Permalänk
Avstängd

Skriv till FAQ att tempratur sensorn på moderkortet är ingen man bör lita på.

Börjar fan i mig tröttna på fjortisar o fjollor som frågar om dom har för hög temp eller vill jämföra tempar...

Temp mätaren i datorn är ju bara för att kunna hitta den bästa kylningen till just den datorn man har

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon 1200/133|EPoX-8KTA3+PRO|SamSung 1024MB|600W|GeForce3|WCD 40GB|SamSung 60GB|WinXP PRO|Felia ADSL[/size]

Permalänk
Avstängd

Hur stor skillnad mellan vattenkylning och luftkylning är det rent generellt?

Om man har ett vanligt system utan överklockning.

Hur mycket skiftar temperaturen?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Blir galen på en sak. Hur räknar man hur mycket vattensystemet kommer klara att kyla?

Säg att jag har:
Eheim 1048
Danger Den Maze3 AMD 1/2
1/2":s slangar.
Black Ice Pro Radiator med en 56cfm fläkt. (Vet inte hur mycket den klarar att hantera i effektväg)

Kommer det att kunna kyla en processor som avger säg: 85W?

Vad tror ni?

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

kanon bara att du tog tag i det ..

Visa signatur

Navida

Permalänk
Avstängd
Permalänk

en liten fråga....

ska bygga vattenkylning snart, och då tänkte jag göra en tank i plexi och sätta på 2 eller 3 5,25" platser.....
om man har på en tank som tar upp 2 platser så blir det ca 2,6 L
och om man tar över 3 platser så blir det ca 4 L....är det någon ide att ha en tank på bara 2,6 L eller är det lagom? eller ska man ha 4L?
har ingen erfarenhet av vattenkylning så därför frågar jag er

en 5,25" plats är 21cm djup 14,5cm bred 4,3cm hög ungefär (kan ju ha mätt fel )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låsa upp min AMD T-bird

tjene .. undrar om det finns någe bra bilder på någon site om hur man låser upp en AMD t-bird...

Visa signatur

//baslar

Permalänk
Medlem

Mej funkar de fint med att ställa med processrn o alla korten riktade ut ca 10cm från fönstret... Osså ha det öppet förståss... Osså sidan på burken av

Visa signatur

Workstation 1: AMD Athlon XP 1800+ @ 1600mhz w/ 512mb DDR RAM, 120gb HD

Permalänk
Avstängd

Hur man låser upp AMD processorer står i faqen.

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Vatten Kylning

Vad ska jag använda för Block till socket 370?
och var ska jag kolla någonstans på skroten efter radiator?
har funderat på mineral olja ska tydligen inte göra något om systemet läcker om jag använder det.

Permalänk
Medlem

hej, har precis fått tag i en vattenkylning av min polare =P
eheim 1048, blackice radiator, plast tank, kallt vatten, DD maze 2 tror jag blocket är, iaf, tempen stiger sakta men säkert hela tiden, har läst nånstans vad det skulle bero på, men hittar inte sidan nu, men vet ni vad som är fel då? typ för klen pump, taskig tank osv osv...

Visa signatur

XP1900+(12x133) /\ Sapphire 9700 Pro /\ Gigabyte GA-7VRXP F12 /\ 256Mb Apacher PC2700 /\
Proud member of umekami fanclub :D

Permalänk

Fläktar hit och dit

Min lådtemperatur är lite för hög, jag funderar därför på att sätta in några fler fläktar. Jag tycker också att ljudnivån är för hög så jag satsar på ganska tysta fläktar.

Det sitter redan två 80mm. fläktar orginal, en som sitter i fronten som blåser in och en där bak som blåser ut. Dock är det inte så bra drag i dem om man inte kör på högsta fart, men då låter det ganska mycket.

Jag funderar på att köpa en Papst 120mm. och byta ut med den fläkten som sitter i fronten där det finns förmonterade fästen.

Fläkten som sitter där bak vill jag också byta ut, jag skulle gärna vilja ha en Zalman 92mm. sittandes där. Det finns dock inga hål för att sätta fast något större än en 80mm. fläkt där bak, kan man sätta dit den på något annat sätt eller finns det kanske någon 80mm. fläkt som har bra CFM och låter lite?

I chassitaket funderar jag på att såga ett hål och sätta in en 92mm. Zalman som ska sitta på utblås. Finns det företag som skär ut hål i plåt åt en? Vad kostar det (ifall det finns)? Känns inte som att jag vågar mig på det själv då jag har tummen mitt i handen mest hela tiden.

Funderar också på att köpa ett plexifönster, jag har ett Neon Light chassi så det finns färdiga sidor med plexi att köpa. Då tänkte jag att man kanske kunde göra hål i plexit och sätta en fläkt där. Då har jag samma frågor som med taket, finns det företag som skär ut hål i plexi åt en samt vad kostar det? Även här tänkte jag på en Zalman 92mm. som verkar vara en bra och tyst fläkt om man kör den på 5v.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på detta, om det kommer att funkar eller om det blir kaos. Jag har också en lite fundering om fläktkontakter. De fläktarna som sitter i chassit "från fabriken" är ihoplänkade till en sladd som går till nätaggregatet. Om man tar isär sladdarna som går till fläktarna så är det två-pins kontakter medans det på moderkortet är tre-pins kontakter för fläktarna. Jag skulle nämligen gärna vilja veta vilken rpm fläktarna snurrar på. Måste man skaffa konverteringskontakter eller går det är göra på något annat sätt?

Inlägget blev lite långt, men man vill inte börja såga i chassit utan att veta om det kommer att funka :).

