Permalänk
Hedersmedlem

Kylning - FAQ

Kylnings FAQ

P.g.a. den ökande upprepningen av samma "nybörjar" frågor angående kylning så tänker jag å ASD (å andra om de vill) skapa en kylningsfaq. (De som är nya här vet juh inte att det avhandlas tidigare.)

denna är under uppbyggnad och kommer att fyllas på efter hand.

jag tar mig friheten att ändra om och passa in de bidrag jag fått skickade mig, har fått dubbelt m.m. säg till om det är nått som inte stämmer/inte passar.

hur vet jag hur varm min processor är?

i stort sätt alla socketmoderkort efter p2 har en inbygt temperatursensor, men de inbyggda sensorerna mäter extremt fel och är inte alls att lita på. Dock kan man se om det bli varmare eller kallare. Man kan se värderna i bios eller i program som motherboardmonitor

Vatten kylning

Hur fungerar vattenkylning ?
S: Vattnet, som hela tiden pumpas genom slangarna når till vattenblocket. Vattenblocket sitter mot processorn och tar upp den värmen som kommer därifrån, vattnet som i sin tur går genom vattenblocket tar upp den värmen som ursprungligen kommer från processorn. Nästa steg är radiatorn. Radiatorns uppgift är att förflytta vattnets värmeenergi till luften. För att se till att vattnets värme kommer ut i luften sitter det en fläkt på radiatorn.

i vilken följd ska radiatorn vattenblock mm vara i?

Det är en myt att det är viktigt i vilken ordning grejorna sitter i. Ett räknexempel ger: en pump pumpar 12l/min genom systemet, det är 0.2liter/sek. en athlon TB 1400 avger 72watt. det krävs 4.2watt för att värma 1gram vatten 1grad på 1 sek. (72/4.2)/200 = 0.0857*. mao, vattnet är ~0.1 grad varmare efter blocket än före.
Sätt delarna så att de sitter bäst i lådan.

Var kan jag läsa mer om vattenkylning?
www.procooling.com (DH3-projektet är mycket lärorikt, och snyggt)
http://www.spodesabode.com/
http://www.overclockers.com/topiclist/index31.asp#WATERCOOLIN...
www.dwpg.com

Vad behövs till ett vattenkylnings system?
När man ska bygga sig ett vatten sytem måste man bestämma sig för inriktningen på det. Antingen ska man:
1. Sattsa på ett tyst system, bygga med vatten för att datorn ska blir riktigt tyst.
2. Sattsa på ett klockbart system. omman inte tänker så mycket på ljudnivån utan vill kunna pressa allt ur datorn.

man bör även bestämma sig för slangdiameter. vanligast är 1/2tum och 3/4tum. alla komponenter ska ha samma dimension.

Det kan vara svårt att bygga om ett "lugnare" system till ett vassare, om alla komponenter är dimensionerade för en oklockad med tyst dator. Tvärtom går dock oftast bra, men ett värre system är dyrare.

1. Ett vattenblock.

2. En radiator. radiatorn är den som kyler vattnet i systemet. Det finns ett antal radiatorer som är avpassade till användninga i datorkylnings system, bla Black ice. Dessa är dock inte särskilt effektiva sett till priset. Finns det plats i burken är det bättre (och billigare) att gå till skroten och köpa ett värmepaket från en bil. Vill man vara riktigt extrem tar man bilkylaren i stället, men var beredd på att en sådan blir rejält klumpig. ett värmepaket är dock effektivare. Samma sak här, ett hårdklocknings system bör innehålla en kraftigare radiator än ett ett lugnare system.

Man kan även använda kylaren från bilar (den i fronten). Den är den absolut bästa radiatorn, men stor, den måste nästan stå fristående.

Den lokala skroten är ett himmelrike om du ska ha en billig och bra
radiator. Fråga efter ett värmepaket.

3. En pump. Det skall vara en pump som är en cirkulationspump. då den måste vara byggd för att gå 24/7. Det ska vara en bra pump, om den stannar brinner processorn upp. P4 och XP har dock ett system för att skydda cpu mot överhättning, men framför allt XP'ns system verkar fungera dåligt i praktiken och man behöver ett moderkort som stöder detta. vissa akvaireiepumpar och trädgårdspumpar är användbara. Eheim gör bra pumpar, Vi brukar rekomendera dem, de är tysta också, om de monteras rätt. Jag vet ingen som blivit missnöjd med en Eheimpump, dock är de ganska dyra.

