Bästa grafikkortstillverkaren 2004

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkortstillverkaren 2004

Vem tycker DU är den bästa grafikkorts tillverkaren? Hjälp andra i sina val genom att dela med dig av dina erfarenheter. Skriv gärna en motivation till ditt val.

Om många röstar och skriver kan detta bli en riktigt intressant tråd. Vinnaren kan vi ju tilldela "sweclockers readers choise award"

Tyvärr fick alla tillverkare inte plats. Matrox valdes bort då dom inte ligger i topp på high-end gamers marknaden. Hercules ska sluta tillverka grafikkort. Abit, ATI och sparkle fick helt enkelt inte plats :(. Stort tack till Rich som lade till Leadtek till alternativen. Jag hade i skrivande stund glömt bort detta kort

Vilket är din åsikt?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken som är bäst men har ett prisvärt FX5900(1500:-) från creative och det har fungerat bra. Fast dom kanske har slutat gjort grafikkort?

Permalänk
Medlem

Point of view... Har en gf 4200XP klockar rullar hårt. Mycket nöjd med kortet.
Asus är oxå mycket trevlig (tnt2Ultra)
Hercules DEn borde finnas. Funnits länge. Hercules har alltid funkat mycket fint

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Tänk om HIS kunde göra ett nVidia 6800 så man fick ut varmluften ur lådan och bra OpenGL stöd...

Permalänk
Medlem

LeadTek
och Creative (bara för att mitt första grafikkort va ett Creative GF2 GTI och det funkar fortfarande)

Permalänk
Medlem

igen av ovanstående Leadtek
+bra kylning samt tyst
+billiga
+klockar bra
+fin bundle
+känns bra förövrigt

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

HIS
Nice kylning

Visa signatur

E6700@3,1 Ghz, 4 GB, 8800GT@720/1050, 750 GB , Windows XP
3dmark06 : 12600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Tänk om HIS kunde göra ett nVidia 6800 så man fick ut varmluften ur lådan och bra OpenGL stöd...

Håller med, HIS kylanordningar verkar vara tipp-topp! Finns det inga separata kylmoduler att köpa till 6800 serien som e liknande?? Om inte..... konstigt

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

det är inte his kylnigar det är artic cooling, sen så gör galaxy samma kylning till nvidia gpun

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

Powercolor, Mitt billiga 9800PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
igen av ovanstående Leadtek
+bra kylning samt tyst
+billiga
+klockar bra
+fin bundle
+känns bra förövrigt

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Leadtek...därför röstar jag inte. Som exerco skrev är inte kylningen som sitter på HIS deras egen utan Artic cooling rev 4-5 som alla kan köpa och montera på sina kort för ca 300 kr. Leadtek, MSI och gainward har iallafall kostat på sig att montera en egentillverkad kylare som är lika effektiv som Artic cooling.

Skriver Trauma dit Leadtek röstar jag

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tog mig friheten att lägga till Leadtek bland röstningsalternativen.

Vad jag har sett har den positiva responsen legat högst för Leadtek, deras kylning framför allt. Även HIS har fått god respons.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
det är inte his kylnigar det är artic cooling, sen så gör galaxy samma kylning till nvidia gpun

OK sweeeet Du verkar ha benkoll ( iallafall i jämförelse med mig ),... var finns dessa kylanordningar att köpa? Hemsida till företaget bakom undret?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
www.gtek.se

Tack men kollade och hittade den inte där....

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Tack men kollade och hittade den inte där....

Då kan du inte ha kollat speciellt noga.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=517&session=cd9f8d7...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Ok hehe jaja... lite missförstånd här Jag såg Artic cooling anordningen... men inte Galaxy kylningen till nvidia gpun som intressear mig...... eftersom jag har nytt system (med 6800gt) på väg så är det högaktuellt nu med en sån kyl-lösning, och,... jo jag vet.. Leadtek e tipptopp men fanns inte där jag beställde..

