Permalänk
Medlem

Mobo - minne

Hej!

Jag undrar om det är så att om man har ett moderkort som stöder 333 mhz fsb, och ett minne som kör på 400 mhz, att det går att köra så, men att man kör på 333 mhz, för att moderkortet inte stöder mer, och att man inte använder de 67 mhzen eller var det är, som inte används.

Alltså, att man kan köra PC3200 minnen (400mhz) på ett 333 mhz moderkort.

Blev kanske lite invecklat där

Tacksam för svar!

Visa signatur

must!

Permalänk
Antielefant

Alla ramminnen är bakåtkompatibla, dvs att DDR400 funkar utmärkt på ett DDR333 moderkort. Däremot kan du få problem åt andra hållet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Alla ramminnen är bakåtkompatibla, dvs att DDR400 funkar utmärkt på ett DDR333 moderkort. Däremot kan du få problem åt andra hållet.

Vad menar du med problem åt andra hållet? Att tex pc2700 minnen inte går att köra på mobos som stöder pc3200? Det går ju visst

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Om jag inte tar fel så har typ mongon en kromoson mer än oss "vanliga" och en apa har två mer än oss vanliga, om man nu skulle peta in en till kromoson i ett mongo skulle mongot då bli en apa?

Permalänk
Medlem

Ok, tack för bra svar!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tidebrink
Vad menar du med problem åt andra hållet? Att tex pc2700 minnen inte går att köra på mobos som stöder pc3200? Det går ju visst

Han menar att man kan få problem åt andra hållet, alltså att köra pc2700-minnen i 400 MHz. Det tyckte jag var glasklart i alla fall.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac