Permalänk

MX1000 - Strul

Köpte min MX1000 igår och det lilla jag testat är den otroligt snabb och framförallt skön (Har/haft MX500 som jämförelse).

Men jag har lite strul med vänsterknappen. Den verkar tro att den ska dubbelklicka varje gång jag trycker. Har ställt in att det ska vara enkelklick i medföljande programvara men den vill bara inte. Till exempel är när man trycker på start-knappen så flashar det bara till. Otroligt störande.

Ni som har MX1000 har ni liknande problem?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner senaste drivrutinerna från Logitech. Men knapphanteringen bör ju vara exakt likadan som på MX500 så det verkar vara en kass mus du fått.

Förhoppningsvis köpte du den i butik, blir så mycket enklare att byta då.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Medlem

Jag har inga sådana problem med min MX1000.
Jag antar att du installerade drivrutinerna för musen som medföljde?

Jag var tvungen att installera det på ett speciellt sätt, eftersom jag kör Windows 2003 server. Men kör du vanliga Windows så borde det fungera.

Men troligtvis har du fått en kass mus.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Låter ju inte så kul och ger ju musen dåligt ryckte
lär väll kanske bara vara drivrutins fel

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Fick min igår, och har inga problem... Kan dock inte uttala mig om Windowsdrivern, eftersom jag inte kört den på Windows än.

Verkar dock som om alla tillverkare skippat kvalitetskontrollen nu. Ca hälften av alla grejer jag beställt de senaste månaderna (olika märken) har haft missade lödningar, glapp i kabelanslutningar och sånt - dumma irriterande småfel som varit lätta att hitta och åtgärda på fabrik tycker man.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk

Hur funkar den i spel då?
Och vart kan man få tag på den silver färgade förutom i gbg hos PC-Kungen!?!? vill haa :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toe_cutter
Hur funkar den i spel då?
Och vart kan man få tag på den silver färgade förutom i gbg hos PC-Kungen!?!? vill haa :/

funkar fint i spel, om man undviker att använda programet som logitech skickar med...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Har också fått min mx1000. undrar om man kan ändra alla knapparna precis som man vill. Detta funkade bra med mousware men nu har man ju fått setpoint istället. Vill gärna ha startmeny och utforskare osv på mina knappar. kan ej hitta dessa. Finns bara ett fåtal val att göra, några tips?

Permalänk

Låter skumt och det verkar ju nästa som jag fått ett måndags exemplar...
Tar med den till jobb imorgon för att testa den där, så får vi se!

Det har löst sig... hehe eehhhh *pinsamt*

Samtidigt med musen så köpte jag även ett LX500 TBord dom oxå det är trådlöst... Så ordentlig som man är så installerar man ju enligt anvisningarna men tydligen så blev dt strul när båda mottagarna var påslagna. Nu har jag endast Tbordets mottagare igång och då funkar det kanon!

Ha det!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
funkar fint i spel, om man undviker att använda programet som logitech skickar med...

Jag har bara fått knapp 3(hjulet) och knapp 8 utöver knapp 1 och2, att fungera till spel(genom att assigna de som allmän knapp) knapp 7 vill av någon anledning inte fungera även om jag assignar den till "allmän".

Köpte musen för jag ville ha spelfunktion på alla knappar!

Men menar du DonJolle att jag kan få ett spel att känna igen alla knappar om jag hoppar att
installera SetPoint eller vad det nu heter?

Permalänk

Så var det när jag hade min MX500... Körde man på Windows egna sk "drivrutiner" så funkade alla knapparna i spel. När Logitechs mjukvara var installerad så funkade endast höger, vänster, mittenknappen och hjulet! Helt sjukt!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

har du laddat ner advancedmouseware oxo Pluppaz? den fixade det för mig iaf.

du måste lägga in spelets exe filnamn I registret, tror det står hur man gör på logitechs hemsida

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluppaz
Jag har bara fått knapp 3(hjulet) och knapp 8 utöver knapp 1 och2, att fungera till spel(genom att assigna de som allmän knapp) knapp 7 vill av någon anledning inte fungera även om jag assignar den till "allmän".

Köpte musen för jag ville ha spelfunktion på alla knappar!

Men menar du DonJolle att jag kan få ett spel att känna igen alla knappar om jag hoppar att
installera SetPoint eller vad det nu heter?

Nej, man får allt utom tiltweel och en till knapp. men med setpoint så funkade knappt nån knapp i urenal tournament 2004 så... Får hoppas att logitech fixar fram lite bättre drivare, logitech ska ju göra gamermöss men konstigt nog så fungerar dom värdelöst i spel.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

tror på atease jag...

Visa signatur

Antec SONATA Silent Piano-Black | Antec NeoPower 480watt | Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI | 2 x Geil 1024 | 2 x Hitachi Deskstar 14R9248 7K250 160Gb | LITE-ON CD-RW | Samsung DVD Dual-Layer | Leadtek WinFast PX6800 GT GeForce 6800GT 256Mb DDR3 | Zalman CNPS7700-AlCu cpu-cooler 120mm | Zalman VF700-CU Grafikkortskylning | AMD Athlon64 4000+ Hyper Transport |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JomM
tror på atease jag...

