Permalänk
Medlem

Räcker det med bara ett insug?...jag menar chassit har ju redan en fläkt som blåser ut..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Idé

Kan inte du eller någon annan göra ett sånt här liknande forum om clockning också ?

det skulle vara användbart......

Permalänk
Medlem

Denna är nog viktig.
http://www.arcticsilver.com/instructions.htm
Anvisnigar för applicering av AS-prodkter.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en liten fråga om tanken till vattenkylning. Jag läste en recension här på sweklockers om Black ICE radiatorn och då stod det att dom körde med och utan tank.
Vadå behöver man inte tanken eller???

Permalänk
Medlem

En sak som borde stå i faq:en är hur man räknar om m3 till cfm och vise versa

Permalänk

Få tyst på Grafikkort

Saknar info om hur man bäst (i mitt fall tystast) med luft kyler grafikkort. Vet att det inte är lika lätt att trixa med dessa fläktar, men det måste ju endå finnas alternativ? I min dator är det helt klart GF3-fläkten som viner mest. Irriterande.

Förrövrigt undrar jag om moderkorten modifierar varvtalen på fläktarna självt. Tycker mig nämligen ibland höra att de ökar i varvtal. (Tänker främst på cpu och grafk.)

Visa signatur

EPox 8KHA+ | XP 1800+ | 512 DDR cas2.5 | zalman CNPS5000-CU | Point of View GeForce 3 | Seagate Barracuda IV 7200 60Gb | Win XP

Permalänk
Medlem

Tankstorlek...

Jag har em "låda" i polerat rostfritt stål. Samma mått som chassiet och fastmonterat under chassiet. Jag tycker nämligen att datorn skall vara EN enhet och inte en massa slangar omkring i rummet till nån hink på golvet... nej nej.
Skulle jag byggt en skilld tank skulle jag vallt att lägga den på balkongen, då får man ju åtminstone nån nytta av att ha den skillt från chassiet.

Min behållare är på 9L och jag har ingen kylare. Min 900 Duron @ 900 går på ca 50C med ett aluminiumblock. Kan tillägga att enda fläkten i min dator är den i strömkällan.. ; )
Har en del bilder på projektet men ingen hemsida... om nån e nyfiken skulle jag ju kunna lägga upp dem här eller skicka dom via ICQ # 136605358.

Hälsningar från Finland, en stolt finlanssvensk ; )
CS is for life!

Visa signatur

[size="1"]Singatur raderad. Se http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44572 för mer info.[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

undrar: Hur fungerar en peltier?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Det är en pryl som flyttar värme från sin ena sida till den andra när man skickar mkt ström genom den.

Den används ofta tillsammans med vattenkyl för att kyla processorer till kanske rumstemp eller om man vill vara extrem: minusgrader... men den krver mkt ström... typ 10 ampere behövs nog...

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Kan inte någon länka till den sidan där man såg effektutveklingen för en rad olika processorer?

Också den formeln där man räknar ut en överklockad processors effekt skulle passa bra.

Permalänk
Medlem

har ingen länk men lite värden som kanske stämmer om jag har tur å minns rätt...

T-Bird 850 ** ~50W
T-Bird 1400 ** 72W
Athlon 1600+ ** 58W

(F1 * V1) / (F2 * V2) = (Tc1 - Ts) / (Tc2 - Ts)
EDIT: Kan göra om till: (F1*V1)/(F2*V2)=(W1/W2)

F1= frekvens på första cpu'n
V1 = Vcore första CPU'n
F2= frekvens på andra cpu'n
V2 = Vcore andra CPU'n
Tc1= Temp på cpu1
Tc2= Temp på cpu2
Ts= Systemtemp eller temp på luft i datorn.
W1=Effekt på cpu1
W2=Effekt på cpu2

men lita inte på mitt minne. det skulle inte jag ha gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Pink
Kan inte någon länka till den sidan där man såg effektutveklingen för en rad olika processorer?

