Permalänk

Hej, jag har nyligen köpt ett Antec ninehundrer ultimate gamer case chassi och funderar på att sätta i mer fläktar, är det någon som har bra tips på snygga blåa LED-fläktar på 120 mm som inte låter för mycket och som lyser lika mycket som originalfläktarna i chassit.

Permalänk
Medlem

Nu har jag letat överallt efter ett någorlunda bra svar på en egentligen dum fråga

Vet att allt beror på olika faktorer osv, men om man ser generellt: Hur mycket effektivare kylning får man t.ex. om man jämför luft och vatten?
Eller om man jämför kompressorkyld och vatten.

Vad är värt att satsa på?

Någon som har foton på bra lösningar med tank/pump/radiator??
Tips på bra bilmärke när det gäller att plocka radiatorn?
Ni som bygger egna CPU-block för vatten, hur har ni gjort?

Fritt val, PM eller posta här, tacksam för all hjälp i världen gällande kylningen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Nu har jag letat överallt efter ett någorlunda bra svar på en egentligen dum fråga

Vet att allt beror på olika faktorer osv, men om man ser generellt: Hur mycket effektivare kylning får man t.ex. om man jämför luft och vatten?
Eller om man jämför kompressorkyld och vatten.

Vad är värt att satsa på?

Någon som har foton på bra lösningar med tank/pump/radiator??
Tips på bra bilmärke när det gäller att plocka radiatorn?
Ni som bygger egna CPU-block för vatten, hur har ni gjort?

Fritt val, PM eller posta här, tacksam för all hjälp i världen gällande kylningen.

Vatten har inneburit en mer varierad kylning dvs både tystare och kallare än luft.
En högre klock etc..

Vad som nu sker är dock ett skifte från vatten till luft på grund av ny teknikutveckling. Dagens processorer kan göra hög mhz med låg vcore vilket gör vatten till en high end lösning.
Vatten kan dock fortfarande vara bra ifall man antingen går för high end eller tex kör passiv kylning.

Luftkylningen har utvecklats till en mycket bra lösning med lågvarviga fläktar och hög effekt.

Jag har kört vattenkylt i ca 3 år eller så.
Idag funderar jag på att koppla in en extra radiator för passiv kylning för även om jag kör på 4ghz så är värmen inte direkt ett stort bekymmer vid idle eller låg belastning.

Idag med Penryn får man i princip samma klock med luft och vatten 24/7.
en e8400 körandes i 4ghz kan göras med ca 1.3vcore eller så vilket innebär att vattenkylning är overkill.
Kompressorkylning är värdelöst för 24/7 om man frågar mig.

Behovet av kylning måste ställas i proportion i vad man vill göra, bencha då gäller kompressorkylning eller Ln2 eller liknande, allt annat är inte lönt.

24/7 med en hög överklockning så är vatten mer optimalt än luft och kompressorkylning.
En hög klockning med låg vcore är luft idag eller passiv vattenkylning för ett tyst men bra kylande system fullt möjligt.
Pris/prestanda så är luft överlägset.
200kr och 4ghz 24/7?

Sedan finns det ju dårar som vill ha ett helt tyst system, där man inte ens hör om datorn är på.
Ställa datorn i ett annat rum eller köra med endast en fläkt som det finns exempel på.

Jag bryr mig inte om vilken kylning jag har, utan gör en analys av vad jag ska använda datorn till.
Lan, hemma, benchning etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack Flopper för ett bra svar!

Det system som byggs nu bygger på nya Q9450 CPU´n, och den kommer klockas en bit över 3GHz, inte överdrivet, utan lagom! (när jag får hem den!)

Jag resonerade med mig själv precis så som du skrev, så det känns ju fint att få det bekräftat!

Datorn måste klara av att gå 24/7 utan störningar, men det bör ju inte vara något problem om man har gott om luftflöde i burken...

Jag har läst på några ställen att det kan bli ett "övertryck" i burken om man ställer in fläkar fel osv? Vad innebär detta egentligen? Påverkan?

Permalänk

Flopper; Hur har du tänkt att din passiva rigg ska se ut? radiator? pump? etc

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Tack Flopper för ett bra svar!

Det system som byggs nu bygger på nya Q9450 CPU´n, och den kommer klockas en bit över 3GHz, inte överdrivet, utan lagom! (när jag får hem den!)

Jag resonerade med mig själv precis så som du skrev, så det känns ju fint att få det bekräftat!

Datorn måste klara av att gå 24/7 utan störningar, men det bör ju inte vara något problem om man har gott om luftflöde i burken...

Jag har läst på några ställen att det kan bli ett "övertryck" i burken om man ställer in fläkar fel osv? Vad innebär detta egentligen? Påverkan?

så länge det finns luft som kmr ut så är det ingen katastrof

Visa signatur

Sker på egen risk!