Huh?? Atease???

Permalänk
Medlem

provade med senaste drivisarna...blev ej någon förbättring...

tog även ner advancedmouseware, installerade det och provade, utan någon förbättring. Men jag gjorde ej in spelets .exe fil i registret då jag inte hittade på logitech's site
hur man gör, ville prova iallafall...
Jag får nog avvakta på bättre drivisar....trist..

vill tacka för all hjälp iallafall...

Permalänk
Medlem

regedit

hkey_local_machine\software\logitech\mouseware\currentversion\gamingcompatibility\

men antagligen är spelet du spelar redan där.. knapparna på min mx500 funkar e alla spel jag testat men ibland lägger dom av och då får man restarta spelet och i värsta fall restarta datorn.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

hmmm...efter "currentversion" har jag 2 mappar som heter "setup" och "technical", inte någon som heter "gamingcompability".

Jag testade med att assigna knappar i ett annat spel (doom3) och då funkade det helt plötsligt, men det är till spelet ww2online som jag har problem.
Problemet måste nog ligga i spelet.....hmmm...tror jag...

Permalänk

Min MX1000 glappar även när den står på ett jämt underlag. På något vis verkar det som om dom små kuddarna är på olika höjd eller att det helt enkelt är för lite med bara 4 stycken på undersidan. Oavsett orsak så är det högst märkligt och irriterande.

Kan inte tänka mig att dom konstruerat en mus på detta sättet utan att märka det, så jag gissar att de är nått fel på min...Hur har ni det? Kan ni vicka på era möss i sidled (ca 4-5 mm).

MINIREVIEW

Bör påpekas att just denna mus inte är ett perfekt val för dig med små händer eller korta tummar. Framåtknappen vid tummen blir lite svår att nå då programväljarkanppen sitter i vägen. det samma gäller scrolluppåtknappen, lite, lite för långt ifrån för mitt tycke.

Och om man skall vara riktigt kritisk så tycker jag att när tummen skall vila och inte ligga mot tummknapparna så är just "tummutformningen" inte helt optimerad då tummknapparna sitter på en upphöjning, vilket känns lite konstigt (men troligen vänjer man sig) då det blir lite trångt mellan tummen och skåran.

Räckvidden till motagare-mus är fullgod, 2.5-3 meter har jag i allafall testat lite snabbt (utan problem), så den kan med gott sammvete användas som ett snyggt kompliment till plasamtv:en.

Men mx1000 "luktar" kvalitet, så slutbetyget blir 8 möss av 10 möjliga (dras ner något oerhört om mössen ska vara så här glappiga nu för tiden)

Det som drar ner mitt betyg är de faktum att jag tycker att passformen och vissa knappars placering kunde vara lite bättre.

UPPDATERING!

Efter en koll på Logitech forum så visade det sig att jag inte var ensam med att mx1000 vobblade. Så jag skulle inte köpa dena musen online då man troligen vill byta ut en del innan man får en bra. Även ett annat Problem för gamers är när man lyfter musen för att centrera den på mattan, så stängs lasern av och kommer inte igång direkt, det blir ett litet lagg enligt spelarna på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Stisse-Nisse-
Min MX1000 glappar även när den står på ett jämt underlag. På något vis verkar det som om dom små kuddarna är på olika höjd eller att det helt enkelt är för lite med bara 4 stycken på undersidan. Oavsett orsak så är det högst märkligt och irriterande.

Kan inte tänka mig att dom konstruerat en mus på detta sättet utan att märka det, så jag gissar att de är nått fel på min...Hur har ni det? Kan ni vicka på era möss i sidled (ca 4-5 mm).

MINIREVIEW

Bör påpekas att just denna mus inte är ett perfekt val för dig med små händer eller korta tummar. Framåtknappen vid tummen blir lite svår att nå då programväljarkanppen sitter i vägen. det samma gäller scrolluppåtknappen, lite, lite för långt ifrån för mitt tycke.

Och om man skall vara riktigt kritisk så tycker jag att när tummen skall vila och inte ligga mot tummknapparna så är just "tummutformningen" inte helt optimerad då tummknapparna sitter på en upphöjning, vilket känns lite konstigt (men troligen vänjer man sig) då det blir lite trångt mellan tummen och skåran.

Räckvidden till motagare-mus är fullgod, 2.5-3 meter har jag i allafall testat lite snabbt (utan problem), så den kan med gott sammvete användas som ett snyggt kompliment till plasamtv:en.

Men mx1000 "luktar" kvalitet, så slutbetyget blir 8 möss av 10 möjliga (dras ner något oerhört om mössen ska vara så här glappiga nu för tiden)

Det som drar ner mitt betyg är de faktum att jag tycker att passformen och vissa knappars placering kunde vara lite bättre.

UPPDATERING!

