Permalänk
Medlem

Pixel design

Hej!

Har kollat in lite pixel-design och tyckte det skulle vara häftigt och lära sig det. Så jag har lite frågor...

Svårt?
Vilka verktyg och funktioner är bäst att använda till sådant?
Använder man sig av någon typ av mall?
Några bra siter och länkar till dessa då såklart?
Posta jätte gärna egna små tips och saker som kan förenkla det hela m.m.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem

Finns trådar om detta redan med både länkar och tips.
Jag har testat på pixling lite, dock inte gjort något fint i det, och jag tycker det är lättare att arbeta i mspaint än photoshop. Slår man på rutnätet i mspaint blir det ännu enklare.
Visst går det använda mall, men det är ju inte lika kul.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Finns trådar om detta redan med både länkar och tips.
Jag har testat på pixling lite, dock inte gjort något fint i det, och jag tycker det är lättare att arbeta i mspaint än photoshop. Slår man på rutnätet i mspaint blir det ännu enklare.
Visst går det använda mall, men det är ju inte lika kul.

Jag håller inte med dig där, photoshop gör det lättare att pixla i, om man vet hur man kan använda photoshops fördelar. Rutnätet kan man slå på även i ps och även få linjer var 10 px.
Genom att sedan pixla i olika lager kan man lätt flytta runt objekt och inte behöva göra om allt om det blir något fel någonstans. Därtill kan man använda photoshops opacitet funktioner för att få till snygga effekter.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jaha, det fanns fler trådar om det... hittade inte på mina sökningar, sry för detta.
Vet inte riktigt om jag vill använda mig av paint som pixel-program,så det får nog bli Photoshop för min del.
Hur sätter jag igång rutnät i Photoshop?
Har ni några fler tips?

tack på förhand

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.