Permalänk

Spel hänger sig...

Allting har fungerat perfekt tills tidigare idag.

Men helt plötsligt börjar spel hänga sig helt och hållet.
Har provat COD, SIms 2 och Jedi Knight. Samma fenomen i alla spelen.
Enda lösningen är att göra en manuel reboot.

Jag har ett Radeon 9800 Pro, kör XP med SP 2

Kan det ha något med grafikkortet att göra?

Visa signatur

I´ll put you to sleep

Permalänk

Kan ha något o göra med VPU Recover, har haft samma problem också.
Du kan kolla om det är det igenom att vänta när det hänger sig, dyker det upp ett meddelande rörande om att VPU Recover har nollställt din grafikacceleration, så är det bara att göra så här:

Högerklick[skrivbordet] -> "Egenskaper" -> "Inställningar" -> "Avancerat" -> "VPU Recover" och sen bocka utav fliken där.

Detta gjorde jag själv idag, spelen hänger sig inte...
utan istället så lägger skärmen utav.. av någon konstig anledning, håller på o arbetar på problemet, dock vet jag inte vart jag ska börja /: om någon vet så berätta gärna !

vem vet sandmannen du kanske inte har så mkt problem som jag har, så det kanske funkar fläckfritt för dig

annat kan jag inte komma på för tillfället, lycka till.

Hare gott !

PS. glömde säga att jag har Radeon 9800 Pro DS.

Permalänk

När spelen hänger sig kommer det inte upp något medelende alls. Det bara låser sig.

Och jag hittar ingen VPU inställning.

Jag provade att välja att uppdatera drivrutiner genom att låta win update leta, den hittade några och installerade dem, men det hjälpte inte... har samma problem fortfarande =(

Visa signatur

I´ll put you to sleep

Permalänk
Medlem

Kanske blir för varmt i datorn... Kan du köra en längre stund när du har haft datorn avstängd en längre stund?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk

Vi gjorde en test. Min polare har ett likadant kort, men från PowerColor.
Vi satte in mitt kort i hans dator. Inga problem. Sen satte vi in hans kort i min dator, inga problem. Då provade vi att sätta in mitt kort i min dator igen, och starta utan några program igång. Då funkar det. Men så fort jag sätter igång miranda, DC, Outlook Express och några Firebird fönster och Ventrilo blir det för mycket... då hackar det. Jag lät inte det gå så långt att det startades om utan jag hann stänga av innan.

Men jag tycker ju inte att jag ska behöva stänga ner allt jag har igång varje gång jag vill spela ett spel?

Vad kan det vara som spökar?

Visa signatur

I´ll put you to sleep

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem och det började efter att jag installerat catalyst 4.9. Spelen/3dmark går igång fint men hänger sig efter några sekunder sen stängs antingen skärmen av eller man får ett felmeddelande om att VPU revocer har nollställt maskinvaruacceleratorn. Har provat med äldre drivrutiner och installerat om windows flera gånger utan att problemet försvinner. Är det någon som vet hur man löser detta?

Edti: ATI tool är inga som helst problem för mig inga artifacts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Jag har precis samma problem och det började efter att jag installerat catalyst 4.9. Spelen/3dmark går igång fint men hänger sig efter några sekunder sen stängs antingen skärmen av eller man får ett felmeddelande om att VPU revocer har nollställt maskinvaruacceleratorn. Har provat med äldre drivrutiner och installerat om windows flera gånger utan att problemet försvinner. Är det någon som vet hur man löser detta?

Edti: ATI tool är inga som helst problem för mig inga artifacts.

Titta på andra inlägget i denna tråd.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Om man stänger av VPU recover så nollställs inte grafikacceleratorn utan skärmen stängs bara av och man får göra en manuell reboot. Det händer för mig också. vad vill du ha sagt med det?

Permalänk
Avstängd

Har du haft liknande fenomen innan SP2 ?

Permalänk
Medlem

Nej har haft grafikkortet sen någon gång i mars. Kört det flashat till XT ända sen dess och aldrig haft några problem.