Till ett vanligt system som byggs mest för att det ska bli tyst räcker en mindre pump (~10l/min), till exempel Eheim 1046.

Till ett något värre system är en något värre pump att rekomendera, tex Eheim 1250 (20l/min)

Pumpar finns att köpa på Zoo afärer och kylnings/övreklockar afärer (se listning nedan)

tänk på att pumpen är en viktigt del i systemet och att den kommar att överleva det mästa annat, en Ehiem håller med största sanorlikhet längre än du använder den. (om den bahandlas väl)

6. En tank
Vissa butiker säljer en Eheim-tank, flera användare säger att den inte fungerar som den ska och dessutom porlar ganska friskt. Bygg en egen tank i stället, en elektronikbox (finns på Elfa) och några nipplar är allt som behövs. Tanken ska sitta högst upp i systemet, så att det vatten som man fyller på kan rinna direkt ner till pumpen. På så sätt blir det väldigt enkelt att fylla och lufta systemet.

5.Slang

Det är nästan en smaksak. Vissa föredrar PVC-slang, medan andra (jag tex) tycker silikon är mycket bättre. Silikon har fördelen att den är väldigt flexibel och smidig att jobba med, och dessutom behåller smidigheten över ett stort temperaturområde. PVC är dock betydligt billigare än silikon. PVC har dessutom risken att den med tiden blir väldigt stel runt nipplar mm, det blir inte silikon.

Använd inte armerad slang. Den är alldeles för stel och klumpig att arbeta med.

6. Kylvätska (vätskan i systemet)

I ett slutet system, dvs om man inte använder en "bongcooler", så ska man se till att dels skydda mot korrosion och dels skydda mot alg- och bakteriebildning. Visserligen kan man använda kranvatten, men det bästa är att använda avjoniserat vatten, som finns på närmsta bensinmack under namnet batterivatten.

I vattnet ska man sedan lämpligen tillsätta en produkt från RedLine kallad Water Wetter, som dels sänker vattnets ytspänning och dels är tillräckligt giftigt för att inga organismer ska trivas i vattnet. WW finns att inhandla i liten förpackning (till överpris) på tex TJ Computer, men bättre (och billigare) är att gå till Mekonomen och kolla om de har. Tydligen finns det inte på alla butiker, men vissa har RedLines produkter.

Glykol går även bra att använda, vilket som är bäst går meninganrna isär om. Glykolen är även den skyddande mot korision. Den skyddar även mot att vattnet fryser vilket är ett moste omman har radiatorn ute på vintern. Dosering står angevet på flaskan.

Kylpasta.
Kylpasta:

Hur sätter jag på kylpasta?
En del flänsar har redan färdig kylpasta fast kletat inunder (ex. taisol) fast då i fastare form så det liknar mer en kudde.
Om din fläns redan har en "kyl-kudde" under är det bara att ta bort den eventuella skyddsplasten och montera fast flänsen.
Om din fläns inte har en "kyl-kudde" under så rekommenderas du starkt att applicera egen pasta. Det gör du lättast genom att stryka ett ½mm (pappers tunt) lager över hela coren (görs lämpligen med kreditkort eller liknade). Efter du har gjort detta sätt på flänsen och ta av den igen, lägg en liten klick pasta på coren (tänk på att det inte blir för mycket pasta eftersom din fläns säkerligen leder värmen mycket bättre än kylpastan) och sätt på flänsen igen.

Vad kostar det att köpa egen kylpasta?
Kylpasta finns av alla möjliga märken och former men klart vanligast är Artic Silver 2 (AS II). Det är en Silver baserad kylpasta och består av ca 98 % silver vilket ger den bäst kylningsförmåga av alla (som jag just nu vet om) pastor som finns på markanden idag. Det är också den dyraste (~100: - för 3g men med rätt applicering så räcker detta till 20- 30 processorer)
Det finns även Silicon/Zink baserade kylpastor, de ger inte fullt så bra kylnings förmåga som silverpastan, men det är mycket bättre än att inte använda någon kylpasta alls. Dessa är också mycket billigare än silver pastan.

