Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Två skärmar, Får den inte att "stretcha ut sig.."

Permalänk
Medlem

Två skärmar, Får den inte att "stretcha ut sig.."

Hej hej, jag kör slack 10.0 och använder 2 skärmar...
Men det visas samma sak på båda skärmar, men jag har ställt in så jag
kan ha 2560x1024 etc etc, men jag vet inte hur jag ska få den att "stretcha ut sig" så att den drar ut sig över båda skärmarna typ...

Jag vet att det är lite dåligt formulerat och så men jag visste inte hur jag skulle skriva

Om det är någon som vet hur man gör så skulle jag bli väldigt glad över att få ett svar...

Visa signatur

”Don’t take life too serious, you’ll never get out alive”

/C

Permalänk

Lägg till
Option "Xinerama" "true"
i "ServerLayout" sektionen så ska det nog fungera. Det är möjligt att man ska kompilera fönsterhanteraren med stöd för xinerama också, tyckte jag såg en sådan USE-flag till Fluxbox i Gentoo någon gång.

Permalänk
Medlem

har du ett nvidiakort och kör med deras drivare blir din värld mycket lättare, då du kan använda deras extension för att göra jobbet, ungefär som i windows.

annars, får du titta lite i 'man xorg.conf' :}

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Hm ska prova det, men jag vet att det ska gå genom att bara ändra lite i xorg.conf och slippa sådant tjafs Men ska testa, tack!

oscar Jo det skulle ju underlättat

Ska jag lägga till det precis under "ServerLayout"?

"ServerLayout"

Option "Xinerama" "true"

# The identifier.... etc etc

Nästa fråga: När jag skriver så så startar den i 2560x1024 och så. MEN den stretchar inte ut skrivbordet över båda monitorerna... Och det kanske är som du sa att man måste kompilera för xinerama... Men nu är det så att jag är _NY_ på att använda linux så hur gör man det?

Visa signatur

”Don’t take life too serious, you’ll never get out alive”

/C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
har du ett nvidiakort och kör med deras drivare blir din värld mycket lättare, då du kan använda deras extension för att göra jobbet, ungefär som i windows.

annars, får du titta lite i 'man xorg.conf' :}

Sorry att jag drar upp en så gammal tråd, men jag har lite samma problem och din lösning verkar ju enkel. Är det de drivrutiner man kan ladda ner via apt-get (kör ubuntu) eller hittar man dem någon annanstans? Jag har ett nytt 6800gt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4