Permalänk

Är inte SP2 den nyaste uppdateringen på XP ? I såna fall tror jag att det är den som spökar, är ioför sig helt newb på sånt här men jag har hört att den är skit dålig och får många program att sluta funka.

Mitt Mafia fungerade klander fritt före jag gjorde uppdateringen ( dum som jag var) men efter att jag gjort den laggade spelet som fan och det hackade upp sig flera gånger.

Har man den installerad så ska man formatera allt och sen skita i att installera den när dne kommer, man ska tydligen vänta ett halvår eller så.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Ok får prova att köra utan sp2 då. Det är bara att installera om igen då säker 20 gången den här helgen

Permalänk
Medlem

Alla drivisar rätt?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jadå jag har provat me 4.9 4.8 4.7 och dom som jag fick med på skivan till kortet.

En rolig sak: tänkte flasha tillbaka till pro och se om det fungerade men tog fel bios, ett FireGL-X2. Windows och allting fungerade ändå men det gick inte att installera drivrutinerna. Vad är egentligen FireGL-X2 för modell?

Edit: det var inte sp2 som krånglade hade det inte installerat ändå hände samma sak. Ska prova flasha tillbaka till pro igen.

Har orginal bios nu ingen skillnad. Har slut på ideer vad fan ska jag göra?????

Permalänk
Medlem

Jag satte AGP till 4x i bios samt i inställningarna för grafikkortet.

Har ett club 3d 9800xt...fick exakt samma fel. Detta hjäpte faktiskt.....det enda som gjorde det. Tråkigt men sant. Vet inte hur mycket prestanda man torskar..men det funkar iaf.

Permalänk
Avstängd

Men snälla! Det måste finnas nån med ett vettit svar!

Visa signatur

Jag e ett riktigt Star-Wars freak! (jag kan alla Chewbaccas repliker!)

Permalänk

Jag har också samma problem. Startar man CSS går det att köra i 1 min, sen crashar det. (Har Crucial 9800 PRO). Har testat flera spel och drivrutiner, fortfarande samma fel. Fungerade klockrent förut, vad kan va fel??

Visa signatur

[Intel i5 - 750 @ 3,2 ghz] [MSI P55-GD65] [Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB] [Western Digital Caviar® Black™ 500GB] [Gigabyte GTX460 OC 1 GB][Corsair VX 550W] [BenQ B2420HDB] [Razer Deathadder, fUnc sUrface 1030]

Permalänk
Avstängd

Har ju blivit så för några stycken.. när dem hade installerat SP2

Visa signatur

ASUS P4P800 Deluxe | P4 3.00GHz HT | 1024DDR PC3200 | 160GB S-ATA 8mb Cache | Sapphire Radeon 9800Pro 128MB |

Neon Light Chassi 350W | Samsung SyncMaster 959NF | Logitech MX500 | fUnc sUrface 1030 | www.SweClockers.com

Permalänk

Jag har ej installerat SP 2 än. Så det beror det inte på...

Visa signatur

[Intel i5 - 750 @ 3,2 ghz] [MSI P55-GD65] [Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB] [Western Digital Caviar® Black™ 500GB] [Gigabyte GTX460 OC 1 GB][Corsair VX 550W] [BenQ B2420HDB] [Razer Deathadder, fUnc sUrface 1030]

Permalänk
Hedersmedlem

ATI Catalyst x.x är fina grejer =), ska installera det nu för jag har samma problem som trådskaparen

Permalänk
Medlem

Och jag har SP2 - på 4 olika datorer AMD och P4 - och har kört alla 3D Markarna, hela Doom 3, MOHAA, Sims 2 och en massa andra program sen jag la in SP2. Inga som helst problem. Det måste vara något annat ni gör fel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och jag har SP2 - på 4 olika datorer AMD och P4 - och har kört alla 3D Markarna, hela Doom 3, MOHAA, Sims 2 och en massa andra program sen jag la in SP2. Inga som helst problem. Det måste vara något annat ni gör fel.

Vilken grafikkorts drivrutin ?

