Permalänk
Medlem

Mitt modem

Jag har ett jobbigt problem. Jag har telia 2000 abonemang. Alltså 2.0 mbit. Det går snabbt och så och tanka. Men när någon sen börjar dra från mig så sjunker hastigheten på mina downloads dramatiskt. Kan det vara mitt modem som är gammalt?

eller bara är det så på telia adsl?

Permalänk
Medlem

Asynkron överföring + half duplex kallas det...

Det beror på på att när någon börjar tanka från dig så måste din dator ACK'a (acknowldge) varje packet och eftersom det är halv duplex det handlar om så kommer inte din dator att hinna med att svara den andra datorn vilket medför att till slut så går det svinigt segt för dig att tanka öht...

Svaret heter med fördel www.netlimiter.com (nej, du behöver inte sätta begränsningen på ~3KByte/s)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Asynkron överföring + half duplex kallas det...

Det beror på på att när någon börjar tanka från dig så måste din dator ACK'a (acknowldge) varje packet och eftersom det är halv duplex det handlar om så kommer inte din dator att hinna med att svara den andra datorn vilket medför att till slut så går det svinigt segt för dig att tanka öht...

Svaret heter med fördel www.netlimiter.com (nej, du behöver inte sätta begränsningen på ~3KByte/s)...

En polare till mig tipsade mig om att kryssa i "use small send buffer" i advance i dc++ ...gör det någon skillnad?

var gör netlimiter för skillnad?

finns det nått adsl eller nått där inte dl speeden påverkas av upload speeden?

Permalänk
Medlem

Re: Mitt modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpa
Jag har ett jobbigt problem. Jag har telia 2000 abonemang. Alltså 2.0 mbit. Det går snabbt och så och tanka. Men när någon sen börjar dra från mig så sjunker hastigheten på mina downloads dramatiskt. Kan det vara mitt modem som är gammalt?

eller bara är det så på telia adsl?

Föreslår att du söker lite på forumet. Frågan dyker upp så ofta så dom flesta som verkligen vet verkar ha tröttnat på att skriva samma svar dagligen. Du kan även ta en titt i . FAQn

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpa
En polare till mig tipsade mig om att kryssa i "use small send buffer" i advance i dc++ ...gör det någon skillnad?

var gör netlimiter för skillnad?

finns det nått adsl eller nått där inte dl speeden påverkas av upload speeden?

Jag göreslår oxo att du kryssar i den rutan...

Netlimiter gör så att du kan begränsa bandbredden som olika applikationer äter upp... väldigt lämpligt just för att ge datorn en ärlig chans att hinna ACK'a IP-packeten...

Mig vetligt finnns det ingen ADSL-leverantör som .kör med full duplex... jag kan dock ha fel...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mitt modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Föreslår att du söker lite på forumet. Frågan dyker upp så ofta så dom flesta som verkligen vet verkar ha tröttnat på att skriva samma svar dagligen. Du kan även ta en titt i . FAQn

/H

Du har rätt

Jag ska använda sök knappen mer nu