Tjena!
Håller på och jobbar med rationella funktioner där man ska ta ut asymptot, extrempunkt och värdemängd. Jag klarar asymptoten och extrempunkten men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska ta ut värdemängden. Man kan ju skriva upp funktionerna på miniräknaren och få ut svaret men det ger ju ingen djupare förståelse.
Exempel på funktioner är:
F(x) = x + 4/x
F(x) = 2x - 1/x
F(x) = 4x^2 + 1/x
F(x) = 2x + 4/x
Väldigt mycket tack på förhand för svar!
Wall of text, men jag lovar att det är värt att gå igenom det och verkligen förstå. Förstår du principen så kommer alla liknande uppgifter att blir väldigt mycket enklare.
Att få fram värdemängden är inte alltid så lätt. Det är något du får ut lite som en bieffekt när du analyserat grafen till funktionen fullständigt med avseende på extrempunkter och asymptoter etc. Då vet du vilka värden funktionen kan anta.
Först vill jag bara kommentera lite allmänt. Angående extrempunkter så behöver det inte finnas endast en extrempunkt. Det kan mycket väl finnas flera eller ingen alls.
Samma sak med asymptoter. En asymptot är en linje (behöver inte vara en linje, men i gymnasiematten verkar man alltid utgå från det) som funktionen närmar sig någonstans. Tar du funktionen F(x) = x + 4/x, som du skrev upp så är tex den lodräta linjen x=0 en asymptot för funktionen för funktionen då x närmar sig 0.
Samtidigt är linjen y=x en asymptot när x går mot oändligheten (tänk stora x långt åt höger i din graf).
Linjen y=x råkar här vara en asymptot när x går mot minus oändligheten (tänk x långt åt vänster i din graf) också, men vi hade mycket väl kunnat haft en annan asymptot där.
Man bör tänka i bilder här och inte låta sig förvirras av några formler. Rita upp en konstig graf själv på papper. Tänk sedan efter vilka punkter på den som vore viktiga att känna till för att utreda vad vad värdemängden (= alla y värden på grafen) är.
I allmänhet använder man derivata för att utreda hur grafen ser ut.
Speciellt använder man sig ständigt av följande :
Om du har en funktion f(x) definierad i ett intervall [a, b] och du vet att derivatan har samma tecken i intervallet (säg positiv för argumentets skull), så kan du direkt få ut värdemängden. Är lutningen=derivatan positiv så växer funktionen. Den är som minst i a och som störst i b.
Värdemängden blir då f(a) <= y <= f(b).
Denna enkla princip är vad man använder sig av upprepade gånger genom att splitta upp funktionens definitionsmängd (alla tillåtna x värden) i olika interval där derivatan har samma tecken. Då kan vi använda principen jag beskrev och få fram värdemängden för alla dessa interval.
Sedan är det bara att lägga ihop alla dessa värdemängder för de olika intervallen.
Så då kommer nästa fråga. Hur delar vi upp definitionsmängden i dessa intervall ?
Vad vill vi ? Jo, vi vill att derivatan ska ha samma tecken i ett visst intervall.
De naturliga punkterna mellan intervallen blir då de punkter där derivatan kan byta tecken (dvs tex så att derivatan är negativ till vänster om punkten, men positiv till höger).
Var kan då derivatan byta tecken ? Jo, bland annat där derivatan är 0. Ta tex funktionen f(x)=x^2. Derivatan är f'(x) = 2x.
Den är negativ i intervallet (-oändligheten, 0) och positiv i (0, oändligheten).
Det är därför du räknar ut derivatan och sätter den lika med noll för att få fram dessa punkter.
Det finns dock andra punkter där derivatan kan byta tecken, nämligen de där derivatan inte existerar.
Ta tex funktionen f(x) = 1/x^2. Den är inte ens definierad då x = 0. Derivatan är f'(x) = -2/x^3 (om x int är 0). Det blir positivt om x är mindre än noll, men negativt om x är större än noll. Derivatan hoppade från att vara positiv till negativ när man passerade 0.
Så när du börjar analysera en kurva börja med
1. Ta reda på alla x där funktionen inte kan deriveras. Är inte ens funktionen definierad i en punkt kan den inte heller deriveras (som f(x) = 1/x^2 då x=0).
2. Derivera funktionen (där den kan deriveras). Hitta alla ställen där derivatan är noll.
De x värdena du har fått fram i 1. och 2. är nu de värden som är "gränspunkterna" för dina intervall.
Vi kan ta din första funktion som exempel.
F(x) = x + 4/x.
1. Den går uppenbarligen att derivera överallt utom i x=0 där den inte ens är definierad. Så x=0 är en punkt vi behöver i vår indelning.
2. Vi deriverar F'(x) = 1 - 4/x^2. Sätter vi det lika med 0 och löser får vi x = +-2. Det är de sk stationära punkterna (annat namn för de x där derivatan är 0)
Vi har alltså tre punkter i vår indelning x = -2, x = 0 och x =2.
Våra intervall blir därmed Intervall 1 = (-oändligheten, -2) Intervall 2 = [-2 , 0) Intervall 3 = (0, 2) och intervall 4 = [2, oändligheten)
Derivatan kan som sagt bara byta tecken i brytpunkterna mellan intervallen. I varje interval har funktionens derivata samma tecken, dvs funktionen växer antingen i hela intervallet eller så avtar den där.
För att ta reda på värdemängden behöver vi nu bara för varje intervall räkna efter om derivatan är positiv eller negativ där. Sedan behöver också vi veta vad funktionen har för värde i ändpunkterna (eventuellt vad den närmar sig för värde).