Permalänk
Medlem

Re: Spel hänger sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandmannen
Allting har fungerat perfekt tills tidigare idag.

Men helt plötsligt börjar spel hänga sig helt och hållet.
Har provat COD, SIms 2 och Jedi Knight. Samma fenomen i alla spelen.
Enda lösningen är att göra en manuel reboot.

Jag har ett Radeon 9800 Pro, kör XP med SP 2

Kan det ha något med grafikkortet att göra?

Känner igen det där, men jag har haft problemet ett bra tag nu och har ännu inte hittat en bra lösning. Har uppdaterat allt som går att uppdatera och testat alla (ja, alla) drivrutiner till grafikkortet (inklusive DNA och Omega). Det enda som händer då är att det är olika spel som krashar. Jag har märkt att Omega funkar i fler spel än catalyst och DNA, kanske för att Omega låter mig ha fast-write på.

Just nu funkar allt bra förutom The Sims 2. Efter en tids spelande så hänger sig spelet och efter en stund så startar datorn om sig automatiskt eller så resetar VPU-recover allt och man kan fortsätta.

Slutsatsen jag kan dra är att det INTE beror på överklockning, överhettning, för gammal drivrutin, något annat än grafikkortet, virus (virusprogrammet/adaware/spybot hittar inget).

Är det nånting jag har glömt?

Har för övrigt denna hårdvara:
Intel p4 3.0 ghz, 1024 mb ram, Asus radeon 9600xt (Omega 25.76, cat 4.9 based), Via p4v800-x (moderkort)

Permalänk

Fastwrites off.
Installera nyaste catalyst eller omega vad man nu vill.
pröva sänk till AGP 4x.

ATI radeon9600 brukar ha problem att köra agp8x..ibland andra modeller också.

ett annat vanligt fel är att man brukar ignognera att installera chipset drivrutinerna till moderkortet vilket brukar ställa till saker.

Va skönt att man kör Geforce igen å slipper alla såna bekymmer man hade förut:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Grejen är att det har funkat förr, utan att jag har gjort en massa knas i bios. Varför ska man inte ha fast-writes på?

Permalänk
Medlem

fastwrite funkar bra för mig får mycket bättre resultat..

måste klocka ner mitt kort 20hz då men det är verkligen värt det för jag får mer fps i presstest o man märker när man spelar, utan FW så hackar det ibland till i riktigt grafikkrävande spel fast med FW på så flyter det på bättre.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamb
fastwrite funkar bra för mig får mycket bättre resultat..

måste klocka ner mitt kort 20hz då men det är verkligen värt det för jag får mer fps i presstest o man märker när man spelar, utan FW så hackar det ibland till i riktigt grafikkrävande spel fast med FW på så flyter det på bättre.

Men du har ett nvidia kort...trådskaparen har ett ATI.

ett litet citat från omega:

The Radeon cards do support FastWrites and they will work with it on
(on some machines), but it is not recommended, there is NO SPEED gain
when using FW, and this option will affect your PC's stability a LOT,
most game crashes and problems are because FW is enabled.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, jag kan spela t ex UT 2004 i ett par minuter sen hänger sig datorn.
Fastwrites är off och jag har inte sp2
Jag har testat:
omega och catalyst
AGP 8x och 4X
VPU av och på
Men inget funkar

Permalänk

Hmm.. noobfråga. Var ändrar man AGP Fast-Write on/off. BIOS va?

Visa signatur

[Intel i5 - 750 @ 3,2 ghz] [MSI P55-GD65] [Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB] [Western Digital Caviar® Black™ 500GB] [Gigabyte GTX460 OC 1 GB][Corsair VX 550W] [BenQ B2420HDB] [Razer Deathadder, fUnc sUrface 1030]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hatchespzut
Hmm.. noobfråga. Var ändrar man AGP Fast-Write on/off. BIOS va?

japp, om du installerar omega eller dna kan du välja fast-write on och off där

Jag har nu testat dna, vissa spel funkar bättre med det t ex ut2k4 men opelgl i cs funkar inte alls.
Är det inte någon som vet hur man ska göra??