Så, Galaxy kylningen, var finns den att köpa?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Den fläkten hadde jag på mitt 9700pro kort, den går INTE att använda till något värre än så pga att det kyler bara cpu'n och inte minnena.

Är det någon som kan hitta liknande till nVidia 6800 eller x800 för den delen
som sitter på HIS?? (med kylning på minnena också)

Permalänk
Medlem

Rev 5 har det. Tror jag........annars är det ju sämre än orginalkylningen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Ok hehe jaja... lite missförstånd här Jag såg Artic cooling anordningen... men inte Galaxy kylningen till nvidia gpun som intressear mig...... eftersom jag har nytt system (med 6800gt) på väg så är det högaktuellt nu med en sån kyl-lösning, och,... jo jag vet.. Leadtek e tipptopp men fanns inte där jag beställde..

Så, Galaxy kylningen, var finns den att köpa?

Har inte kommit till sverige än. är nog inne innan denna månaden är slut

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
det är inte his kylnigar det är artic cooling, sen så gör galaxy samma kylning till nvidia gpun

Inte för att jag ser att galaxy finns som alternativ.

Man kanske skulle lagt in Samsung eftersom dom gör bra GDDR3 minnen?

Det handlar om vilen grafikkortstillverkare som valt dom "rätta" leverantörerna samt toleranserna och tillverkningsprocessen. Inte vem som tillverkat kylningen som t.ex HIS & Sapphire Toxic använder!

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Om jag fattat rätt så sitter det en Artic Cooling Rev4 fläkt på Galaxy 128MB GeForce 6800.

Tyvärr så finns inte Rev4 fläkten ens på Arctic Coolings hemsida =(

Så det är väl bara att vänta och hoppas att den kommer (också till ultra korten).

Permalänk

Sweeet.... låter tipptopp detta. Hoppas nu bara inte att det kommer att vara astronomiska priser på dessa... Artic Cooling till bl.a. ATi 9800 etc ligger juh på en nätt summa, nåja den som lever får se..

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk

Abit finns juh inte med på listan

Permalänk
Hedersmedlem

Men hallå?

Vart är alla ASUSianer?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Rich: Tack för att du lade till Leadtek. Dumt av mej att glömma den tillverkaren.

piggynized: Sorry men jag hade bara 10 val. Abit var en av dom som fick väljas bort

KingCobra: Leadtek är adderat till listan (dock inte av mej) så nu kan du rösta

Någon som vet var man kan köpa en artic cooling rev4-5 för x800xt pe? Hur lätt är det sen att plocka av originalkylningen från typ ett asus eller sapphire? Om kylarna finns tillgängliga samt proceduren att byta är enkel så kan HIS kamma sig. Då blir det ett stabilt ASUS med ny kylare. ASUS har alltid varit min favorit

Önskar gärna se ett test av ASUS x800xt pe kort. Gärna på swec.se. ASUS regerar

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

1. Leadtek(6800gt):
+Otroligt bra kylning.
+Tyst(kylning).
+Jättebra bundle(Splinter Cell, Prince of persia, Gun Metal).
+Kvalitetskänsla.
+Bra klockning(långt över ultraspecs).
+tre års garanti.
+Billigt till råga på allt.
+ Trots att kylningen är gigantisk håller den sig borta från övriga komponenter(gainwards nya någon?)

Har aldrig varit så nöjd med ett grafikkortsköp. Och jag har haft en del.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

ASUS!

Inga problem, bra kvalité, bra tillbehör, mina å kompisars kort har iaf klockat bra...

Permalänk
Medlem

Hmmm Sapphire leder stort i omröstningen vilket jag inte riktigt räknat med trodde ASUS skulle vinna :).

Det x800xt pe som nog först går att få tag på verkar vara connect3D. Hur är denna tillverkare? Har alltid haft för mej att dom är lite budget-aktiga. Någon som har erfarenheter om connect3D? Kvalitet? Prestanda? Jag kan ju ha fel, eller är connect3D och club 3D dom "sämsta" tillverkarna?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!