Permalänk
Medlem

CNC-router

jag behöver folk med erfarenhet av byggande och användande av CNC-routers, jag har hört att projektet kan vara mycket dyrt, och vill därför konversera med lite kunniga om hur jag kan göra det bra, billigt och snabbt
(och med byggande av routern menar jag då inte köksdörrsrouter på 10x25m, utan hobbybygge)
Är det dyrt?, är bygget "överdrivet" knepigt, kommer jag kunna göra det överhuvudtaget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var väldigt inne på att bygga en CNC-fräs för ett tag sedan (ett år typ)

Först och främst: www.cnczone.com Det forumet har allt du behöver veta om DIY CNC

En router behöver inte bli så jättedyr att bygga. Det som kostar är hastighet och precission. Ju högre precission och ju snabbare du vill fräsa desto dyrare blir det...

Skall du bara ha lite kul så kan du i princip bygga en fräs av en dremmel några gamla skrivare (innehåller stegmotorer) och några lagerbanor till lite mer exlusiva kökslådor... Sen är det som sagt bara att byta ut de olika delarna mot dyrare motsvarigheter tills du når din budgets smärtgräns...

EDIT: Strombom här på forumet har en fräs. Här är hans projektloggar

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

duh, det var lite dyrare än vad jag hoppats på :e

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
duh, det var lite dyrare än vad jag hoppats på :e

Det finns folk som har byggt CNC-routrar för under 1000:-. Inga precissionssaker men kul hobbyprojekt.

Kolla runt lite på cnczone så hittar du en hel del fiffiga och billiga lösningar...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

det är ju perfekt för projektarbete i 3:an! är det jättesvårt att bygga en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

svårt och svårt, dyrt som smör.

Visa signatur
Permalänk

tycker 5000 för en CNC maskin är billigt iof, men då ni som tycker 1000 spän är mycket kanske inte vet att en fullstor industriell CNC maskin kostar runt 3-7 mille... då är 5000 inte så mycket

Permalänk
Medlem

Elekroniken för att driva det hela behöver inte bli dyr förutsatt att man har kunskaper i elektronik samt programmering. Att däremot plocka ihop ett XY-bord med tillräckligt kraftiga motorer och hyfsad precision är inte billigt. Det bästa rådet om man vill komma billigt undan oavsett projekt är att leta upp skrotad utrustning av olika slag att plocka delar ifrån.

Exempel:
Ur en CD-läsare kan man plocka en linjär positionerare som klarar att flytta en lättare last några cm. Gamla CD-läsare bör de flesta ha ett berg av liggande hemma.

En flatbäddscanner innehåller delar som kan flytta scannerhuvudet på ett par glidskenor med hjälp av en motor. Oftast kuggremdrift så några större laster är inte att räkna med.

Gillar man laser och optik också rekommenderas gamla laserdiscspelare, streckkodsläsare och laserskrivare - där kan man hitta HeNe-lasrar med tillhörande högspänningsdrivaggregat, speglar av god kvalitet, polygonscanners och annat roligt, för att inte tala om mekanik. Nyare utrustning använder diodlasrar så sikta på tidiga/mitten av 80-talet.

Edit: Sammanfattningsvis, oavsett projekt så börja med att leta begagnat/surplus/skrotat, hittar man apparater som kan donera delar blir det betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Ghost:
går det bygga CNC med PLC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
Ghost:
går det bygga CNC med PLC?

Ja, med hjälp av A/D och D/A omvandlare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur funkelerar dom då.

Visa signatur
Permalänk

Har hållt på och ritat ihop en egen design för min kommande cnc-fräs

Första gången jag använde mig utav sketchup.. väldigt enkelt och smidigt program:)

Tänkte beställa ett trekanals kit från hobbycnc.com direkt länk

får se när man börjar bygga:) börjar ha lite väl många projekt på gång nu.. lotussen, nya datorburken och sen denna då:p

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

åhå! nice.. (stående ovationer för sketchupritandet)

Visa signatur