Artic-Cooling vga silencer fläkt snurrar fel ??

Permalänk
Medlem

Artic-Cooling vga silencer fläkt snurrar fel ??

Har nu inhandlat mig en Artic cooling vga silencer fläkt
och allt är på plats och igång MEN

fläkten blåser inte ut luften därbak utan inne i lådan åt andra hållet alltså

och macgyver som man är så skulle jag ju fixa det själv och inte lämna tillbaka

så jag klippte av ström sladdarna till själva fläkten och ändrade
fick för mig att fläkten skulle snurra åt andra hållet då . . . .

Men icke då fläkten snurrade inte alls

kopplade om igen och *phu* fläkten gick igång igen

men som sagt luften skall väl ändå ut därbak och inte inne i lådan
luften kyler ju inte flensen nu direkt

kan man fixa på något annat sätt ??

annars får jag väl plocka ihop resterande delar i en kasse och försöka byta

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Visst kyler den eftersom den drar in kalluft från utsidan av datorn via vga silencerflänsen!

Permalänk
Medlem

Den skall snurra moturs. punkt slut......

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

det känns bara som den blåser ut men håller man handen där under känner man att d e kall luft inte varm luft och känner du där bak kommer d ut varm luft. den suger in i min dator kall luften under ifrån och sedan skickar igenom den så att den kyler coren och varmluften åker ut punkt slut. den snurrar rätt om du känner att varmluft åker ut där bak.

Permalänk
Medlem

Lägger jag handen imot utblåset känner jag ingenting alls

Tar jag handen under själva fläkten så känns luftflödet tydligt ( dock inte så starkt som jag skulle tro på högsta )

flänsen blir jävligt varm överallt även vid utblåset och även minnena blir varmare speciellt ett som ligger under flänsen nära coren blir väldigt varm så att man bränner sig ( lite )

alltså varmare än innan

kan någon bekräfta att luftflödet UT känns skall det blåsa ut som med en chassi fläkt ??

för som sagt jag känner nada

Edit:
Läste en test av fläkten och där stod det

On LOW speed, you can’t hear it at all. While touching the aluminum by feeling the rear of the card, you will see that it does indeed work, as the aluminum is warm.
http://www.modsynergy.com/Review%20113.htm

Så det kanske är så då ?? att fläkten inte blåser UT någon luft
utan bara blåser och kyler flänsen ??

Men jag fattar inte riktigt tanke gången här . .
Om man känner på flänsen och den är varm så vet man att det funkar ?? jamenar om det funkar som det ska så skall väl fläkten Kyla flänsen så att den inte blir så fasligt varm Eller ??

Min chassi fläkt som jag har bak blåser ju ut varmluft ur lådan så att det känns ordenkligt både luftfödet och värmen känns

upplever inte alls detta med denna gpu fläkten det enda som bli varmt är flänsen ?

Edit Nr 2

Verkar vara fler som tänker som jag om + och - alltså
http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=86597&high...

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Det är som skrivis säger. Fläkten suger in luft och skickar den vidare mot flänsen (åt vänster på bilden alltså.) Fläkten ska alltså snurra moturs. Gör din fläkt det är allt frid och fröjd. Men var släpper den ut luften säger du?

Det fungerar ju om flänsen är varm eftersom värmen då leds ut till flänsen (alltså bort från kortet) och det är ju syftet. Självklart är det bättre ju kallare flänsen är men det är en annan sak.

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curse
Det är som skrivis säger. Fläkten suger in luft och skickar den vidare mot flänsen (åt vänster på bilden alltså.) Fläkten ska alltså snurra moturs. Gör din fläkt det är allt frid och fröjd. Men var släpper den ut luften säger du?

Det fungerar ju om flänsen är varm eftersom värmen då leds ut till flänsen (alltså bort från kortet) och det är ju syftet. Självklart är det bättre ju kallare flänsen är men det är en annan sak.

Jo det klart det är bra att värmen går ut i flänsen men det har ju ingenting att göra med fläkten

jag kan ju stänga av fläkten helt och värmen går ju ändå ut i flänsen

Kan ingen som har en Artic cooling vga silencer fläkt beskriva hur stort luftflödet är bakåt på deras fläkt
likvärdigt med en chassifläkt eller märks det knappt alls ?

Får åka hem och kolla vilket håll fläkten snurrar men även om den går åt rätt håll så kan den ju gå för sakta eller nått . . .

körde 3DMark03 igår en default runda och det blev iaf inga konstiga fel eller dyl

Men man vill ju ändå att allt skall funka klokt * orolig *
som jag har sagt innan synd att man inte kan kolla tempen

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Luftflödet ut därbak känns knappast. dabean snackar om saker som han tydligen inte vet ett skit om! När jag sätter handen där bak så känner jag knappt lyftflödet. Vare det är på High eller Low. Den suger in luften innifrån lådan och blåser ut den i bak. Punkt. Att flänsen blir varm är ett bra tecken. Då vet man att den har bra kontakt med Coren.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Luftflödet ut därbak känns knappast. dabean snackar om saker som han tydligen inte vet ett skit om! När jag sätter handen där bak så känner jag knappt lyftflödet. Vare det är på High eller Low. Den suger in luften innifrån lådan och blåser ut den i bak. Punkt. Att flänsen blir varm är ett bra tecken. Då vet man att den har bra kontakt med Coren.

Ok har kollat nu och den snurrar Moturs

så då är väl allt frid och fröjd då

Jag är väl lite överbeskyddande antar jag . . . .

Ja ja tack för alla svar iaf

Mvh
Gargamel

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Det ska vara så.

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att VGA Silencern blåser ut luft både där "bak" (där den ska) och där själva fläktbladen sitter!? Har haft funderingar på att göra själva hålet (centrat) mindre där fläkten ska suga in luften eftersom det verkar vara läckage där...någon som har provat??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Jag tycker att VGA Silencern blåser ut luft både där "bak" (där den ska) och där själva fläktbladen sitter!? Har haft funderingar på att göra själva hålet (centrat) mindre där fläkten ska suga in luften eftersom det verkar vara läckage där...någon som har provat??

Hmm det låter som en bra ide´

för mitt blåser inte ut något alls ( bak alltså ) knappt märkbart iaf

hur hade du tänkt göra det midre ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skära ut en ring i tunn plåt som jag sedan limmar eller tejpar fast på höljet!? Man måste väl täta med något också för bästa tänkbara resultat.

Permalänk

Är det inte risk att fläkten får för lite luft?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det tänkte jag också på, att fläkten kanske inte får lika mkt luft då som den behöver för att kyla flänsen (?) Men prova gärna du så kan du berätta sen, jag är iaf nöjd med min Silencer på mitt GF3, kan inte klocka så mkt mer än org kylningen, men det vart hyffsat mkt tystare :]

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB