XHTML/CSS - Utöka storleken på en div?

Permalänk
Medlem

XHTML/CSS - Utöka storleken på en div?

Har precis börjat sätta mig in i XHTML och div-layoutning eller vad man ska kalla det.

Har dock ett problem som ni ser på sidan här: *bort*

Jag har gjort den vita rutan som en container med väldigt mörkröd border som är lite tjockare nere och uppe än på sidorna. Den containern/rutan ska anpassa sig efter allt innehåll, som ska ligga inuti den.

Som ni ser så anpassar den sig inte efter menyn. Antagligen eftersom jag har satt dit den med position: absolute;

Vad jag undrar är då såklart hur jag ska lösa detta, så att jag kan ha main-diven och meny-diven bredvid varandra och se till så att containerns storlek anpassar sig efter dom båda.

Edit: Sätter jag position: relative; på båda så måste jag sätta top: på ett högt minusvärde på main-diven för att flytta upp den till samma nivå som menyn, och då skapas ett stort mellanrum efter den diven istället. Sätter jag float så verkar det bli samma problem som med position: absolute; Dvs att containern inte anpassar sig.

Edit2: Lyckades lösa problemet genom att ta bort position: absolute;, placera divsen med hjälp av margins och sätta main-diven på float: left;

Det är fritt fram att låsa tråden om du är moderator och har tråkigt

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Precis det problemet hade jag också på min sida, kom aldrig på nåt sätt att lösa det, så körde tillslut med en tabell, med main-diven i ena cellen, och sido-diven i den andra.

Skall dock hålla koll på denna tråd, se om det kommer fram nåt bättre sätt

EDIT: Såg att du löst det Nån chans att du orkar kasta hit css-et till de där divarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Precis det problemet hade jag också på min sida, kom aldrig på nåt sätt att lösa det, så körde tillslut med en tabell, med main-diven i ena cellen, och sido-diven i den andra.

Skall dock hålla koll på denna tråd, se om det kommer fram nåt bättre sätt

Heh, lyckades precis lösa det som du ser i min edit2
Tog bort URL:en eftersom jag inte vill ha nån trafik på sidan nu när jag håller på och bygger upp den, men du kan ju kolla i mitt stylesheet om du vill se hur jag gjorde. Tappade du bort URLen så PMa mig så skickar jag den.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Haha, tänkte aldrig så långt att bara kolla källan och se var du hade .css:en, ibland är jag otroligt trög Hade kvar URL:en, tack