Hur mycket skiljer det sig mellan de olika pastorna ?
Det ar mycket svårt att säga eftersom jag inte vet hur bra/dålig eran applikation blev.
Men väldigt generaliserat kan man väll säga att mellan ”kudde” och AS II skiljen det ca 5 grader och silikon/Zink pastan ligger någonstans där i mellan. 5 grader är ju ingen härdsmälta men för den som vill pressa ut allt ur sin stackars CPU så har det viktiga grader.

Vart köper jag kylpasta?
Gtek:
http://www.gtek.net/produkt/kylpasta.shtml

Kylning.com
http://kylning.com/index.php?cPath=1_29

Clas Ohlson
Art.nr. 32-1933 (Stor Tub)

Kondens.

Kondens kan endast uppstå på en yta som är kallare än luften runt omkring. Dessutom måste den relativa luftuktigheten överstiga 100% i den nerkylda luften. Med detta menas att om luften är torr (som på vintern) så uppkommer inte kondens lika lätt som i tex agusti.

Måste jag kondensisolera om jag har vattenkylning?

Nej. Kör du utan peltier behövs ingen kondensisolering. Jag rekommenderar att du får ordning på vattenkylningen först, så kan du börja fundera på peltiers senare.

LUFTKYLNING
F: har ni nån bra tips på en jeligt tyst cpu fläkt jag kan ha till min amd xp ? -Kele

S: Det finns flertalet tysta kylare, men en av de tystaste luftkylningarna får du med en Alpha 8045. Varför? Jo, den använder till skillnad från de flesta andra flänsar en 80x80mm-fläkt som kan snurra på lägre varv och ändå flytta mer luft än en 60x60mm-fläkt. Finns på gtek, kylning och TJ..

Temperaturen på min processor är alldeles för hög, vad ska jag göra åt
det?

S: Det första du ska göra är att kontrollera din lådtemperatur. Om
lådtemperaturen är hög betyder det ju att processorn kyls med redan varm luft. Om den ligger över ~35c är åtminstone en chassifläkt att rekommendera, gärna fler.

aninge trött på dönet från kylningen. har en GlobalWin WBK38 46.5 dBa....
Nån som har förslag på fläns/fläkt ?
- Ne0-

Om plånboken tillåter så är e NC Silverado nog det tystaste alternativet (gtek). Om du däremot inte har en halv förmögenhet att lägga ut på kylningen så finns det flertalet alternativ. En Taisol med kopparbas är hyfsad tyst och kyler riktigt bra.l

internet affärer med mycket kylninsprylar:

I Sverige
www.kylning.com
www.gtek.net
www.tjcomputer.com
www.jmedata.se

I USA
www.dangerden.com
www.dtekcustoms.com
becooling.safeshopper.com
www.overclock-watercool.com

Andra länder
www.aquaristic.net (tysk akvarieaffär, väldigt billiga pumpar.)
www.tekheads.co.uk
www.microplex.no

Tack till ASD, Göwd och Ghost för material. (asd ditt material kommer så fort jag har haft tid att få inn det)
(om jag glömmer nån skrik till på icq så för jag upp er)

edit, säg till om det är faktafel någon stans.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Kylnings FAQ

Suveränt QazTaz, en lysande idé då det är som du säger att många har frågor men finner få svar på kylningen och Sweclockers får lite då och då nya medlemmar s k "Newbe" som behöver hjälp att komma igång med sina datorprojekt, då vissa datorbutiker ibland inte kan eller vill svar en person hur man gör vid t ex överklockning och vad behöver man då att göra samt och inte minst vilka delar mm kan man behöva för att få ett bra slutresultat med sina delar och önskemål.

Tänk om det finns fler eldsjälar där ute som skulle orka att dela med sig av sina kunskaper och starta upp en länk "How To" här på Sweclockers som t ex Virtual Hideout: http://www.virtual-hideout.net/, har gjort på sin sida. Det kunde bli något riktigt intressant när det blir av?

Fortsätt så QazTaz, Asd och några till som kan känna sig träffade. Hade jag något att erbjuda kunde kanske ha bidragit med något, men jag är fortfarande rätt grön, tycker jag, trots att jag har hållit på med datorer i över 5 år och det finns ständigt något nytt att lära sig i takt med den utveckling som pågår inom dator området. Jag försöker lära mig mer av både hård- och mjukvara genom b la studier, men riktigt fullärd blir man inte om man håller på med datorer. Jag skulle slutligen också uppskatta en sådan sida.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tycker att ni kan lägga till http://www.jmedata.se bland butikerna....