Efter en koll på Logitech forum så visade det sig att jag inte var ensam med att mx1000 vobblade. Så jag skulle inte köpa dena musen online då man troligen vill byta ut en del innan man får en bra. Även ett annat Problem för gamers är när man lyfter musen för att centrera den på mattan, så stängs lasern av och kommer inte igång direkt, det blir ett litet lagg enligt spelarna på forumet.

Att den glappar beror nog på att gildytorna inte sitter i fördjupningarna där de ska sitta utan att dom har kommit upp på kanten, och då blir det en höjdskillnad.

Sen så stängs inte lasern av varje gång man lyfter musen, det tar några sekunder. Anledningen till att det känns som lagg är att lasern inte är placerad i mitten på musen och man måste därför lyfta den lite anurlunda än en mus med lasern i mitten, störde mig lite på det i början men nu har jag vant mig och märker inte av det.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

väger den mycket? är den tyngre än mx700?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

e den bättre än mx510 till spel?

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Att den glappar beror nog på att gildytorna inte sitter i fördjupningarna där de ska sitta utan att dom har kommit upp på kanten, och då blir det en höjdskillnad.

Sen så stängs inte lasern av varje gång man lyfter musen, det tar några sekunder. Anledningen till att det känns som lagg är att lasern inte är placerad i mitten på musen och man måste därför lyfta den lite anurlunda än en mus med lasern i mitten, störde mig lite på det i början men nu har jag vant mig och märker inte av det.

Nja det är det som är problemet, att glidkuddarna sitter där dom skall. Nåväl blir till att lämna tillbaka den på Måndag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Stisse-Nisse-
Kan inte tänka mig att dom konstruerat en mus på detta sättet utan att märka det, så jag gissar att de är nått fel på min...Hur har ni det? Kan ni vicka på era möss i sidled (ca 4-5 mm).

Inte en chans. Pekaren reagerar innan man ser att musen rör på sig.

Det är bara om den legat orörd i ett antal sekunder (powersaving) som det tar ett ögonblick för den att vakna - men det är frågan om hundradelar; knappast märkbart. (Jämfört med MX700 som går ändå ner till 2 "flashar"/sekund efter nån minut eller två. Tar alltså nån halvsekund för den att vakna om den legat en stund.)

Citat:

Även ett annat Problem för gamers är när man lyfter musen för att centrera den på mattan, så stängs lasern av och kommer inte igång direkt, det blir ett litet lagg enligt spelarna på forumet.

Verkar stämma, men jag har faktiskt inte noterat det innan. Fördröjningen (eller vad det nu är som händer egentligen) stör inte så mycket mer än de ryck som blir när man lyfter och sätter ner en mus med kula.

Man får dock lyfta den ganska högt för att centrera om - min funkar fortfarande upp till ca 5 mm ovanför mattan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Sen så stängs inte lasern av varje gång man lyfter musen, det tar några sekunder. Anledningen till att det känns som lagg är att lasern inte är placerad i mitten på musen och man måste därför lyfta den lite anurlunda än en mus med lasern i mitten, störde mig lite på det i början men nu har jag vant mig och märker inte av det.

Tycker iofs att det helt klart ser ut som om muspekaren är helt fryst ett ögonblick efter att man satt ner musen, men jag har inte medvetet kollat i nåt spel än... Kan bara konstatera att jag inte märkte nåt i Half-Life här om natten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yabbish
väger den mycket? är den tyngre än mx700?

Den är nog något tyngre än MX700, men den känns mycket lättare, antagligen p g a utformningen och att den har större glidplattor som glider bättre.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

ja får inte bakåt o framot knapparn aatt fungera varken i spel eller i windows?
nån som har samma problem?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7ohan
ja får inte bakåt o framot knapparn aatt fungera varken i spel eller i windows?
nån som har samma problem?

använd inte logitechs drivrutiner om du ska spela!
Det funkar med windows egna drivisar!

Permalänk
Medlem

kk, nu får ja dom att funka, men inte i mozilla, ska testa explorer lite senare

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Köpte min MX1000 igår och efter några timmar vid datorn.Har jag fått kramp i mitt lillfinger.Är det bara jag som inte tycker att greppet är skönt?Jag håller kanske musen lite knasigt men sen så tycker ja att den är alldeles för tung när man ska spela.Har haft en MX510 som jag nu har bytt tillbaka till.Kunnde inte lämna tillbaka musen men som tur är ska en kompis köpa den av mig.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den i spel? Har haft mindre trevliga erfarenheter av trådlösa möss tidigare....

Visa signatur

Work & Play: Gigabyte GA-8IPE1000-G | P4 HT 3.0 GHz | 1024MB DDR400 | Seagate 80GB SATA & Maxtor 200GB SATA | Leadtek A400 GT TDH | Sound Blaster Audigy 2 ZS | Samsung 750B 17" TFT | Logitech MX510 | Logitech UltraX | 3Dmark05 ::: 5306 ::: | Media: TViX M-3000U | Western Digital 200GB IDE | iAUDIO U3 1GB | Konsol: Gamecube | Playstation 2

Permalänk
Medlem

Den funkar riktigt bra i spel om man bortser från vikten.Märkte ingen skillnad på den och min MX510!