Permalänk
Medlem

Ny dator, startar icke

Glad och förväntansfull hämtade jag ut min nya dator på posten idag och satte ihop den, dubbelkollade allt och tryckte på strömbrytaren. Men nej, då vägrar datorn starta upp...

Första tanken var att nätaggregatet inte ville (Antec TruePower 430W) men efter att ha testat starta det med ett gem så kunde jag räkna bort det, då det snurrade igång. Den lilla kontakt till strömbrytaren har jag vänt och vridit på, men icke, det händer ingenting. Moderkortet är ett Epox 8rda3+, och kopplat till det är 3 hårddiskar, ett Radeon 9600XT, en Barton 2500+ och 2x256MB Twinmos Twister minnen.

Så nu undrar jag hur man enklast undersöker om det är moderkortet som inte vill fungera, har testat allt jag kan komma på, men har antagligen glömt något, så alla tips är varmt välkommna.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

ta ett minne i taget? och kör www.memtest86.com

Permalänk
Medlem

Koppla bort hårddiskarna och eventuellt annat som inte behövs för att starta datorn.

Testa att mäta på chassits startknapp med en multimeter. Det borde vara noll ohm i ena läget och oändligt i andra läget.

Jag vet inte om det går att starta en dator utan grafikkort men det borde annars gå att testa för att utesluta att det inte beror på det. Kolla bruksanvisningen för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara att ett av minnena spökar ? Det hände så för mig en gång (då tog jag bort ett minne i taget och testade).