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Hedersmedlem

Klistrar den här tråden så länge, det ser vettigt ut hitills.

Permalänk
Medlem

Bra "tajmat" då slapp ni en massa "dumma" frågor från mig
Vattenkylning är nämligen nästa sak på önskelista
YES min XP 1700+ kommer imorgon
nu ska det väl bli fart på prylarna

Visa signatur

Går det inte med våld.
Så går det med lite till.

Permalänk
Medlem

FAQ-utökning

Måste jag kondensisolera om jag har vattenkylning?

Nej. Kör du utan peltier behövs ingen kondensisolering. Jag rekommenderar att du får ordning på vattenkylningen först, så kan du börja fundera på peltiers senare.

Vilken typ av slang ska jag ha?

Det är nästan en smaksak. Vissa föredrar PVC-slang, medan andra (jag tex) tycker silikon är mycket bättre. Silikon har fördelen att den är väldigt flexibel och smidig att jobba med, och dessutom behåller smidigheten över ett stort temperaturområde. PVC är dock betydligt billigare än silikon. PVC har dessutom risken att den med tiden blir väldigt stel runt nipplar mm, det blir inte silikon.

Använd inte armerad slang. Den är alldeles för stel och klumpig att arbeta med.

Vilken radiator ska jag ha?

Enklast möjliga är att köpa en radiator anpassad för datorer, tex BlackIce. Dessa är dock inte särskilt effektiva sett till priset. Finns det plats i burken är det bättre (och billigare) att gå till skroten och köpa ett värmepaket från en bil. Vill man vara riktigt extrem tar man bilkylaren i stället, men var beredd på att en sådan blir rejält klumpig..

Är Eheim-tanken som vissa butiker säljer bra?

Nej. Flera användare säger att den inte fungerar som den ska och dessutom porlar ganska friskt. Bygg en egen tank i stället, en elektronikbox (finns på Elfa) och några nipplar är allt som behövs. Tanken ska sitta högst upp i systemet, så att det vatten som man fyller på kan rinna direkt ner till pumpen. På så sätt blir det väldigt enkelt att fylla och lufta systemet.

Permalänk
Medlem

ska allt läggas i översta inlägget som i moddarnas forum? blir ju lite smidigare då, men bara ett förslag

Visa signatur

XP1900+(12x133) /\ Sapphire 9700 Pro /\ Gigabyte GA-7VRXP F12 /\ 256Mb Apacher PC2700 /\
Proud member of umekami fanclub :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zputnic
ska allt läggas i översta inlägget som i moddarnas forum? blir ju lite smidigare då, men bara ett förslag

så fort QazTaz lr någon moderator ser inlägget så blir det nog upp flyttat...
oroa dig inte...

sen hoppas jag att Någon klyftig moderator tar bort alla inläg som inte har med faqen å göra

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Hur låser jag upp min processor?

AMD ThunderBird/ Duron:
http://64bits.se/guider/amd-silver/index.shtml

Athlon XP:
http://www4.tomshardware.com/column/01q4/011124/index.html(obs! på engelska)

**EDIT**
P4 / P3 / P2 / P
Det går inte.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

mycket bra gjort...
nu kan alla överklocka sönder sin cpu!

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem

glöm inte att ta med att man INTE kan låsa upp P3/4 prollar! Kanske inte så många som frågar, men eftersom den frågan cirkulerar ibland så

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Underbart!!
precis va jag ville ha... suttit här ett tag nu och kollat på olika pumpar o helt till min förvåning kommer en fin guide

men det är en sak som jag undrar
ska man använda destilerat vatten(stavning?) eller vanligt kranvatten?

jag är inte säkert men jag har för att i vanligt vatten så bildas alger mycket fortare?

EDIT: min stavning är på topp här efter nattensgång
EDIT2: vilken stolek ska man ha på slangen? (i mm)

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

Kondensskydd

Hur mycket låter en pump om man dränker den i vatten och hur fixar man skydd mot kondens.

