jag mätte upp dom här tempraturerna. Så datorn är helt ljudlös. Ända som hörs är nätagget...

23 grader idle oklockat. Tror du på det själv?

Permalänk
Avstängd

Tydligen lol, den ligger nog snarare på 39 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av error76
Tycker du att vattenkylning är klumpigt och kanske dyrty så kan jag rekomendera http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Den funkar bra till överklockning om man inte ska överklocka extremet.

Tex min xp 1700 ligger på 23ºc idle oklockad. Och I 2 ghz (överklockad över 500 mhz) ligger den på 44ºc idle och 49 vid full load. Nu har jag en extremt dålig stepping på min 1700+ så jag måste ha en v-core på över 2 volt för att få den att gå i 2 ghz. Så den kyler väldigt fint den här... Rekomenderas om man är rädd för vattenkylningen ska ta för mycket plats. eller är lite rädd för priset. Jag har för övrigt en fläkt från enermax med ställbara varvtal som jag har på absolut lägsta nivå när jag mätte upp dom här tempraturerna. Så datorn är helt ljudlös. Ända som hörs är nätagget...

då ar du en rumstemp på runt 18c?

Permalänk
Medlem

låter tagiskt nog som om jag får slopa vattenkylningen... =( men jag vill gärna ha den ='(. För jag hade tänkt att klocka. Och varor som Black Ice är judyra....

Visa signatur

If it bleeds, we can kill it!

Permalänk
Medlem

Köp ett waterchill, går att klocka lite ^^

Permalänk
Medlem

Black ice är dyr... kolla på skroten hur värmepaketen till volvo 142(eller 240, kommer aldrig ihåg) PRECIS LIKA design och material!!!!!!!!!!! Den får du kanske pröjsa en hundring för om du river ut den själv!!

Permalänk
Medlem

hallå, jag köpte en radiator i ren koppar för en femtilapp på arons bilskrot i malmö. visserligen visade det sig att den var för stor för mitt ändamål men jag behövde inte ta ut den själv eller någonting!!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag bor ju i malmö så det passar mig galant, slipper till och med hitta namnet på en skrot nu. YAY! tack så mycket. Ska gå efter värmepaket till volvo 142, eller så frågar jag dem vilken som är minst helt enkelt =P.

(hade skrotat ideen, men nu e den uppe igen )

Visa signatur

If it bleeds, we can kill it!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafnus
23 grader idle oklockat. Tror du på det själv?

varför skulle det vara omöjligt?
låg själv på liknande temps förut...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

alltså...om alla ska titta på tempen o tro att "exakt så är det", så borde man tänka om...ta det som en fingervisning om var den ligger, lågt eller högt, och hur mycket det ändrar sej idle--->load

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
varför skulle det vara omöjligt?
låg själv på liknande temps förut...

Enligt vad? Sensorn på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
Köp ett waterchill, går att klocka lite ^^

fattar inte varför alla går och rekommenderar waterchill? man får ju ett lätt bättre system för samma pengar...... eller är det nån trend nu att alla n00bar ska ha waterchill?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

asså waterchill e "coolt". *smajl*
ska hänga med mina polerz nu och supa.

heheh =P

EDIT: Kan inte så mycket om waterchill, imiterar bara fjortisar

Visa signatur

If it bleeds, we can kill it!

Permalänk

kolla min sign.. kostade dock över 3k, men det kyler grymt bra + att det tar upp lite plats. ja ska posta bilder ikväll kanske

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Enligt vad? Sensorn på moderkortet?

hahaha my mistake. läste det som 32 grader. stämmer ju mer in på 44 i fulload. Måste varit trött...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur mobots sensorer kan visa så jävla fel ibland , borde va fixat när dom släpper nya tycker jag , men icke

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte de visar så jävla fel. jag tror det beror på fläktar osv som blåser på dem. Det är ju vanliga sensorer som man hittar överallt. Men ett stort fel man kan göra är att kolla på den under cpu den visar ju betydligt mindre av förklarliga skäl.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jo iofs , fast mitt abit mobo , visar runt 10 förmycket ibland , ganska störande

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

alltså, jag fattar inte, varför hyser alla sånt agg emot waterchill?
Koolance är en sak, men greppar inte varför waterchill ska hamna i samma fack :<

Permalänk

de är ju kul att ni tjatar om hur bra olika modeller av h2o-kylning spöar varann...de handlar ju fasen bara om någon grad! (inte aquarius 2 medräknad)
de handlar om tycke och smak....köp waterchill, fint funktionellt paket som ser snyggt ut o är säkert.
bygg ett eget av BIX ll heatercore o allt va fa* de heter, tjäna någon grad o kanske komma några spänn billigare undan. WHO CARES!!! upp till var och en...inte sant

alla kommer rekommendera de dom själva har, om dom är näjda med de.

skulle man sätta vapen i händerna på datanördar så skulle de starta mer krig om vilken cpu som var bäst, än vad religion har gjort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moby_Dick
.......

skulle man sätta vapen i händerna på datanördar så skulle de starta mer krig om vilken cpu som var bäst, än vad religion har gjort!

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning klumpig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicious
Hejsan alla människor på sweclockers.com.

Jag hade tänkt mig att bygga vattenkylning i min burk. Men alla självbyggen som jag har sätt är riktigt stora. Jag undrar finns det inga mindre varianter? Hur litet kan ett hyfsat vattenkylningsystem bli som minst? Jag gissar på att det är radiatorn/kylaren som tar mest plats. Så jag börjar tvivla på om jag verkligen skall bygga den. För jag har inte så värst mycket plats hemma.

Skulle ni kunna hjälpa mig med att posta länkar till bilder och sidor som har vattenkylning i relativt liten skalla????

Hemmabyggd vattenkylning behöver inte ta mycket plats.. om man bara tänker igenom vad man gör och försöker optimera alla lösningar.

Man behöver ju inte använda en ihoptejpad PET-flaska som expansionskärl

Kolla länken i min signatur så ser du att det inte alltid blir så klumpigt som man tror ..

Permalänk
Avstängd

öhm du det verkar som om du tråkat ihjäl din tjej där
Kyler du nätagget med vatten åsså? Har funderat på det länge! Man ser ju inga bilder på det
EDIT:
hittade en bild du länkade till men man såg inte så mycket... du har inte fler?
Edit igen: ähh skirver frågorna i din tråd istället.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

var inskaffar man vattenblock till grafikkort? Eller är detta något som man måste bygga själv?

Visa signatur

If it bleeds, we can kill it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicious
var inskaffar man vattenblock till grafikkort? Eller är detta något som man måste bygga själv?

kolla på www.kylning.com, www.gtek.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Jag tror inte de visar så jävla fel. jag tror det beror på fläktar osv som blåser på dem. Det är ju vanliga sensorer som man hittar överallt. Men ett stort fel man kan göra är att kolla på den under cpu den visar ju betydligt mindre av förklarliga skäl.

Eftersom skaparna av bioset bestämmer hur det ska tolka signalerna så kan dem visa extremt fel.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Gnäll-fisar är ni allt. Waterchill är ett helt okej paket sådeså! Sen går det att klocka alldeles tillräckligt med det vill man högre köp en prometia!