Permalänk

läckande kondensatorer!

Jag upptäckte att tre av mitt moderkorts kondensatorer läcker!
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-7VTXE rev1.1
Kondensatorerna som började läcka har följande text skriven på sig:

2st:

GSC
[LE]105grader celsius
T10B

1st:

GSC
[LE]150grader celsius
T10C

Nu undrar jag var man kan köpa nya kondensatorer och vilka det ska vara så jag kan byta ut dem gamla..

EDIT: Såg precis att det stod 6,3v 3300uF på båda också..

EDIT2: Har precis lött fast kondensatorerna(från ELFA) på moderkortet och det funkar!

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Jag upptäckte att tre av mitt moderkorts kondensatorer läcker!
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-7VTXE rev1.1
Kondensatorerna som började läcka har följande text skriven på sig:

2st:

GSC
[LE]105grader celsius
T10B

1st:

GSC
[LE]150grader celsius
T10C

Nu undrar jag var man kan köpa nya kondensatorer och vilka det ska vara så jag kan byta ut dem gamla..

EDIT: Såg precis att det stod 6,3v 3300uF på båda också..

EDIT2: Har precis lött fast kondensatorerna(från ELFA) på moderkortet och det funkar!

LÄcka ?????

vad är det som läcker ut?

Visa signatur

Amd athlon xp2200+ på ett ASUS a7v600-x | 512 mb pc2700 |Samsung Spinpoint P80 160gb 7200rpm 8 mb | Gainward Geforce 3 ti200/500 128 mb POWERPACK | Kringutrustning: Samtron 96P , Microsoft multimedia Keyboard, Intellimouse explorer 3.0 , Func 1030 (brand new) ca 9k @ 3dmark01(oklockat), Klockat resultat kmr nån gång efter nyår

Permalänk
Medlem

Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Jag upptäckte att tre av mitt moderkorts kondensatorer läcker!
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-7VTXE rev1.1
Kondensatorerna som började läcka har följande text skriven på sig:

2st:

GSC
[LE]105grader celsius
T10B

1st:

GSC
[LE]150grader celsius
T10C

Nu undrar jag var man kan köpa nya kondensatorer och vilka det ska vara så jag kan byta ut dem gamla..

EDIT: Såg precis att det stod 6,3v 3300uF på båda också..

EDIT2: Har precis lött fast kondensatorerna(från ELFA) på moderkortet och det funkar!

Bra jobbat. hehe..
På mitt gamla EPoX 8KHA+ så började mina också läcka.. dock utan att ja märkte det.. och senare så blev spänningarna konstiga och till sist så bränndes ATX-kontakten på moderkortet.. som tur e så överlevde allt utom just moderkortet, min polare har fått för sig att han ska laga mitt gamla kort nu och använda det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände på mitt Epox 8KHA+, har även 2 Abit moderkort som lider av samma fenomen men i Abit fallen så fungerar moderkorten fortfarande.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Re: Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av riLLan
LÄcka ?????

vad är det som läcker ut?

elektrolyt vätskan

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Precis, de läcker elektrolytvätska. ETT ord!
Såhär kan det se ut på ett Epox 8RDA+:

Och såhär efter att man bytt till nya från elfa:

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Jag upptäckte att tre av mitt moderkorts kondensatorer läcker!
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-7VTXE rev1.1
Kondensatorerna som började läcka har följande text skriven på sig:

2st:

GSC
[LE]105grader celsius
T10B

1st:

GSC
[LE]150grader celsius
T10C

Nu undrar jag var man kan köpa nya kondensatorer och vilka det ska vara så jag kan byta ut dem gamla..

EDIT: Såg precis att det stod 6,3v 3300uF på båda också..

EDIT2: Har precis lött fast kondensatorerna(från ELFA) på moderkortet och det funkar!

om det är köpt nytt så är det bara en sak som gäller

R M A!!!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Re: Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
om det är köpt nytt så är det bara en sak som gäller

R M A!!!

Tar ju sån tid

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Medlem

vad fick ni för fel pga detta?

jag har ett 8rda+ med samma skiten..

Permalänk
Medlem

Re: läckande kondensatorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Jag upptäckte att tre av mitt moderkorts kondensatorer läcker!
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-7VTXE rev1.1
Kondensatorerna som började läcka har följande text skriven på sig:

2st:

GSC
[LE]105grader celsius
T10B

1st:

GSC
[LE]150grader celsius
T10C

Nu undrar jag var man kan köpa nya kondensatorer och vilka det ska vara så jag kan byta ut dem gamla..

EDIT: Såg precis att det stod 6,3v 3300uF på båda också..

EDIT2: Har precis lött fast kondensatorerna(från ELFA) på moderkortet och det funkar!

hehe, Mr Proactive in action. Starkt jobbat!

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Avstängd

Då vet jag en sak.Då ska jag inte köpa epox moderkort verkar ju bara vara skit

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Då vet jag en sak.Då ska jag inte köpa epox moderkort verkar ju bara vara skit

inte Abit eller Gigabyte heller då antar jag?

Permalänk

Problemet med dessa kort samt vissa modeller från bl.a. MSI och Abit, var att moderkortstillverkarna köpte billiga kondensatorer från en tillverkare som fuskade med kvaliten. Det problemet uppstår inte på nyare kort eftersom kondensatortillverkaren fick lite ekonomiska problem efter diverse stämmningar
Så det är ingen fara att köpa moderkort från ex. Epox, detta är numera historia och de flesta håller sig till japanska kondensatorer vilka håller högre kvalitet.