Också den formeln där man räknar ut en överklockad processors effekt skulle passa bra.

http://users.erols.com/chare/elec.htm

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
har ingen länk men lite värden som kanske stämmer om jag har tur å minns rätt...

T-Bird 850 ** ~50W
T-Bird 1400 ** 72W
Athlon 1600+ ** 58W

(F1 * V1) / (F2 * V2) = (Tc1 - Ts) / (Tc2 - Ts)
EDIT: Kan göra om till: (F1*V1)/(F2*V2)=(W1/W2)

F1= frekvens på första cpu'n
V1 = Vcore första CPU'n
F2= frekvens på andra cpu'n
V2 = Vcore andra CPU'n
Tc1= Temp på cpu1
Tc2= Temp på cpu2
Ts= Systemtemp eller temp på luft i datorn.
W1=Effekt på cpu1
W2=Effekt på cpu2

men lita inte på mitt minne. det skulle inte jag ha gjort.

Hehe Citerar mej själv för jag har en uppdatering.. min T-Bird 850 MHz ger bara 47 W på full load...

En annan sak att tillägga i kylnings FAQ'en:
Det är skillnad på FullLoad och FullLoad!!!
Jag trodde att så länge man körde grejjer så man såg att cpu'n går på 100% så var det max effekt på cpu'n... alltså jag trodde den blev som varmast då..
Men så är det inte. Min FullLoad temp är på 41 grader när jag har 2 filmer igång samtidigt. Om jag istället kör igång burnK7 (burn in program för Athlon K7) så går tempen upp till 48 grader.. alltså LÅÅÅNGT över vad jag trodde var min fulload temp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis köpt kylpasta (AS3), och läste hur man skulle lägga på den, bara undrar: Man ska först stryka på ett tunt lager på kärnan, sen sätta dit flänsen, sen ta av den, o lägga en klick som smetas ut av sig själv(?) när man sätter på fläsnen igen ? Varför gör man detta (sätter på o sen tar av) ?

Edit: Hur tar jag lättast bort resterna av Thermal Paden som sitter på Taisolen och processorn?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Naglarna

annars plastkort typ gammalt busskort eller nått funkar bra
Bara det inte gör repor så går det bra...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nice FAQ
trevlig hemsida faktiskt

Visa signatur

[size="1"] Kör så det ryker! :D | AMD XP 1800@2000|512 pc 2100 ddr | EPoX 8K3A+ | DvD | 12Xbännare | 3 CCFL | Saftblandare | Chieftec DA-01BD | 21" Eizo| 60gb maxtor | 80 gb wd 8mb cach| Boomslang 2k | icemat | www.BiFFeN.tk[/size]

Permalänk

Är tanken till Eheim inte bra alltså ?
Är det någon som testat den ?

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelge

i destillerat vatten finns inga joner det betyder att det vattnet inte leder stöm.....ville bara tillägga det

Inte riktigt rätt... Destillerat vatten är bara fritt från liv (alger, bakterier etc) medan det mycket väl kan innehålla joner. Jonerna försvinner inte bara vid upphettning. Däremot innehåller avjonat vatten inga joner. (Logiskt?)

Ja, jag är en besserwisser, men rätt ska vara rätt!

Mitt tips till en vattentank är att köra med rostfritt stål och silverlod. Att löda är enklare än att svetsa, särskilt när det gäller rostfritt. Man påverkar inte heller hållfastheten i materialet på samma sätt, eftersom stålet in smälter, utan det är det bara lodet som gör. Ska man ha det tätt är det också bra.

Rostfritt blir dessutom snyggt om man högglanspolerar det.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att det är dags för en OC FAQ?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men jag tycker iallafall att det hade varit vääldigt trevligt om det skrevs någon rad i ämnet att kyla t.ex grafikkort och HDD;s m.m.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teedee
Spännet var felvänt på min taisol... Och originalkleten var värdelös.. Fixade detta så kylde den lika bra som en WBK38...

