Permalänk
Medlem

full duplex - half duplex

Vad är duplex? och vad är det för skillnad mellan full och halv?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

1. Halv duplex, trafik kan bara passera genom förbindelsen åt ett håll i taget. T.ex. walkie-talkie.
2. Full duplex, trafiken flödar fritt fram och tillbaka samtidigt. T.ex. vanligt telefoni eller datakommunikation med protokollet TCP över internet.

http://susning.nu/Duplex

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

ahaa okej Tack för svaret.. Jag kollade på ett 1Gbit Nätverksort för 200-300kr typ (kommer inte ihåg) och det stod att tack vare half duplex kunde man nu sälja gigabit kort för detta pris. Betyder detta då att om jag har half duplex att jag bara kan ta emot något i 1 gbit och sen skicka iväg i 100 och tvärt om när det behövs.. eller va menas det med?

Visa signatur

Live Olimp (adda gärna)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
ahaa okej Tack för svaret.. Jag kollade på ett 1Gbit Nätverksort för 200-300kr typ (kommer inte ihåg) och det stod att tack vare half duplex kunde man nu sälja gigabit kort för detta pris. Betyder detta då att om jag har half duplex att jag bara kan ta emot något i 1 gbit och sen skicka iväg i 100 och tvärt om när det behövs.. eller va menas det med?

det betyder att du har en maxhastighet av 1Gbit
Om det vore full duplex har du haft en bandbredd på 2Gbit

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Avstängd

hmm om han har full duplex så kan han skicka 1 gbit å ta emot 1gbit på samma gång.. men med halv duplex kan han skicka 500mbit å ta emot 500mbit på samma gång....

Permalänk
Medlem

D-Link DGE-510T, 10/100/1000 MBit

Gigabit koppar PCI kort för arbetsstationer.

DGE-510T är ett mycket prisvärt Gigabit PCI kort för stationära datorer som växlar 10/100/1000Mbps i full/halv duplex. Detta gör att man nu på ett kostnadseffektivt sätt kan få hastigheter på upp till 2000Mbps hela vägen ut till arbetsstationen. Övriga funktioner är Quality of Service med kö prioritering, stöd för VLAN 802.1Q samt flödesreglering 802.3x.
Funktioner:

- 10/100/1000Mbps full/halv duplex
- 32-bitars Bus Master
- 802.3x flödesreglering
- 802.1Q VLAN tagging
- Quality of Service
- PCI 2.2 plug&play
- Stöd för Win98, 2000, NT, XP, NetWare samt Linux

Menas detta 1gbit in och 1gbit ut då eller vadå?

Visa signatur

Live Olimp (adda gärna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
D-Link DGE-510T, 10/100/1000 MBit

Gigabit koppar PCI kort för arbetsstationer.

DGE-510T är ett mycket prisvärt Gigabit PCI kort för stationära datorer som växlar 10/100/1000Mbps i full/halv duplex. Detta gör att man nu på ett kostnadseffektivt sätt kan få hastigheter på upp till 2000Mbps hela vägen ut till arbetsstationen. Övriga funktioner är Quality of Service med kö prioritering, stöd för VLAN 802.1Q samt flödesreglering 802.3x.
Funktioner:

- 10/100/1000Mbps full/halv duplex
- 32-bitars Bus Master
- 802.3x flödesreglering
- 802.1Q VLAN tagging
- Quality of Service
- PCI 2.2 plug&play
- Stöd för Win98, 2000, NT, XP, NetWare samt Linux

Menas detta 1gbit in och 1gbit ut då eller vadå?

Det där kortet klarar full duplex i 1 GBit/s, och det innebär 1 GBit/s åt båda hållen samtidigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Halv duplex innebär att man kan skicka data åt ett håll i taget, hur fort, eller långsamt man än gör det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

w00t^^ är inte ADSL halvduplex då lr? eftersom man kan skicka och ta emot samtidigt.. även om det blir sämre speed då...

Permalänk
Medlem

mitt bosteam adsl är full duplex iaf, kan tanka hem 60kb/s samtidigt som jag tankar upp 60kb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granis
2. Full duplex, trafiken flödar fritt fram och tillbaka samtidigt. T.ex. vanligt telefoni eller datakommunikation med protokollet TCP över internet.

det sista stämmer inte riktigt.

bara för att du använder TCP protokollet så betyder det inte att du har full duplex. Det är hårdvara som avgör om du kan använda dej av full duplex.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
w00t^^ är inte ADSL halvduplex då lr? eftersom man kan skicka och ta emot samtidigt.. även om det blir sämre speed då...

Jodå, men den skickar bara åt ett håll i taget. Detta sker dock väldigt fort, så du upplever att du har trafik åt båda hållen samtidigt, fast i själva verket skickas bara data åt ett håll i taget.

Visa signatur