Några syndrom som uppstår pga läckande kondensatorer brukar vara:

*Svårigheter att starta datorn
*Datorn bootar om av sig själv titt som tätt
*Grafikproblem (när kondningarna vid AGP platsen falerar)

Kan tala om att på jobbet så har vi fått byta en hel del kondningar på MSI's MS-6309 serie just pga de billiga kondensatorerna. MSI's europa representant var på besök hos oss och gav oss tillstånd att byta kondningarna själva eftersom de hade nog att göra själv med övriga RMA kort som droppar in från hela världen. Så de skickar oss nya fräscha kondningar när vi behöver dessa (gratis så klart) så byter vi själva.

(jobbar som tekniker på ett dataföretag)

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
inte Abit eller Gigabyte heller då antar jag?

Det är därför som jag bara kör på Asus det är fan kvalite det

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

funderar på att byta condingar på mitt kort, vart hittar jag "japanska" kondingar?

någon som kanske bytt alla på 8rda+ och har inköpslista och slänga in i tråden med?

Permalänk
Medlem

kolla vad det står för specs på dom gammla o köp samma från elfa...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Dom enda som behövs bytas är just dom som är grön/guld och är märkta GSC.
Det är dom som pajar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.jec.se - Vet inte hur det är med kondingar, men ska man ha slutsteg el. dyl. så hittar man mycket här, ganska billigt.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Exakt samma sak hände på mitt Epox 8KHA+, har även 2 Abit moderkort som lider av samma fenomen men i Abit fallen så fungerar moderkorten fortfarande.

Hade samma på mitt Epox 8KHA+ det fungerade dock forfarande..

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort såg likadant ut på de elektrolyt kondingar närmast processorn, och mitt kort är ett Soltek...undra om det kan vara värmen från processorn som är med och hjälper till att kondingarna sväller upp och läcker?

Permalänk
Medlem

Som det stog på dem så skulle de ju klara 105C resp 150C, så värmeflödet från processorflänsen borde inte vara något större problem, det är helt enkelt dålig kvalité på just de där kondingarna.

Precis som sagt så är det problemet över med nya kort nu, har själv ett Abit AI7, och på det finns det inte ett enda av dessa suspekta grön-guldiga saker.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

gaaa. hoppas jag fått bra condingat på mitt AN7 nu då? eller ska jag räkna med samma problem här om 1 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athlon_1000

Så det är ingen fara att köpa moderkort från ex. Epox, detta är numera historia och de flesta håller sig till japanska kondensatorer vilka håller högre kvalitet.

JAg är inte lika säker, mitt Epox 8RDA3G köpt Augusti 2003 har precis dött pga läckande kondingar (GSC).

JAg var påväg att uppgardera mitt system och hade valt ett 8KDA3J, men nu kommer jag antagligen att välja ett annat kort.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Fick samma problem för någon vecka sedan, datorn började gå väldigt segt och efter någon dag så rebootade den. Har även haft väldiga problem att starta upp datorn. Lämnade in datorn hos en bekant som såg direkt att det var kondensatorerna som hade läckt, moderkortet är ett Jetway Alitoh.
Nu kommer jag satsa på ett bättre moderkort, CPU, minne när jag ändå har problem med denna, känns inte värt att försöka fixa kondensatorerna.
I mitt fall var det inte bara 3st som läckte, utan alla 10 kondensatorer hade läckt och spräckts.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Då vet jag en sak.Då ska jag inte köpa epox moderkort verkar ju bara vara skit

Jag har haft 3 Epox o alla har fungerat skitbra. Mycky bättre än dom Asus jag haft.

Permalänk
Medlem

Läckande kondingar är inget som är unikt för Epox, i princip alla moderkortstillverkare har drabbats av detta iom att en bunt med felaktiga kondensatorer letade sig ut på marknaden. Det som däremot är lite oroväckande är att moderkort från helt olika generationer har drabbats, det första moderkortet som jag märkte av problemet på var ett Abit BE6 (tillverkat ~Aug 99) och senare på mitt andra ett Abit KT7Raid (~Aug 00) och slutligen på ett Epox 8KHA+ (~Okt 01).

Bytte senare bort Epox bordet eftersom det småstrulat i princip hela tiden jag haft det (var nog mycket VIA releterat strul iofs) till ett Asus a7n8x vilket fungerade bra mycket bättre, faktiskt så mycket bättre att jag senare uppgraderade till en nyare variant av Asus nforce2 baserade moderkort.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

inga kort är "skit" beror på användaren och otur.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt mig.. Epox 8RDA+ ... dags att beställa kondisar från Elfa då. Synd att jag redan beställt ett nytt moderkort =).

Permalänk
Relik 📜

*väcker antik tråd*

Ledsen, men sökte, och onödigt att starta en helt ny..

Mina kondingar läcker med nu, och datorn rebootar, vilket jag gissar beror på det?

Men, ni som ahr beställt från elfa till era 8rda+, vilka är det man ska beställa? Jag är ganska kass på sådant, men lödandet sk anog gå bra..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

se vilken märkning de har...
ett tips är att byta alla (om det inte är för många)
jag har ett soltek som jag slänger..orkar fan inte byta fick ett likvärdigt kort från en kompis för 200:-
men jag bävar när mitt epox 8kha+ börjar läcka...
det sitter ju idiotmånga kondesatorer på det...

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!