Visa signatur

Epox 8RDA+ Rev2.2 ,AMD XP2100+@2400Mhz 200FSB 2Vcore, TwinMOS Twister 2*256 PC3500 2,77V, ATi Radeon 9700 275/270@395/330, WD 200GB, 19" Proview, Klipsch Promedia 2,1 THX, Asus DVD, TDK CD-R/RW,

Permalänk
Medlem

Vatten?

Du kanske skulle ta och skriva om vilket vatten man bör använda.

Visa signatur

[size="1"]//Daniel *Carpe Noctem*[/size]

Permalänk
Medlem

Kylvätska

I ett slutet system, dvs om man inte använder en "bongcooler", så ska man se till att dels skydda mot korrosion och dels skydda mot alg- och bakteriebildning. Visserligen kan man använda kranvatten, men det bästa är att använda avjoniserat vatten, som finns på närmsta bensinmack under namnet batterivatten.

I vattnet ska man sedan lämpligen tillsätta en produkt från RedLine kallad Water Wetter, som dels sänker vattnets ytspänning och dels är tillräckligt giftigt för att inga organismer ska trivas i vattnet. WW finns att inhandla i liten förpackning (till överpris) på tex TJ Computer, men bättre (och billigare) är att gå till Mekonomen och kolla om de har. Tydligen finns det inte på alla butiker, men vissa har RedLines produkter.

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack för svaret Ghost det var precis vad jag behövde

Det kan ju också hitta sin väg in i FAQ.

Visa signatur

[size="1"]//Daniel *Carpe Noctem*[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QazTaz
Kylnings FAQ

Särskrivning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dags att kolla stavningen i FAQ'n.
Ser tex att det står "mästa" där det ska stå "mesta" och "sanorlikhet" där det ska stå "Sannorlikhet".
Fö. så håller det på att bli en riktigt bra FAQ

Permalänk
Hedersmedlem

denna var menad som kylningsfaq, inte som ocfaq, nån annan kanske kan tänkas skapa en sådan?

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

jahopp får väl bli jag då....eftersom jag har svårt att skilja på kylning och överklockning här i kylning&överklockningsdelen

/me tar sitt inlägg och sticker...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Önskvärt är:
Förklaring på olika vattenblockstyper, länka gärna till det där stora vattenblockstestet.
Rekommenderat system med ihopräknad kostnad.
Ev 2 st ex. system med en för den fattiga moddaren och en för den onödiga lyxköraren :).
Kanske en liten notis om hur man ska göra för att borra sitt eget block, eller göra ett genom att kapsla in en kylfläns. På www.overclockers.com finns bra guider.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

nån va visst inne på rättstavning, så ja får väl hjäpa till med nåt som ja faktiskt kan...

sirkulationspump e visserligen ett fint ord men stavas vanligen me 'C' i början...

Permalänk
Medlem

Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QazTaz

....Det ska vara en bra pump, om den stannar brinner processorn upp.

Detta stämmer inte riktigt då Intel-processorer har inbyggt värmeskydd (kraschar/sänker klockfrekvens). Även AMD's nya MP-processor (samt XP) ska ha ett liknande skydd inbyggt, men det verkar som om det krävs ett moderkort med stöd för denna finess för att det ska fungera.

Stavfel och särskrivningar finns det gott om, men jag ser ingen mening med att påpeka dem eftersom de flesta begriper vad som menas ändå..

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Avstängd

Lägg in en dB tabell så folk nån gång lär sig!

Vet inte hur många ggr folk frågat det

Visa signatur

[size="1"]Dator: Tbird 1200@1446 AXIA, PC133 256mb (152mhz), epox 8kta3+
Bränt: Duron 700, Clas-ohlson pump, SDRAM 64 PC100, 2st 300w nätagg, Fireball 30gb, 3st IBM 60GXP 40gb, 8x brännare[/size]

Permalänk
Avstängd

P4an klockar ner sig när den blir för varm
XPn system är kass. Det uppdaterar för sällan så funkar inte så bra än

Visa signatur

[size="1"]Dator: Tbird 1200@1446 AXIA, PC133 256mb (152mhz), epox 8kta3+
Bränt: Duron 700, Clas-ohlson pump, SDRAM 64 PC100, 2st 300w nätagg, Fireball 30gb, 3st IBM 60GXP 40gb, 8x brännare[/size]

Permalänk
Avstängd

Kan någon vänlig moderator rensa bort alla inlägg som bara innehåller kommentarer? Ser lite snyggare ut då.

