Permalänk
Hedersmedlem

Fördelarna med dual cpu?

Tja, undrar lite över vad de största fördelarna med att köra dubbla processorer är, vet att processorerna delar upp arbetet och man kan också ställa in hur de ska agera i olika situationer? En polare kör dual och kan utan problem sitta och tanka samtidigt som han lirar ett krävande lir Undrar därför att jag planerar att köpa ett dualsystem i höst/vinter baserat på FX-53, eventuellt...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Med dual har du mycket bättre multitasking möjligheter, du kan verkligen köra två program samtidigt. Detta gör ju att du kan köra flera krävande program samtigit utan att det slöar ner. En tung kompilering/rendering/encoding/<insert processorkrävande applikation här> samtidigt som du lirar senaste spelet är inga problem.
Även gränssnittet i OS (hur allt flyter osv) mycket bättre med dual när burken är under load.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Sitter och kör två instanser av det här programmet på burken just nu. Allt flyter på utan problem. När jag kör samma burk med en processor och en instans av programmet går det märkbart segt av och till.
Flytet är svårt att beskriva, det måste upplevas. Go Dual!

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Med dual har du mycket bättre multitasking möjligheter, du kan verkligen köra två program samtidigt. Detta gör ju att du kan köra flera krävande program samtigit utan att det slöar ner. En tung kompilering/rendering/encoding/<insert processorkrävande applikation här> samtidigt som du lirar senaste spelet är inga problem.
Även gränssnittet i OS (hur allt flyter osv) mycket bättre med dual när burken är under load.

Hehe nja, riktigt så funkar det inte, beror på hur kerneln delar upp arbetet, och oftast är det så jämt över båda processorerna som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Hehe nja, riktigt så funkar det inte, beror på hur kerneln delar upp arbetet, och oftast är det så jämt över båda processorerna som möjligt.

Generaliserade lite när jag skrev inlägget

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, då blir det dual FX-53.. om jag har råd dvs

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra dual/två Ahtlon FX, de är inte gjorda för det. Opteron eller Athlon MP är det som gäller för AMD dualsystem.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoJnIz
Du kan inte köra dual/två Ahtlon FX, de är inte gjorda för det. Opteron eller Athlon MP är det som gäller för AMD dualsystem.

men! är inte en FX em opteron 128 eller hur det nu var? aja, jag ville ju köra dual FX

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
men! är inte en FX em opteron 128 eller hur det nu var? aja, jag ville ju köra dual FX

jo en FX51= Opteron 148 (och en FX53 borde vara en Opteron150), men Opteron 1XX är för SINGEL-system! det är Opteron 2XX som är för dual och Opteron 8XX är för 8-cpu (kommer förmodligen funka i dual också men är svinigt mycket dyrare)...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

aha, då förstår jag hur det ligger till Blir nog mest ekonomiskt att köra 1 x FX-5x, hoppas att den FXa som inte kräver REG-RAM har släppts och hunnit gå ner i pris tills i höst...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
aha, då förstår jag hur det ligger till Blir nog mest ekonomiskt att köra 1 x FX-5x, hoppas att den FXa som inte kräver REG-RAM har släppts och hunnit gå ner i pris tills i höst...

en FX som inte kommer kräva REG-Ram kommer använda en anna sockel än dagens "Opteron-FX" .. Opteron kommer förmodligen vara dom enda processorerna som kommer funka i socket 940 i framtiden

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
en FX som inte kommer kräva REG-Ram kommer använda en anna sockel än dagens "Opteron-FX" .. Opteron kommer förmodligen vara dom enda processorerna som kommer funka i socket 940 i framtiden

mjo, det vet jag faktiskt, men frågan är när dessa väntas komma

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.