Permalänk
Medlem

Starta moppen utan nyckel :P

Nån som vet om det går att göra nån grej så man kan starta moppen utan att ha nyckeln i? Alltså att man typ trycker på en knapp som man har på nykelknippan eller nåt..

Edit: Vet att det finns på vissa larm, men har inte råd med ett larm

Permalänk
Medlem

Tjuvkoppla den.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

på betan ere bara å tjuvkoppla.. men det kanske inte e svaret du söker

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk
Medlem

min drac tjuvkopplade man genom att dra ut en sockerbit.

Visa signatur

Blah...

Permalänk

Ex3CuToR
finns mopedlarm där man får med en nyckel med knappar på, som du kan starta på nyckeln och stänga av utan att behöva stoppa nyckeln i tändningslåset.

kan ta reda på vart det finns till salu, kostar 800 spänn och är inte mycket med tanke på att det även är ett larm.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Utan nyckel?
På FS-1:an man hade för en herrans massa år sedan så använde man tumnageln, en glasspinne eller något annat som fanns tillgängligt

Nå, annars så borde det ju även gå att bygga en fjärrkontroll till den om man kan lite elektronik. Ett relä ellet två med en liten mottagare.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

På alla mopeder jag känner till så är det bara att pilla upp framkåpan och dra ut en socker bit, men på en del(t.ex)yamaha dt 98) så måste du även dra ut alla socker bitar, dvs till blinkers m.m..

Permalänk
Medlem

Det vore ju bra om du säger vilken moppe du har. Eller du kanske redan vet hur man tjuvkopplar den? I så fall är det ju en fråga om elektronik som du kan koppla in för att tjuvkoppla den. Det borde inte vara så svårt att bygga en enekl fjärrkontroll för att starta den. Det enda problemet jag kan komma på då är att mottagaren på moppen kommer ligga och dra tröm hela tiden och batterierna är ju inte gigantiska på mopeder. Men det kanske funkar ändå, har ingen koll på vilken effekt en sådan mottagare skulle förbruka.
Jag vet tyvärr ingen ritning rakt av. Det jag kan komma på lite snabbt är att du bygger någon form av IR-mottagare/sändare det borde vara lättare än med radiovågor. Nackdelen blir givetvis att du måste rikta fjärrkontrollen rätt.
En väldigt enkel design skulle vara att sätta fototransistorer med dagsljusfilter på strategiska ställen runt om moppen och sendan koppla var och en av dom till en komparator som genererar TTL signaler. Koppla sedan dessa signaler till en OR grind på detta sätt så borde OR grinden generera en hög utsignal när någon av fotodioderna tar emot en signal...bara en ide jag kom på nu, finns säkert mycket bättre metoder.

Kolla in dessa sidor:
http://www.discovercircuits.com/front/list.htm
http://w1.240.telia.com/~u24003781/frame.htm

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Okej :S Tyvärr så kan jag inte riktigt så mkt om elektronik stenmark det lät väldigt klyddigt för mig :/ men om nån annan kan nån lättare metord så säg till btw det är en scooter jag har

Edit: Hittade nåt trevligt så jag slipper göra allt .. http://www.danmobility.se/product.asp?c=300448024&n=119914960... .... Det borde funka om man kopplar på nåt sätt får ta reda på det nån dag

Permalänk
Medlem

Jorda rätt kabel

En gång i tiden löste jag ungefär samma problem genom att köpa en enkel strömbrytare för ett par fem-sedlar, gömma den lite snyggt under sadeln (nu snackar vi riktig sadel, på en spårvagnsblå Puch Dakota -80) och sedan dra strömbrytarkabeln (den som går till avstängningsknappen, om du har en sådan) genom brytarn till lämplig jordpunkt. Typ närmsta metallbit.

Funkade strålande - Dacken hade ju ingen nyckel, men folk kunde hoppa sig trötta på kicken innan jag satte mig och med ett finger under sadel slog om brytarn och lätt steppade igång den redan uppvärmda moppen.

SweClocker.com går från klarhet till klarhet.

/Jens

Permalänk
Medlem

Re: Jorda rätt kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jensaug
En gång i tiden löste jag ungefär samma problem genom att köpa en enkel strömbrytare för ett par fem-sedlar, gömma den lite snyggt under sadeln (nu snackar vi riktig sadel, på en spårvagnsblå Puch Dakota -80) och sedan dra strömbrytarkabeln (den som går till avstängningsknappen, om du har en sådan) genom brytarn till lämplig jordpunkt. Typ närmsta metallbit.

Funkade strålande - Dacken hade ju ingen nyckel, men folk kunde hoppa sig trötta på kicken innan jag satte mig och med ett finger under sadel slog om brytarn och lätt steppade igång den redan uppvärmda moppen.

SweClocker.com går från klarhet till klarhet.

/Jens

Jo men meningen är antagligen om ja inte har fattat detta fel att moppen ska starta genom att trycka på knappen.. Alltså startmotorn ska gå igång.. Om han bara vill bryta o sen starta e de juh bara till att sätta en brytkontakt på tändkablen....

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Det är detta du behöver
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

2 kanal är väl nödvändigt, en för att slå på tändningen, och en för att styra startmotor relät.

Permalänk

Äh fan! Polaren´s gamla DT startade man genom att pressa tummen mot tändningen och vrida om! helt slut i låskolven!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

för o kicka igång utan nyckel så drar du isär den vit/röda kabeln så ede på drack iaf.

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

Men ser ni inte alla små moppepojkar att han vill kunna starta den från en "larmbricka" han e nog inte intresserad av att veta hur ni "tjuvkopplar" era moppar.

Permalänk
Hedersmedlem

Årets mest malplacerade tråd?
Dessutom rensad p.g.a. opassande inlägg.
Men nu när vi har ÖÄ igen kanske jag kan få in den där...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Uppenbar reklam i det sista där.

Visa signatur

Argaste