Permalänk
Avstängd

Haloj fan
nått shysst program som mäter temperaturer
såg ett användaren MUlle (överst på chassi galleriet)
hade nått som stämmer bra vill jag ha
maila gärna svret med kallesmail@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Hmm..

Tycker att www.datorprylar.com kan platsa bland butikerna också..

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk
Medlem

fann går det inte bara att skicka i lite glycol i vattnet istället.. fan
fett mee giftigt..

Permalänk
Medlem

FAN!

Har en spire fläkt med thermal grease på och vill få bort det för att sätta dit silverpasta. men hur får jag bort det vita äcklet från kärnan utan att skada den? hur känslig är den? jag har en xp2000+

en fråga till, hur vet man vilken sorts xp2000+ man har, jag är nämligen ny på AMD, har bara hållit på med Intel förr.

tack på förhand!

ps. jag skrev ett längre inlägg men forumfan sket bort det så jag blev förbannad och skrev kort istället.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Fann kom på en grej med vattenkylning..
(har prov på Kemi A på Ons). Om Endoterma reaktioner..
Och det är om du t.ex. ammoniumnitrat NH4NO3
och H20 så får du en stark endoterm process.
Och säg mig då om du t.ex har glykol C2H4(OH)2
blandat med Nitratet och vatten så kan du fann få ner
blandningen under minus strecket.
ellerhur.. NH4N03 kan man nog fixa från Stena Miljö..Kemiställe.
Endoterm process är när värme tas upp av lösningen..
ex. har du 30g.Nitrat i 100cm3 H20 av tempen 20 Grader så får du ner tempen till nollsträcket..
Vill gärna ha kommentarer på det här asså.. säkert nån som har kommit på det tidigare.

Permalänk
Medlem

Hmm... det står ju inget om hur man kyler och ljudisolerar hårdiskar här? Kan man fixa ihop nått bra själv med nån fläkt och kylfläns osv eller ska man köpa en färdiggjord hårddiskkylare, typ en sån här:
bild: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/327403_Xw2.jp...

I dom "färdiggjorda" hårddiskkylarna (iaf dom tre som clas ohlsson har) så sitter det ju bara 1-2 40mm fläktar. Och 40 mm är rätt kass...

Permalänk
Medlem

Mycket

Mycket bra tråd..

Visa signatur

Navida

Permalänk
Medlem

Kan man inte stoppa ner hdd:sen i en kondom och sen ha vatten runt om,
det låter ju oerhört fiffigt i teorin, sen om det fungerar rent praktiskt är en liten bisak.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Kan man inte stoppa ner hdd:sen i en kondom och sen ha vatten runt om,
det låter ju oerhört fiffigt i teorin, sen om det fungerar rent praktiskt är en liten bisak.

värmen lär nog inte vara så bra för plasten. Dessutom är kondomer inte SÅ hållbara...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

När jag ska kyla min låda så ska jag montera dit en fläkt men ska fläkten blåsa in lr ut luft ur lådan?? nån som vet d??

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kyla min låda om jag har 2 chassi fläktar som jag vill använda. Jag vill använda dem via mitt nätagg. Finns det nån molex y 3pin kabel? nån som vet vart man kan köpa d isåfall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
När jag ska kyla min låda så ska jag montera dit en fläkt men ska fläkten blåsa in lr ut luft ur lådan?? nån som vet d??

Beror på var du har plats för den.Är det fram i lådan så skall den blåsa in i lådan och om det är bak i lådan så skall den suga ut luft från lådan.

Permalänk
Avstängd

zinkpasta eller "klisterkudde"?
Har en Taisol kylare med en kletig grej under en sk "kudde". Har en Athlon XP 2400+ CPU och jag undrar vilket som ger bättre ledning? Zinkpasta eller kudde?

Visa signatur

I thank my lucky stars to be living here today. Because the flag still stands for freedom, and they can't take that away. There ain't no doubt I love this land - God bless the U.S.A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjoffo
Fann kom på en grej med vattenkylning..
(har prov på Kemi A på Ons). Om Endoterma reaktioner..
Och det är om du t.ex. ammoniumnitrat NH4NO3
och H20 så får du en stark endoterm process.
Och säg mig då om du t.ex har glykol C2H4(OH)2
blandat med Nitratet och vatten så kan du fann få ner
blandningen under minus strecket.
ellerhur.. NH4N03 kan man nog fixa från Stena Miljö..Kemiställe.
Endoterm process är när värme tas upp av lösningen..
ex. har du 30g.Nitrat i 100cm3 H20 av tempen 20 Grader så får du ner tempen till nollsträcket..
Vill gärna ha kommentarer på det här asså.. säkert nån som har kommit på det tidigare.

Det där är en intressant tanke. Om tempen sjunker ner till noll så bör man nog isolera hela systemet.

Hur blir det med koppar. Reagerar den med nåt. Det finns koppar i blocket och radiatorn (om man nu väljer en sådan) ?

Jag e inte så bra på kemi.

Visa signatur

Wanted

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HammeR^
Dags att kolla stavningen i FAQ'n.
Ser tex att det står "mästa" där det ska stå "mesta" och "sanorlikhet" där det ska stå "Sannorlikhet".
Fö. så håller det på att bli en riktigt bra FAQ

Njae, sannolikhet

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk

Min cpu är 30 grader varm, idle. Är det värt att pressa den mer??

Visa signatur

Stationärt: i5 750, MSI P55-GD65, HX750, 4gb ddr3 XMS 3 1600mhz, x800 gto
Mobilt: Dell XPS 1330

Permalänk
Medlem

Re: Vatten Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pingasus

och var ska jag kolla någonstans på skroten efter radiator?

Den där frågan blir automatiskt besvarad när den ställs.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.