Intervall 1 = (-oändligheten, -2)
Först ser vi efter om derivatan är positiv eller negativ där.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket tal som helst i intervallet eftersom derivatan ändå har samma tecken överallt. Sätter vi in x = -100000 så får vi F'(-100000) = 1 - något väldigt litet. Det blir positivt. Funktionen växer alltså här. Funktionen är är alltså som minst i vänstra ändpunkten och som störst i högra.
Nu är vänstra ändpunkten ingen riktig punkt utan minus oändligheten, så det enda vi kan göra är att se vad som händer med funktionen när x går mot minus oändligheten.
F(x) = x + 4/x. x närmar sig minus oändligheten och 4/x närmar sig noll allt mer, så allt närmar sig minus oändligheten.
Högra ändpunkten är bara att sätta in : F(-2) = -2 + 4/(-2) = -4.
Sammanfatting : I intervall 1 växer funktionen från minus oändligheten till -4. Värdemängden här blir därmed
(-oändligheten, -4)
Intervall 2 = [-2 , 0)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = -1. Det ger F'(-1) = 1- 4/1 = -3. Det är mindre än 0. Alltså är funktionen avtagande här.
Nu sätter vi in ändpunkterna.
F(x) = x + 4/x.
F(-2) = -2 + 4/(-2) = -4.
Den andra ändpunkten kan vi inte sätta in eftersom funktionen inte är definierad i 0. Då får vi istället se efter vad funktionen närmar sig när x närmar sig 0 allt mer inifrån intervallet, dvs x måste hela tiden vara mindre än 0, men närma sig 0. Sätter du in tex x = -0,0000000001 i F(x) = x + 4/x.
så får du F(-0,0000000001) = -0,0000000001 +4 /(-0,0000000001) = - något stort tal.
Vi ser att funktionen närmar sig minus oändligheten allt mer. (Detta betyder att x=0 är en lodrät asymptot för övrigt).
Sammanfattning : I intervall 2 minskar funktionen från -4 ner till minus oändligheten. Värdemängden här blir därmed [-oändligheten, -4]
Intervall 3 = (0, 2)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = 1. Det ger F'(1) = 1- 4/1 = -3. Funktionen avtar alltså här.
Nu "sätter vi in" ändpunkterna.
Precis som förut kan vi inte sätta in 0 eftersom funktionen inte är definierar där, utan vi får se vad som händer med funktionen när vi närmar oss 0 inifrån intervallet. Det innebär att x närmar sig 0, men måste vara positiv hela tiden. Tar vi nu ett mycket litet tal, tex x = 0.000001 och stoppar i i
F(x) = x + 4/x, så fås
F(0.000001) = 0.0000001 + 4/0.0000001. Detta är ett mycket stort tal och blir godtyckligt stort när x blir mindre och mindre.
Alltså närmar sig funktionen oändligheten här.
Den andra ändpunkten är bara att sätta in :
F(2) = 2 + 4/2 = 4.
Funktionen minskar alltså från oändlighten ner till 4.
Sammanfattning : I intervall 3 minskar funktionen från oändligheten ner till 4. Värdemängden här blir därmed (4, oändligheten)
Intervall 4 = [2, oändligheten)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = 100000000. Vi får F'(100000000) = 1- 4/ 100000000^2 = 1 - något litet, vilket är positivt.
Funktionen växer alltså här.
Nu sätter vi in ändpunkterna.
F(x) = x + 4/x
F(2) = 2 + 4/2 = 4.
Den högra ändpunkten är precis som vid minus oändligheten ingen egentlig punkt. Vi får istället utreda vad som händer då x går mot oändligheten.
F(x) = x + 4/x. x går här mot oändligheten medan 4/x närmar sig 0. Allt går alltså mot oändligheten.
Sammanfattning : I intervall 4 ökar funktionen från 4 upp till oändligheten. Värdemängden här blir därmed (4, oändligheten)
Nu har vi utrett värdemängden ser ut på alla separata intervall.
Lägger vi ihop dessa värdemängder så får vi den totala värdemängden för funktionen.
I intervall 1 får vi alla värden mellan -oändligheten och -4. I intervall 2 går funktionen tillbaka ner mot minus oändligheten igen.
I intervall 3 går funktionen från oändligheten ner till 4 och i sista intervallet tillbaka upp mot oändligheten.
Totalt blir alltså värdemängden -oändligheten < y <= -4 och 4 <= y < oändligheten.
Två separata intervall alltså.
Notera att vi samtidigt när gjort alla uträkningar fått en väldigt bra bild av hur funktionen ser ut överallt.
Den enda som inte ingick i beräkningen är beräkningen av linjära asymptoter då x går mot minus och plus oändligheten.
Vi har inte heller kommenterat om de stationära punkterna var terasspunkter, lokala min eller lokala max.
Vi kan dock från vår analys dra slutsatsen att x = -2 är en lokal maxpunkt (funktionen växte fram dit i intervall 1 och avtog sedan i intervall 2).
Vi kan också dra slutsatsen att x = 2 är en lokal minpunkt (funktionen minskade från oändligheten ner till y= 4 för x=2 i intervall 3 och ökade sedan upp mot oändligheten i intervall 4).
Någon global minpunkt finns inte eftersom funktionen går mot minus oändligheten då x går mot minus oändligheten och inte heller någon global maxpunkt eftersom funktionen går mot oändligheten då x går mot oändligheten.
Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.