Visa signatur

yeye

Permalänk
Avstängd

Olika vattenkylningssetuper

Kombinationerna är många, men inte oändliga. Den del som det experimenterats väldigt mycket med, om inte mest, är radiatorn, eller ja, den del som kyler vattnet. Allt från bongkylare till markkylning har varit aktuellt. Men för de flesta räcker det med en vanlig radiator.

Ex. 1 För socket A (alt. socket 370), ingen peltier, 120mm fläkt.

Black Ice Prime -radiatorn- Även om Black Ice (Prime) är dyr, så har den en egenskap som många andra radiatorer inte har. Den är nämligen väldigt liten.

Dangerden Maze2 -vattenblocket- Detta vattenblocket är i det närmaste ett standardvattenblock, inga krussiduller. Använder de fyra hålen runt socketen för AMD
(Om du har en pentium kan du helt enkelt använda dig av ett maze1c istället..)

Eheim 1048 -pumpen- Denna pumpar 10l/m vilket är med än tillräckligt för denna setupen. Är väldigt tyst (om monterad korrekt) och väldigt pålitlig. Har ½" slanganslutningar vilka både 3/8" PVC-slang och silikonslang kommer över

Silikonslang - Det finns många som tycker att PVC-slang går lika bra, och detta är en smakfråga. Personligen tycker jag att det blir mycket bättre med silikonslang då denna är mycket mer flexibel.

WaterWetter & Dest. vatten -kylmedium- WaterWetter fungerar som ett skydd mot alger samt annat skit. Destillerat vatten för att slippa kalk m.m.

Slangklämmor & påfyllning - För påfyllning kan man antingen använda en tank eller ett s.k. T-rör, för nybörjaren är det absolut enklast och billigast med ett T-rör. Slangklämmor är starkt rekommenderat, om du använder silikonslang så se till att inte ta i speciellt mycket. Då skär slangklämman isönder slangen

Detta är en rättså typisk setup för nybörjaren, 3/8" innediameter rakt igenom bortsett från pumpen.
Som du ser så är det rättså mycket mer än vad man kan tro, det samma gäller pengarna.

Kostnad
Black Ice - Gtek: 649kr, TJ: 695kr
Maze2 - Gtek:590, TJ: 590
Eheim 1048 - Gtek: 639kr, TJ: 595kr

Silikonslang kostar ~90kr/m från kuntze, PVC-slang kostar 5-10kr/m, finns på bl.a. biltema och clas ohlson, se till att få den som INTE är armerad.

WaterWetter kostar 50kr för 30ml på TJ. Destillerat vatten kostar ~10kr för en liter. En liter räcker långt för denna setupen.

Slangklämmor för silikonslang, som man trycker ihop med fingrarna kostar 10kr stycket på TJ och 15kr stycket från Gtek.
För den som inte orkar räkna kan jag beräatta att det behövs 8-9st.

T-rör finns bl.a. på kuntze, kostar runt en tjuga har jag för mig.

Visa signatur

yeye

Permalänk
Hedersmedlem

härmis... bra att nån gjorde en FAQ här också.. i moddning tycker jag att de (dumma) frågorna har minskat i antal, även om de börjar komma tillbaks. men då är det bara att skriva

size=5000]FAQ!!!!!!![/size...]

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga en liten grej som det frågas om ibland.
en tum (1") = 25,4mm
1/4" = 6,4mm
3/8" = 9,6mm
1/2" = 12,7mm

Sen finns det ett antal andra tum-delar oxå men det är bara att räkna ut.. tex. 9/16", (25,4/16)*9=14,3mm

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QazTaz
aninge trött på dönet från kylningen. har en GlobalWin WBK38 46.5 dBa....
Nån som har förslag på fläns/fläkt ? - Ne0-

Om plånboken tillåter så är e NC Silverado nog det tystaste alternativet (gtek). Om du däremot inte har en halv förmögenhet att lägga ut på kylningen så finns det flertalet alternativ. En Taisol med kopparbas är hyfsad tyst och kyler riktigt bra.l

eller gör som jag, sätt den på 5v istället. Jag gjorde det och nu är datorn tystare än vilken OEMdator som helst. Guide finns
>HÄR<

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com