What do with: Gammalt Amiga? [Bilder i mängder]

Permalänk
Medlem

What do with: Gammalt Amiga? [Bilder i mängder]

Jo det var en jag känner som ville ha lite gjort så han tänkte slänga sitt gamla Amiga inklusive alla tillbehör! Självklart inte tänkte jag och la beslag på sakerna

Första tanken var mini-itx men jag är lite low on cash sen jag har nytt chassi och lite annat bling bling på posten (fortfarande) så föll tankarna på att få det till ett omlackerat tangentbord. Öppnade skiten och passade på att fota lite.

Såhär ser tangentbords och diskettdelen ut.

Kontakterna på baksidan iaf.

Den var bruten förut jag lovar!

Den hemska insidan!

Fick bända lite för att få upp metall skyddet för härligheten inuti, är det Philips skruvar som det är på skiten eller?

Ett stycke löst tangentbord, ser lite ensamt ut?

Kontakt ovanifrån till tangentborde förövrigt.

Samma kontakt från sidan.

Sådär, sparade om dom i PS så dom blev 640x640 och ganska mycket komprimerade, men om dom är för stora så hojta till så sparar jag om dom.

Hur gör man för att få tangentbordskontakten att fungera för ps/2 porten? Är inte riktigt säker men hört att det är svårt, är det lika bra att börja bygga in ett vanligt istället? Har ett keytronics som förmodligen passa i om man skalar det lite. Vad skulle du göra med Amigan? ALLA IDÉER ÄR VÄLKOMNA!

Permalänk
Medlem

Usch o fy.. vem har skändat med en knippe tuschpennor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0b
Usch o fy.. vem har skändat med en knippe tuschpennor?

Den gammle ägaren i yngre ålder. Hojta till om ni vill ha bilder på annat i andra vinklar och shiet.

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg att jag en gång köpte en ps-2 -> amiga tangentbord konverterare...

det var ingen simpel liten sak...hade en liten mikrokontroller med mera

amiga har varit en liten del av en själv...

2 st A500
1 st A500+
1 st A1200
1 st CD32

man hade ju lite tillbehör som SCSI HD, 2 extra diskettstationer, amiga monitor (snyggare
modell), turbokort (030, 50MHz), mycket fastram m.m, genlock (alltid bra att ha och
tom en digitizer

brorsan körde en A3000 och hade en kortare stund en A4000...

gamla minnen...

Visa signatur

1 + 1 = (1 / 1) * 2 // 100000011 100000110 000011001

Permalänk

köpte ganska nyligen en Amiga 500 av nostalgiska orsaker =D
tusan vad rolig den är =D
spelen är otroligt bra.
om jag hade haft amigan på bilden hade jag lätt sparat den.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Lite OT men är du stocholmare? Tänkte mest på utrycket Bling Bling Tycker det låter så jädra ballt hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min morbror har en amiga , ser ut som ny , gött att lira rally spel på den

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kryddan
jag kommer ihåg att jag en gång köpte en ps-2 -> amiga tangentbord konverterare...

det var ingen simpel liten sak...hade en liten mikrokontroller med mera

amiga har varit en liten del av en själv...

2 st A500
1 st A500+
1 st A1200
1 st CD32

man hade ju lite tillbehör som SCSI HD, 2 extra diskettstationer, amiga monitor (snyggare
modell), turbokort (030, 50MHz), mycket fastram m.m, genlock (alltid bra att ha och
tom en digitizer

brorsan körde en A3000 och hade en kortare stund en A4000...

gamla minnen...

Vad gick en sådan adapter på och vart hittade du den? Någon nätbutik? Inte hittat nåt vettigt när jag googlat så därför jag undrar

Och nej jag är inte stockholmare som tur är, Göteborg och Örgyte i mitt hjärta!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
www.ggsdata.se

JAG DYRKAR DIG Vilken är det man skall ha det framgår inte, verkar bara finnas så amigan får usb men det löser juh inte mitt problem eller?

Permalänk
Medlem

shit.. hädat ett fint Amiga :S fyyy.

har min A500 med extra-drive, 14" skärm och matris-skrivare i garderoben. Status att ha en fungerande sådan. köpte min när jag fyllde 7 tror jag.. 13 år sedan. shit.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

<morr>Har du servern på 56k lina eller?</morr>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
<morr>Har du servern på 56k lina eller?</morr>

Nej, det är zaint.no-ip.org som hostar, mad propps...vadå går det inte att kolla eller?

Permalänk

412: Och sen heter det inte sitt, eller gammalt Amiga. Det är ingen spelkonsoll, som i mitt gamla nintendo, eller mitt gamla playstation. Det heter EN Amiga. En gammal Amiga. Sin Amiga. Min underbara Amiga.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
412: Och sen heter det inte sitt, eller gammalt Amiga. Det är ingen spelkonsoll, som i mitt gamla nintendo, eller mitt gamla playstation. Det heter EN Amiga. En gammal Amiga. Sin Amiga. Min underbara Amiga.

Körde det genom word för att vara säker på att ingen skulle sitta och ha kul och rätta men självklart föråder det onda kaptialistiska multionalltionella nånting mig och rättar fel

Åter till topic?

Permalänk

Visst, men det var inte något fascistiskt språkpåhopp, utan en tillrättavisning angående hur det låter om man kallar det sitt Amiga, eftersom det låter som en nedgradering till spelkonsoll, och det är inte rättvist åt en sån liten goding till maskin

Om tangentbordet, så måste det till en mikrokontroller med en teckentabell för att översätta den något parallella signal som kommer ut där, till seriell PS/2-signal. Inte det allra enklaste.

Jag äger förresten en A500 med 2MB chipram, 4MB fastram, 2,5"-hårddisk och extradrive, samt en A1200 med 060 50MHz, 48MB fastram, 2GB-hårddisk och 50X CD-rom, VGA-adapter, PC-keyboardadapter, 10Mbit nätverkskort, HD-floppystation (som läser 1,44MB PC-disketter också), och lite kraffs jag monterat i lådan, som förresten är ett AT-fulltower.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Det går att bygga de delarna man behöver. Håller på med ett amiga 500 projekt just nu (friterade MB i den) men det är lite jobb att bygga tangentbord enkodern. Går men är tidsödande. Visseligen skulle jag kanske kunna bygga en kodare åt dig så fort min egen kod är 100% felfri, men innan det har jag ingen aning om var du kan köpa en.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."