DVD-bränning, endast 75% OK, 25% read error

Permalänk
Medlem

DVD-bränning, endast 75% OK, 25% read error

Hade ett par billiga XP DVD-skivor som helt plötsligt vägrade fungera när det gäller läsning. Ibland hänger sig hela datorn när jag petar i en skiva i min 1300a. Forskade lite och fick lära att DYE:n var av DVSN, vilket tydligen ska vara skit. Jaha, bara att acceptera.

Nu senast köpte jag 25p Traxdata DVD+RW (med RICOHJPNW11 Dye), med detta resultat:

Alltid read error de sista ~25%

Även här lite märkligt på de sista ~25% i Nero CD-DVD Speedtest

Är det min brännare som har packat ihop?? Samtliga firmwares har testats.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Har du testat läsa skivan i en annan läsare än en NEC brännare? Dom är inte kända som bra läsare direkt.

Permalänk
Medlem

Har du bränt data på hela skivan då? Enligt CD-speed-bilden slutar ju skivan vid 3.3 GB. Kan ju vara en bug i DVDInfo att den fortsätter läsa hela skivan ändå och ger då read errors på den obrända delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Har du testat läsa skivan i en annan läsare än en NEC brännare? Dom är inte kända som bra läsare direkt.

Jupp, har testat med min Pioneer DVD-rom, same shit. Vad gäller de gamla XP DVD-skivorna så hackar de bara och är sega, men de hänger inte datorn som de gör i Nec:en vid läsning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Har du bränt data på hela skivan då? Enligt CD-speed-bilden slutar ju skivan vid 3.3 GB. Kan ju vara en bug i DVDInfo att den fortsätter läsa hela skivan ändå och ger då read errors på den obrända delen.

Nix, inte hela skivan... Du kan ha en poäng där. Samtidigt uppfattade jag det som att hela "kartan" på DvdInfoPro motsvarar en full DVD. Efter det röda (read error) kommer det ju ett tomrum, vilket skulle kunna motsvara den sista obrända ~GB på skivan.

EDIT: Körde Adaptec ASPI Check och fick fram att det var nåt klurigt där.... Har nu installerat om ASPI och ASPI Check är nöjd. Testar att bränna samt köra testerna igen nu!

EDIT2: Mmm, samma resultat... MEN, du hade rätt jsl_80! När DvdInfoPro kör read error test, är det efter 3.3 GB som det blir read error... Satt och tittade på hela testet och kunde lätt konstatera detta! Tack för tipset!

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]