Inte helt omöljigt, faktiskt!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred

Inte riktigt rätt... Destillerat vatten är bara fritt från liv (alger, bakterier etc) medan det mycket väl kan innehålla joner. Jonerna försvinner inte bara vid upphettning. Däremot innehåller avjonat vatten inga joner. (Logiskt?)

Ja, jag är en besserwisser, men rätt ska vara rätt!

FEL!!!

Det du tänker på är desinficerat vatten... det är bara kokat så allt liv dör... med destillerat vatten är 100% rent H2O. Destillerat vatten leder inte ström och lämnar inga spår när det avdunstar (alltså inga kalkavlagringar eller dyl). Avjonat vatten innehåller inga joner, och leder inte ström därför, men kan fortfarande innehålla icke joniserade föroreningar.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode

FEL!!!

Det du tänker på är desinficerat vatten... det är bara kokat så allt liv dör... med destillerat vatten är 100% rent H2O. Destillerat vatten leder inte ström och lämnar inga spår när det avdunstar (alltså inga kalkavlagringar eller dyl). Avjonat vatten innehåller inga joner, och leder inte ström därför, men kan fortfarande innehålla icke joniserade föroreningar.

Ni har fel båda två

Destillerat vatten leder visst ström. Det innehållet visserligen inga metalljoner/salter men vattnet bildar själv joner genom autoprotolys. Det finns inget "100% rent H2O". Det är en omöjlighet.

I princip: 2 H2O <-> H3O+ + OH-

Avjonat vatten innehåller också joner. Vattenjoner

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin

Ni har fel båda två

Destillerat vatten leder visst ström. Det innehållet visserligen inga metalljoner/salter men vattnet bildar själv joner genom autoprotolys. Det finns inget "100% rent H2O". Det är en omöjlighet.

I princip: 2 H2O <-> H3O+ + OH-

Avjonat vatten innehåller också joner. Vattenjoner

Jo, jag vet... lösta gaser är också svårt att bli av med helt... Det var däremot inte det som var det viktiga i inlägget, utan att han förväxlar destillerat och desinfecerat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode

Jo, jag vet... lösta gaser är också svårt att bli av med helt... Det var däremot inte det som var det viktiga i inlägget, utan att han förväxlar destillerat och desinfecerat...

Ja men jag har inte sagt något om lösta gaser. Vattnet själv bildar joner utan någon påverkan. Du kan ha vattnet förvarat i en hermetiskt tillsluten vakuumbehållare och du kommer ändå få joner i vattnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin

Ja men jag har inte sagt något om lösta gaser. Vattnet själv bildar joner utan någon påverkan. Du kan ha vattnet förvarat i en hermetiskt tillsluten vakuumbehållare och du kommer ändå få joner i vattnet.

Det stod ett "också" där... jag vet att du inte skrev nåt om lösta gaser... Du har rätt som du skriver, men som sagt, jag tyckte det var lite onödigt att gå in på i det fösta inlägget jag skrev, dessutom böjar man känna sig lit eosäker på det där nu, var typ fyra år sedan man läste kemi A.... JaJa... vi börjar gå offtopic nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående kondens kan det vara roligt att titta på ett Mollierdiagram.

http://www.apiteknik.se/grafik/diagram/mollierdiagram.jpg

Diagrammet avläses enligt följande
20C med luftfuktighet 0.7 -> daggpunkt = 14C (100% rel fukt.)
15C med luftfuktighet 0.4 -> daggpunkt = 1C

Daggpunkt = då vatten fälls ut ur luften -> KONDENS

Permalänk
Medlem

vad är d för fel på Eheim tanken?

Visa signatur

let the [OVER]clock age commence!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tono
vad är d för fel på Eheim tanken?

den porlar... desutom så funkar det bättre utan...

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

För oss i Göteborg, Malmö finns silikonslang hos Lundgrens med innerdiameter 9mm kostar den 36,50 kr/m plus moms.

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu