Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan95:

Tjena!
Håller på och jobbar med rationella funktioner där man ska ta ut asymptot, extrempunkt och värdemängd. Jag klarar asymptoten och extrempunkten men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska ta ut värdemängden. Man kan ju skriva upp funktionerna på miniräknaren och få ut svaret men det ger ju ingen djupare förståelse.

Exempel på funktioner är:
F(x) = x + 4/x
F(x) = 2x - 1/x
F(x) = 4x^2 + 1/x
F(x) = 2x + 4/x

Väldigt mycket tack på förhand för svar!

Wall of text, men jag lovar att det är värt att gå igenom det och verkligen förstå. Förstår du principen så kommer alla liknande uppgifter att blir väldigt mycket enklare.

Att få fram värdemängden är inte alltid så lätt. Det är något du får ut lite som en bieffekt när du analyserat grafen till funktionen fullständigt med avseende på extrempunkter och asymptoter etc. Då vet du vilka värden funktionen kan anta.

Först vill jag bara kommentera lite allmänt. Angående extrempunkter så behöver det inte finnas endast en extrempunkt. Det kan mycket väl finnas flera eller ingen alls.
Samma sak med asymptoter. En asymptot är en linje (behöver inte vara en linje, men i gymnasiematten verkar man alltid utgå från det) som funktionen närmar sig någonstans. Tar du funktionen F(x) = x + 4/x, som du skrev upp så är tex den lodräta linjen x=0 en asymptot för funktionen för funktionen då x närmar sig 0.
Samtidigt är linjen y=x en asymptot när x går mot oändligheten (tänk stora x långt åt höger i din graf).
Linjen y=x råkar här vara en asymptot när x går mot minus oändligheten (tänk x långt åt vänster i din graf) också, men vi hade mycket väl kunnat haft en annan asymptot där.

Man bör tänka i bilder här och inte låta sig förvirras av några formler. Rita upp en konstig graf själv på papper. Tänk sedan efter vilka punkter på den som vore viktiga att känna till för att utreda vad vad värdemängden (= alla y värden på grafen) är.

I allmänhet använder man derivata för att utreda hur grafen ser ut.

Speciellt använder man sig ständigt av följande :
Om du har en funktion f(x) definierad i ett intervall [a, b] och du vet att derivatan har samma tecken i intervallet (säg positiv för argumentets skull), så kan du direkt få ut värdemängden. Är lutningen=derivatan positiv så växer funktionen. Den är som minst i a och som störst i b.
Värdemängden blir då f(a) <= y <= f(b).
Denna enkla princip är vad man använder sig av upprepade gånger genom att splitta upp funktionens definitionsmängd (alla tillåtna x värden) i olika interval där derivatan har samma tecken. Då kan vi använda principen jag beskrev och få fram värdemängden för alla dessa interval.
Sedan är det bara att lägga ihop alla dessa värdemängder för de olika intervallen.

Så då kommer nästa fråga. Hur delar vi upp definitionsmängden i dessa intervall ?
Vad vill vi ? Jo, vi vill att derivatan ska ha samma tecken i ett visst intervall.
De naturliga punkterna mellan intervallen blir då de punkter där derivatan kan byta tecken (dvs tex så att derivatan är negativ till vänster om punkten, men positiv till höger).

Var kan då derivatan byta tecken ? Jo, bland annat där derivatan är 0. Ta tex funktionen f(x)=x^2. Derivatan är f'(x) = 2x.
Den är negativ i intervallet (-oändligheten, 0) och positiv i (0, oändligheten).
Det är därför du räknar ut derivatan och sätter den lika med noll för att få fram dessa punkter.

Det finns dock andra punkter där derivatan kan byta tecken, nämligen de där derivatan inte existerar.
Ta tex funktionen f(x) = 1/x^2. Den är inte ens definierad då x = 0. Derivatan är f'(x) = -2/x^3 (om x int är 0). Det blir positivt om x är mindre än noll, men negativt om x är större än noll. Derivatan hoppade från att vara positiv till negativ när man passerade 0.

Så när du börjar analysera en kurva börja med
1. Ta reda på alla x där funktionen inte kan deriveras. Är inte ens funktionen definierad i en punkt kan den inte heller deriveras (som f(x) = 1/x^2 då x=0).
2. Derivera funktionen (där den kan deriveras). Hitta alla ställen där derivatan är noll.
De x värdena du har fått fram i 1. och 2. är nu de värden som är "gränspunkterna" för dina intervall.

Vi kan ta din första funktion som exempel.
F(x) = x + 4/x.

1. Den går uppenbarligen att derivera överallt utom i x=0 där den inte ens är definierad. Så x=0 är en punkt vi behöver i vår indelning.
2. Vi deriverar F'(x) = 1 - 4/x^2. Sätter vi det lika med 0 och löser får vi x = +-2. Det är de sk stationära punkterna (annat namn för de x där derivatan är 0)
Vi har alltså tre punkter i vår indelning x = -2, x = 0 och x =2.
Våra intervall blir därmed Intervall 1 = (-oändligheten, -2) Intervall 2 = [-2 , 0) Intervall 3 = (0, 2) och intervall 4 = [2, oändligheten)
Derivatan kan som sagt bara byta tecken i brytpunkterna mellan intervallen. I varje interval har funktionens derivata samma tecken, dvs funktionen växer antingen i hela intervallet eller så avtar den där.

För att ta reda på värdemängden behöver vi nu bara för varje intervall räkna efter om derivatan är positiv eller negativ där. Sedan behöver också vi veta vad funktionen har för värde i ändpunkterna (eventuellt vad den närmar sig för värde).

Intervall 1 = (-oändligheten, -2)
Först ser vi efter om derivatan är positiv eller negativ där.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket tal som helst i intervallet eftersom derivatan ändå har samma tecken överallt. Sätter vi in x = -100000 så får vi F'(-100000) = 1 - något väldigt litet. Det blir positivt. Funktionen växer alltså här. Funktionen är är alltså som minst i vänstra ändpunkten och som störst i högra.
Nu är vänstra ändpunkten ingen riktig punkt utan minus oändligheten, så det enda vi kan göra är att se vad som händer med funktionen när x går mot minus oändligheten.
F(x) = x + 4/x. x närmar sig minus oändligheten och 4/x närmar sig noll allt mer, så allt närmar sig minus oändligheten.

Högra ändpunkten är bara att sätta in : F(-2) = -2 + 4/(-2) = -4.

Sammanfatting : I intervall 1 växer funktionen från minus oändligheten till -4. Värdemängden här blir därmed
(-oändligheten, -4)

Intervall 2 = [-2 , 0)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = -1. Det ger F'(-1) = 1- 4/1 = -3. Det är mindre än 0. Alltså är funktionen avtagande här.
Nu sätter vi in ändpunkterna.
F(x) = x + 4/x.
F(-2) = -2 + 4/(-2) = -4.

Den andra ändpunkten kan vi inte sätta in eftersom funktionen inte är definierad i 0. Då får vi istället se efter vad funktionen närmar sig när x närmar sig 0 allt mer inifrån intervallet, dvs x måste hela tiden vara mindre än 0, men närma sig 0. Sätter du in tex x = -0,0000000001 i F(x) = x + 4/x.
så får du F(-0,0000000001) = -0,0000000001 +4 /(-0,0000000001) = - något stort tal.
Vi ser att funktionen närmar sig minus oändligheten allt mer. (Detta betyder att x=0 är en lodrät asymptot för övrigt).

Sammanfattning : I intervall 2 minskar funktionen från -4 ner till minus oändligheten. Värdemängden här blir därmed [-oändligheten, -4]

Intervall 3 = (0, 2)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = 1. Det ger F'(1) = 1- 4/1 = -3. Funktionen avtar alltså här.
Nu "sätter vi in" ändpunkterna.
Precis som förut kan vi inte sätta in 0 eftersom funktionen inte är definierar där, utan vi får se vad som händer med funktionen när vi närmar oss 0 inifrån intervallet. Det innebär att x närmar sig 0, men måste vara positiv hela tiden. Tar vi nu ett mycket litet tal, tex x = 0.000001 och stoppar i i
F(x) = x + 4/x, så fås
F(0.000001) = 0.0000001 + 4/0.0000001. Detta är ett mycket stort tal och blir godtyckligt stort när x blir mindre och mindre.
Alltså närmar sig funktionen oändligheten här.

Den andra ändpunkten är bara att sätta in :
F(2) = 2 + 4/2 = 4.
Funktionen minskar alltså från oändlighten ner till 4.

Sammanfattning : I intervall 3 minskar funktionen från oändligheten ner till 4. Värdemängden här blir därmed (4, oändligheten)

Intervall 4 = [2, oändligheten)
Först testar vi derivatans tecken i intervallet.
F'(x) = 1 - 4/x^2.
Vi kan sätta in vilket x som helst i intervallet eftersom derivatan har samma tecken överallt.
Jag väljer x = 100000000. Vi får F'(100000000) = 1- 4/ 100000000^2 = 1 - något litet, vilket är positivt.
Funktionen växer alltså här.

Nu sätter vi in ändpunkterna.
F(x) = x + 4/x
F(2) = 2 + 4/2 = 4.

Den högra ändpunkten är precis som vid minus oändligheten ingen egentlig punkt. Vi får istället utreda vad som händer då x går mot oändligheten.
F(x) = x + 4/x. x går här mot oändligheten medan 4/x närmar sig 0. Allt går alltså mot oändligheten.

Sammanfattning : I intervall 4 ökar funktionen från 4 upp till oändligheten. Värdemängden här blir därmed (4, oändligheten)

Nu har vi utrett värdemängden ser ut på alla separata intervall.
Lägger vi ihop dessa värdemängder så får vi den totala värdemängden för funktionen.
I intervall 1 får vi alla värden mellan -oändligheten och -4. I intervall 2 går funktionen tillbaka ner mot minus oändligheten igen.
I intervall 3 går funktionen från oändligheten ner till 4 och i sista intervallet tillbaka upp mot oändligheten.

Totalt blir alltså värdemängden -oändligheten < y <= -4 och 4 <= y < oändligheten.
Två separata intervall alltså.

Notera att vi samtidigt när gjort alla uträkningar fått en väldigt bra bild av hur funktionen ser ut överallt.
Den enda som inte ingick i beräkningen är beräkningen av linjära asymptoter då x går mot minus och plus oändligheten.

Vi har inte heller kommenterat om de stationära punkterna var terasspunkter, lokala min eller lokala max.
Vi kan dock från vår analys dra slutsatsen att x = -2 är en lokal maxpunkt (funktionen växte fram dit i intervall 1 och avtog sedan i intervall 2).
Vi kan också dra slutsatsen att x = 2 är en lokal minpunkt (funktionen minskade från oändligheten ner till y= 4 för x=2 i intervall 3 och ökade sedan upp mot oändligheten i intervall 4).

Någon global minpunkt finns inte eftersom funktionen går mot minus oändligheten då x går mot minus oändligheten och inte heller någon global maxpunkt eftersom funktionen går mot oändligheten då x går mot oändligheten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Värdemängden är de värden som F(x) kan anta. Definitionsmängden är de x-värden som kan användas i funktionen.

Invertera funktionen. Definitionsmängden av inversen = värdemängden av funktionen.

T.ex:
F(x) = x + 4/x, I(x) = ½(x±sqrt(x^2-16)).
Definitionsmängden av I?
x^2-16 > 0, x > ±4.
Med andra ord kan F anta alla värden förutom de värden som ligger mellan -4 och 4.

Obs att alla funktioner inte är inverterbara.

Tack för svar! Dock så har vi inte lärt oss att invertera funktioner så jag hänger inte riktigt med efter den första raden, så frågan är om det kan finnas något annat sätt att lösa uppgiften på eller om någon kan förklara hur inverser fungerar trots att mattekursen inte innehåller inverser? :/

Permalänk
Skrivet av timpan95:

Tack för svar! Dock så har vi inte lärt oss att invertera funktioner så jag hänger inte riktigt med efter den första raden, så frågan är om det kan finnas något annat sätt att lösa uppgiften på eller om någon kan förklara hur inverser fungerar trots att mattekursen inte innehåller inverser? :/

Läs annars Jespers mycket bättre inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Läs annars Jespers mycket bättre inlägg.

Tack !
Kan dock förstå om inlägget verkar avskräckande på grund av sin längd.

Dock är det i matematiken värt att lägga mycket tid på att verkligen förstå vad man gör och noga gå igenom varför man gör som man gör.
Att snabbt försöka komma till nästa uppgift med minsta möjliga ansträngning och förståelse kan kännas trevligt för stunden eftersom man då kommer vidare i boken. Men vill man verkligen spara tid i längden så bör man hellre ta sig ordentlig tid att förstå saker ordentligt från början.

Hela principen som jag beskrivit i förra inlägget kan sammanfattas med följande :
Dela in definitionsmängden i intervall där derivatan har samma tecken inom varje intervall. Beräkna värdemängden för funktionen i dessa intervall separat och lägg ihop alla värdemängder på slutet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpan95:

Tjena!
Håller på och jobbar med rationella funktioner där man ska ta ut asymptot, extrempunkt och värdemängd. Jag klarar asymptoten och extrempunkten men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska ta ut värdemängden. Man kan ju skriva upp funktionerna på miniräknaren och få ut svaret men det ger ju ingen djupare förståelse.

Exempel på funktioner är:
F(x) = x + 4/x
F(x) = 2x - 1/x
F(x) = 4x^2 + 1/x
F(x) = 2x + 4/x

Väldigt mycket tack på förhand för svar!

(Jag skrev detta innan jag såg att JesperT postat sitt inlägg som förespråkar samma sak (det hade dolt sig en sida längre fram i tråden, och min uppmärksamhet var bristande). Jag väljer att posta detta likväl, då det beskriver metoden med teckenschema som i praktiken används för att lösa uppgiften, och det sällan är fel att höra saker på olika sätt.)

Exempel
   f(x) = x + 4 ∕ x
Redan här noterar vi att f inte är definierad i 0, vilket kommer vara viktigt strax. Hela resonemanget bygger också på att f är kontinuerlig på definitionsmängden (vilket alltså inte inkluderar 0), vilket har en betydelse som du redan bör vara bekant med.

Derivera
   f ′ (x) = 1 − 4 ∕ x²
Liksom f inte definierad i 0, men i övrigt kontinuerlig.

Hitta extrempunkter
Var är dessa? Enligt max- och min-satsen kan de bara finnas

  • där f ′(x) = 0, dvs stationära punkter. Detta ger (vilket du redan hade räknat ut) x = ±2

  • i randvärden (här är definitionsmängden ℝ{0}, vilket kvalitativt ger "randvärden" ±∞ om man så vill, utöver just 0)

  • där f ′ inte är definierad (x = 0).

Gör teckenstudie runt potentiella extrempunkter
Vi hade hittat potentiella punkter {±2, 0}, så ett så kallat "teckenschema" kan göras enligt:

−2 0 2 ----------------------- f' + 0 − ~ − 0 + f ↗ −4 ↘ ~ ↘ 4 ↗

och relevanta gränsvärden i ändpunkter och mot odefinierade punkter är:
   f(x) → ±∞ då x → ±∞
   f(x) → ±∞ då x → 0± (dvs "mot +∞ då x går mot 0 från höger, mot −∞ då x går mot 0 från vänster")

Förklaring av teckenschemat
Översta raden är x-värden i vilka vi evaluerar f ′ och f. Det första +-tecknet på f ′-raden betyder att f ′ är positiv för x < −2 (vi behöver inte veta mer än så för ändamålet; att f ′ är kontinuerlig här säger också att den bara kan byta tecken genom att gå förbi 0, vilket gör att vi kan säga att den har samma tecken på hela intervallet). I just −2 är f ′ = 0 enligt tidigare. Mellan −2 och 0 är f ′ negativ. I 0 är den icke definierad, vilket iaf den lärobok jag hade betecknade med "~". Analogt på högra halvplanet.

Understa raden säger att f är växande i första intervallet (betecknat med "↗"), eftersom f ′ är positiv. Evaluering i −2 ger värdet −4. Därefter är funktionen avtagande ("↘") eftersom derivatan är negativ. I 0 är den inte definierad. Analogt på högra halvplanet.

Tolkning av teckenschemat
Vi ser, då x vandrar från −∞ till ∞, att f växer från −∞ och har lokalt maximum i −2 i vänstra halvplanet, för att därefter gå mot −∞ när x närmar sig 0 från vänster. I 0 är f icke definierad, och dyker upp från +∞ i högra halvplanet, har lokalt minimum i 2 och ökar därefter mot +∞ (om du inte direkt ser ur teckenschemat att funktionen beter sig här så skissa den snabbt; jämför med Wolfram Alpha).

Alltså är värdemängden, dvs de möjliga värden f kan anta:
   ]−∞, −4]  [4, ∞[

På samma sätt löser du enklast de andra: undersök eventuella extrempunkter genom teckenschema och gränsvärden.

Extranummer
Jag gör en exempelräkning till med ditt tredje exempel på samma grunder som ovan, men med mindre "fluff" i förklaringen för att symbolisera "vanlig" praktisk uppgiftslösning med bas i teorin ovan.

Given funktion:
   f(x) = 4x² + 1 ∕ x
Notera: ej definierad i x = 0, men i övrigt kontinuerlig.

Derivera:
   f ′ (x) = 8x − 1 ∕ x²
Ej definierad i x = 0; i övrigt kontinuerlig.

Stationära punkter:
   f ′ (x) = 0 ⇒ 8x = 1 ∕ x²
Minns att x ≠ 0, så multiplikation med x² är vettigt och ger
   x³ = ⅛
med enda (reell) lösning x = ½.

Teckenschema:

0 ½ ----------------- f' − ~ − 0 + f ↘ ~ ↘ 3 ↗

Kolla gränsvärden mot ändpunkter och icke-definierade punkter:
   f(x) → +∞ då x → ±∞
   f(x) → ±∞ då x → 0±

Värdemängden är alltså hela ℝ (i vänstra halvplanet är den hela ℝ, i högra halvplanet är den [3, ∞[ ). Wolfram Alpha håller med.

Fem år senare ser jag att jag hade glömt ett minustecken i exemplets värdemängd — fixat nu!
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ni som läser/läst diskret matematik på LiU känner säkert igen den här

3 röda, 2 svarta och 2 vita flaggor.

Hur många kombinationer kan man få med alla flaggor på en stång?
Jag får det till 7! / 3!*2!*2! = 210 kombinationer

Om endast 3 flaggor får hängas upp, hur många kombinationer får man då?
Det är här jag totalfastnar.. En möjlig lösning är 3x3x3 = 27 kombinationer där man sedan drar bort 2 för att det bara finns 2 vita och svarta, så 25. Nästa jag kan tänka mig är 3x2x2 = 12 kombinationer. Förstår helt enkelt inte hur jag ska tänka här. Alla räkneexempel om liknande saker tar ej upp hur man gör när det kommer en begränsning i hur många man får ha.

/edit - Ett praktiskt test med att rita upp alla alternativ ger mig att svaret är just 25 (om jag inte gjort en dundertabbe någonstans) Frågan är bara hur det är tänkt att man ska räkna ut det eftersom jag tvivlar på att det är praktiskt att rita upp varje gång man får problemet.

All hjälp skulle uppskattas enormt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nomu:

Om endast 3 flaggor får hängas upp, hur många kombinationer får man då?
Det är här jag totalfastnar.. En möjlig lösning är 3x3x3 = 27 kombinationer där man sedan drar bort 2 för att det bara finns 2 vita och svarta, så 25.

Det är högst troligen så det är tänkt att ni ska göra, och så hade jag gjort i detta fall, när talen är så små. Det finns inga fel med det svaret, du ser direkt att det måste stämma utan att behöva rita upp alla möjligheter. Dock ser du ju som du säger att detta sätt inte generaliserar väl till andra, mindre gynnsamma, tal. Det finns metoder för att systematiskt räkna ut antalet möjligheter, men de kräver lite omvägar.

För att förankra denna metod, börja med att beteckna röda, vita och svarta flaggor R, V, S. Problemet med att skapa unika n-sekvenser med tvångsvillkor är analogt med att utveckla (R+V+S) och summera alla resulterande koefficienter av Vᵛ som uppfyller multiplicitetskraven mᵣ, mᵥ, mₛ enligt r ≤ mᵣ, v ≤ mᵥ, s ≤ mₛ.

I ditt fall är n = 3, mᵣ = 3 mᵥ = 2, mₛ = 2. I praktiken kan man helt enkelt utveckla parantesen ovan och summera koefficienterna efter att ha plockat bort i detta fall V³- och S³-termer, men räkningen i denna form är egentligen bara ett krångligare sätt att räkna alla kombinationer utan tvångsvillkor och manuellt plocka bort de som inte passar, vilket var vad du i praktiken gjorde när du räknade "3³ − 2". Det är möjligt att du ser utvecklingen som ett mer stringent sätt att visa svaret, men det är återigen en approach som fortfarande bara fungerar smidigt med gynnsamma tal, och är onödigt bökig i det generella fallet om det är mycket att "stryka".

Det finns sätt räkna ut liknande kombinationer även i komplicerade fall, men ska det göras för hand så blir det snabbt en hel del räknande likväl; det kommer man inte undan, av problemets natur. I vilket fall så kan man använda multinomialutveckling och identifiera koefficienter i dess genererande exponentialfunktion. Säger du "genererande vadå?" så är det säkerligen inte vad ni ska göra, men jag utvecklar ändå.

Du har faktiskt använt multinomialkoefficienten (7; 3, 2, 2) i första uppgiften, som beräknas enligt
   (7; 3, 2, 2) = 7! ∕ (3! 2! 2!) = 120
(notera att 3+2+2 = 7). Binomialkoefficienten är specialfallet när man bara har två tal "där nere", t ex
   (7; 2, 5) = 7! ∕ (2! 5!) = 7! ∕ (2! (7−2)!) = Bin(7, 2).

Multinomialutvecklingen ger direkt koefficienten för en viss Vᵛ-term i utvecklingen. Alltså ges antalet permutationer under tvångsvillkor av att summera alla multinomialkoefficienter inom dessa villkor. Återigen blir det en del räkning, men det finns en viss genväg genom att nyttja multinomialutvecklingens genererande exponentialfunktion. Då kan det direkta resultatet i praktiken hittas genom att utveckla
   n! ∏ⱼ₌₁ᵐ (∑₀^(nⱼxʲ ∕ j!)
vilket var rätt svårläst i unicodeform — här kommer en LaTeX-rendering ($n! \prod_{j=1}^m \sum_0^{n_j} \frac{x^j}{j!}$):
   

där m är antalet distinkta flaggor och nⱼ är multipliciteten för flagga j, och därefter identifiera koefficienten för xⁿ i högerledet, som är svaret du söker (ifall man skippar förfaktorn n! och tar hänsyn till den i identifieringssteget så räknar man i praktiken ut svaret för alla möjliga n på en gång). Beräkningen har då tagit hänsyn till tvångsvillkoren för att undvika "överräkning" av permutationer.

När man väl nått den slutliga formeln så är det rättframt att skriva upp polynomen som ska multipliceras, och därefter kvarstår bara mekanisk parantesutveckling. För att konkretisera så ska i ditt fall följande uttryck utvecklas (jag har skippat förfaktorn 3! här enligt notisen ovan):
   (1 ∕ 0! + x ∕ 1! + x² ∕ 2!)² (1 ∕ 0! + x ∕ 1! + x² ∕ 2! + x³ ∕ 3!) = (1 + x + x² ∕ 2)² (1 + x + x² ∕ 2 + x³ ∕ 6)
Låter vi Wolfram Alpha räkna (om än klart görbart för hand i detta fall; speciellt då vi bara är intresserade av en viss koefficient) så identifierar vi x³-koefficienten 25 ∕ 6, och 25 ∕ 6 ⋅ 3! = 25, vilket är svaret.

Man ser också att n = 7, vilket var första uppgiften, ger 1 ∕ 24 ⋅ 7! = 210. Man kan notera att högsta exponenten i utvecklingen är just 7, vilket är bra, då problemet inte bör ha några lösningar gällande hur vi kan välja 8 flaggor från 7 stycken (eller så kan man se det som att de är med i utvecklingen, men alla är 0). I tur och ordning fås:
   n = 0: 1 (kan välja 0 flaggor på 1 unikt sätt: dvs inte ta någon alls)
   n = 1: 3 (kan välja 1 flagga på 3 unika sätt: antingen röd, vit eller svart)
   n = 2: 9 (kan välja 2 flaggor på 9 unika sätt: helt enkelt 3² eftersom alla tvångsvillkor ≥ 2)
   n = 3: 25 (här kommer tvångsvillkoren för vit och svart flagga in och tar bort 2 möjligheter)
   n = 4: 62
   n = 5: 130
   n = 6: 210 (lustig effekt gör att detta är lika många som för n = 7; färre platser, men mindre problem med tvångsvillkoren)
   n = 7: 210 (den "enkla" multinomialtermen)

Notera att vi även kan få Wolfram Alpha att skriva ut svaret direkt, inklusive en explicit lista över alla permutationer, om vi frågar snällt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ska visa att sin 3x = (3 cos^2(x) - sin^2(x) sin x. Hur ska jag börja på denna uppgift eller hur ska man tänka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Ska visa att sin 3x = (3 cos^2(x) - sin^2(x) sin x. Hur ska jag börja på denna uppgift eller hur ska man tänka?

Jag antar att du har flertalet liknande uppgifter, så jag löser denna fullt för att du ska se hela tillvägagångssättet.

Se till att du kan några basala trigonometriska samband. I detta fall behöver du exempelvis kunna:
   sin(u+v)  = cos u sin v + sin u cos v    (1)
   cos(u+v) = cos u cos v − sin u sin v    (2)
Utifrån detta kan man t ex göra enligt följande:
   sin 3x = sin(2x+x)
             = [{u = 2xv = x} i samband (1)] = cos 2x sin x + sin 2x cos x
             = [{u = xv = x} i samband (1) & (2)] = (cos²x − sin²x) sin x + (2cos x sin x) cos x
Förenkling ger nu svaret.

Approachen är alltså att börja nysta i uttrycken genom kända samband. Du ser att högerledet bara har argument "1 x", så använd successivt samband för att "minska trean" i vänsterledet till önskad form. På liknande sätt kan man använda samband för att minska exponenter i trigonometriska uttryck (t ex sin²u = (1−cos 2u) / 2), så du hade lika gärna kunnat börja med högerledet för att få över uttrycket till vänsterledets form (vilket är bra, eftersom de ju visats vara lika!).

"Hur ska man komma ihåg alla trigonometriska formler!?" — man behöver inte plugga in hela listan, men man bör lära sig tillräckligt för att enkelt kunna härleda formlerna "på plats".

Mitt favorittrick är att bara komma ihåg Eulers formel: exp(ix) = cos x + i sin x och vanliga potensregler — då behöver man knappt komma ihåg någon trigonometri alls (nåja). Har man inte sett Eulers formel eller den imaginära enheten "i" så kan man skippa detta, eller så kan man se det som ett tillfälle att lära sig .

Hur hittar jag additionsformlerna ovan? Jag utvecklar följande uttryck på två olika sätt:
   exp(i (u+v)) = [Eulers formel] = cos(u+v) + i sin(u+v)   (3)
   exp(i (u+v)) = [potensregel] = exp(i u) exp(i v)
                    = [Eulers formel] = (cos u + i sin u)(cos v + i sin(v)
                    = [utveckla paranteser] = cos u cos v − sin u sin v + i (cos u sin v + sin u cos v)   (4)
Men (3) och (4) ska ju vara lika; tittar vi på real- och imaginärdelarna var för sig så får vi:
   cos(u+v) = cos u cos v − sin u sin v
   sin(u+v)  = cos u sin v + sin u cos v
vilket var just formlerna (1) & (2). Detta kunde jag bevisligen använda för att lösa uppgiften.

Men jag skulle också direkt kunna inse att:
   exp(i 3u) = [Eulers formel] = cos 3u + i sin 3u   (5)
   exp(i 3u) = [potensregel] = (exp(i u))³
                = [Eulers formel] = (cos u + i sin u
                = [utveckla paranteser] = cos³u + 3i cos²u sin u − 3 cos u sin²u − i sin³u   (6)
(5) och (6) är enligt konstruktion lika. Tittar vi på imaginärdelen så får vi:
   sin 3u = (3 cos²u − sin²u) sin u
och se och häpna, vi har åter visat likheten i uppgiften! Vi behövde alltså egentligen bara kunna Eulers formel och en enkel potensregel, samt kunna identifiera real- och imaginärdelar av ett uttryck.

Man kan ligga sömnlös på nätterna och häpna över att Eulers formel stämmer och vad den implicerar angående periodiska funktioner och dess koppling till trigonometri. Den binder ihop olika områden inom matematiken och omvärlden på ett fantastiskt sätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag antar att du har flertalet liknande uppgifter, så jag löser denna fullt för att du ska se hela tillvägagångssättet.

Se till att du kan några basala trigonometriska samband. I detta fall behöver du exempelvis kunna:
   sin(u+v)  = cos u sin v + sin u cos v    (1)
   cos(u+v) = cos u cos v − sin u sin v    (2)
Utifrån detta kan man t ex göra enligt följande:
   sin 3x = sin(2x+x)
             = [{u = 2xv = x} i samband (1)] = cos 2x sin x + sin 2x cos x
             = [{u = xv = x} i samband (1) & (2)] = (cos²x − sin²x) sin x + (2cos x sin x) cos x
Förenkling ger nu svaret.

Approachen är alltså att börja nysta i uttrycken genom kända samband. Du ser att högerledet bara har argument "1 x", så använd successivt samband för att "minska trean" i vänsterledet till önskad form. På liknande sätt kan man använda samband för att minska exponenter i trigonometriska uttryck (t ex sin²u = (1−cos 2u) / 2), så du hade lika gärna kunnat börja med högerledet för att få över uttrycket till vänsterledets form (vilket är bra, eftersom de ju visats vara lika!).

"Hur ska man komma ihåg alla trigonometriska formler!?" — man behöver inte plugga in hela listan, men man bör lära sig tillräckligt för att enkelt kunna härleda formlerna "på plats".

Mitt favorittrick är att bara komma ihåg Eulers formel: exp(ix) = cos x + i sin x och vanliga potensregler — då behöver man knappt komma ihåg någon trigonometri alls (nåja). Har man inte sett Eulers formel eller den imaginära enheten "i" så kan man skippa detta, eller så kan man se det som ett tillfälle att lära sig .

Hur hittar jag additionsformlerna ovan? Jag utvecklar följande uttryck på två olika sätt:
   exp(i (u+v)) = [Eulers formel] = cos(u+v) + i sin(u+v)   (3)
   exp(i (u+v)) = [potensregel] = exp(i u) exp(i v)
                    = [Eulers formel] = (cos u + i sin u)(cos v + i sin(v)
                    = [utveckla paranteser] = cos u cos v − sin u sin v + i (cos u sin v + sin u cos v)   (4)
Men (3) och (4) ska ju vara lika; tittar vi på real- och imaginärdelarna var för sig så får vi:
   cos(u+v) = cos u cos v − sin u sin v
   sin(u+v)  = cos u sin v + sin u cos v
vilket var just formlerna (1) & (2). Detta kunde jag bevisligen använda för att lösa uppgiften.

Men jag skulle också direkt kunna inse att:
   exp(i 3u) = [Eulers formel] = cos 3u + i sin 3u   (5)
   exp(i 3u) = [potensregel] = (exp(i u))³
                = [Eulers formel] = (cos u + i sin u
                = [utveckla paranteser] = cos³u + 3i cos²u sin u − 3 cos u sin²u − i sin³u   (6)
(5) och (6) är enligt konstruktion lika. Tittar vi på imaginärdelen så får vi:
   sin 3u = (3 cos²u − sin²u) sin u
och se och häpna, vi har åter visat likheten i uppgiften! Vi behövde alltså egentligen bara kunna Eulers formel och en enkel potensregel, samt kunna identifiera real- och imaginärdelar av ett uttryck.

Man kan ligga sömnlös på nätterna och häpna över att Eulers formel stämmer och vad den implicerar angående periodiska funktioner och dess koppling till trigonometri. Den binder ihop olika områden inom matematiken och omvärlden på ett fantastiskt sätt.

Okej tack så mycket. Men vi har formelblad där vi har alla formler för detta och allt annat. Så man skriver om sin3x i vänsterled som sin(2x+x) för att sedan kunna använda sin(v+u) = sinv*cosu + cosv*sinu. Då får jag sin2x * cosx + cos2x * sinx.

Sen kan jag skriva om sin2x som 2sinx*cosx enligt ett samband i formelbladet. Då har jag 2sinx*cos^2(x) + cos2x*sinx. Sedan kan jag skriva om cos2x som cos^2(x)-sin^2(x). Då har jag: 2sinx*cos^2(x) + cos^2(x)-sin^2(x) * sinx. Vad ska jag göra sen? Ska jag faktorisera ut sinx*cos^2(x) kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Då har jag: 2sinx*cos^2(x) + cos^2(x)-sin^2(x) * sinx. Vad ska jag göra sen?

Du saknar en parantes, om du jämför med min tidigare beräkning. Du ska ha:
   2 sin x cos²x + (cos²x−sin²x) sin x

Nu ska du bara skriva detta på enklaste form, eller om man så vill: försöka skriva det på formen som svaret är. Svaret ges på formen "(någonting) sin x" — så skriv du vad du har på denna form och hoppas att det stämmer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du saknar en parantes, om du jämför med min tidigare beräkning. Du ska ha:
   2 sin x cos²x + (cos²x−sin²x) sin x

Nu ska du bara skriva detta på enklaste form, eller om man så vill: försöka skriva det på formen som svaret är. Svaret ges på formen "(någonting) sin x" — så skriv du vad du har på denna form och hoppas att det stämmer.

Tack så mycket, den var inte så svår även fast det var en Nivå 3 fråga i vår bok. Här är en annan Nivå 3 fråga som jag behöver lite hjälp med. Hur kan jag vissa att tan (x/2) = (sinx)/((2cos^2(x))/2) ? Tror att man ska börja med att skriva om vänsterled som sin(x/2) / cos(x/2) men är inte riktigt säker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

tan (x/2) = (sinx)/((2cos^2(x))/2)

Du får hålla bättre koll på paranteser, tror jag. Här har du skrivit
   tan x ∕ 2 = sin x ∕ ((2cos²x) ∕ 2) = sin x ∕ cos²x
Är det meningen? Tvåorna bara tar ut varandra så som det står nu, och det är inget generellt samband.

Jag antar att du menar
   tan x ∕ 2 = sin x ∕ 2 cos²(x ∕ 2)

Riktlinjen är samma som tidigare: försök få argumenten i båda leden på samma form. Du ser att alla argument är x ∕ 2 förutom i högerledets täljare där det är x. Vilken trigonometrisk identitet kan du använda för att få sin x uttryckt i funktioner med argument x ∕ 2, dvs halva vinkeln?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du får hålla bättre koll på paranteser, tror jag. Här har du skrivit
   tan x ∕ 2 = sin x ∕ ((2cos²x) ∕ 2) = sin x ∕ cos²x
Är det meningen? Tvåorna bara tar ut varandra så som det står nu, och det är inget generellt samband.

Jag antar att du menar
   tan x ∕ 2 = sin x ∕ 2 cos²(x ∕ 2)

Riktlinjen är samma som tidigare: försök få argumenten i båda leden på samma form. Du ser att alla argument är x ∕ 2 förutom i högerledets täljare där det är x. Vilken trigonometrisk identitet kan du använda för att få sin x uttryckt i funktioner med argument x ∕ 2, dvs halva vinkeln?

Såhär menade jag: http://puu.sh/4sSMi.png men det är väl som du trodde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Såhär menade jag: http://puu.sh/4sSMi.png men det är väl som du trodde.

Ja,
   

för att vara överdrivet tydliga .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ett angreppssätt (för stackare som mig själv som inte gillar halva vinklar m..m) kan vara att sätta v=x/2 och således är 2v = x
vi ska nu visa:
tan(v) = sin(2v) / (2 cos^2(v) )

kikar vi på högerledet så ser vi direkt att vi har sin(2v) som enkelt skrivs om till 2*sin(v)*cos(v) (enkelt iallafall om du har bra minne eller någon liten formelsamling i närheten alternativt att du kort och gott visar identiteten.)

HL = 2*sin(v)*cos(v) / (2*cos^2(v))

hmmm ... känns görbart, eller?

Ps.
Plugga in De Moivre's Formel, genom att minnas den så kan du med enkelhet dra fram ett antal trigonometriska identiteter
Ds

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till något bra gratisprogram för att plotta data ?
Skulle gärna vilja kunna plotta både 2D och 3D grafer från givna datapunkter och få en interpolerad kurva eller yta.

Det verkar alltid vara något strul med alla program jag testar. Antingen startar de inte, eller så stöder det inte interpoleringen av punkterna, eller så är det uberkomplicerat att förstå hur det används.
Finns det verkligen ingen simpelt och lättanvänt program som klarar uppgiften ?

Edit : Scilab verkar vara ett rätt trevligt Matlabliknande gratisprogram som verkar uppfylla mina önskemål.
Dock krävs en del utredande hur syntaxen ser ut, men det borde vara görbart..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Är det någon som känner till något bra gratisprogram för att plotta data ?
Skulle gärna vilja kunna plotta både 2D och 3D grafer från givna datapunkter och få en interpolerad kurva eller yta.

Det verkar alltid vara något strul med alla program jag testar. Antingen startar de inte, eller så stöder det inte interpoleringen av punkterna, eller så är det uberkomplicerat att förstå hur det används.
Finns det verkligen ingen simpelt och lättanvänt program som klarar uppgiften ?

Edit : Scilab verkar vara ett rätt trevligt Matlabliknande gratisprogram som verkar uppfylla mina önskemål.
Dock krävs en del utredande hur syntaxen ser ut, men det borde vara görbart..

Vad är problemet med matlab? Bör starta, stöder väl interpolering och kan inte tänka mig det klassas som überkomplicerat heller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Vad är problemet med matlab? Bör starta, stöder väl interpolering och kan inte tänka mig det klassas som überkomplicerat heller.

Problemet med Matlab är väl att det är långt ifrån gratis.

Tillbaks till frågan. De som brukar nämnas som alternativ är ju Octave (http://www.gnu.org/software/octave/) som ska vara i princip identisk med Matlab. Sen är det väldigt många som föredrar Numpy och Scipy (http://www.scipy.org/). Har aldrig testat men om man har lite koll på Python borde det vara en smidig lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Är det någon som känner till något bra gratisprogram för att plotta data ?
Skulle gärna vilja kunna plotta både 2D och 3D grafer från givna datapunkter och få en interpolerad kurva eller yta.

Det verkar alltid vara något strul med alla program jag testar. Antingen startar de inte, eller så stöder det inte interpoleringen av punkterna, eller så är det uberkomplicerat att förstå hur det används.
Finns det verkligen ingen simpelt och lättanvänt program som klarar uppgiften ?

Edit : Scilab verkar vara ett rätt trevligt Matlabliknande gratisprogram som verkar uppfylla mina önskemål.
Dock krävs en del utredande hur syntaxen ser ut, men det borde vara görbart..

Slänger in en kurvboll med ROOT, som är standardramverket på Cern sedan några år tillbaka. Oerhört kompetent på att käka mätdata, och kan plotta det mesta på de flesta sätt, men syntax och gränssnitt får en lätt att bli olycklig. I praktiken så jobbar man mot en interaktiv C++-tolk. Långt ifrån ett naturligt val, men iaf ytterligare ett alternativ .

Vad gäller plottning så har jag personligen främst använt Matlab och Mathematica, men gratis är de ju inte. Zotamedus tips om Octave är nog det mest naturliga, och en naturlig analog till Matlab. På samma sätt så är den naturliga fria analogen till Mathematica programmet Maxima. Jag vet flera personer på doktorandnivå som exklusivt använder det istf Mathematica idag. Ett av de största problemen med Maxima är det högst osmidiga programnamnet, som gör det till en konst att söka upp information på nätet (detsamma kan vi lugnt säga om ROOT…).

Sage är ett projekt som är tänkt att kombinera många öppna mjukvaror till ett enhetligt gränssnitt. Jag har bara tittat på enkla tutorials och inte gjort något "vettigt" i programmet, men det kanske passar någon bättre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet med Matlab är väl att det är långt ifrån gratis.

Tillbaks till frågan. De som brukar nämnas som alternativ är ju Octave (http://www.gnu.org/software/octave/) som ska vara i princip identisk med Matlab. Sen är det väldigt många som föredrar Numpy och Scipy (http://www.scipy.org/). Har aldrig testat men om man har lite koll på Python borde det vara en smidig lösning.

Skrivet av phz:

Slänger in en kurvboll med ROOT, som är standardramverket på Cern sedan några år tillbaka. Oerhört kompetent på att käka mätdata, och kan plotta det mesta på de flesta sätt, men syntax och gränssnitt får en lätt att bli olycklig. I praktiken så jobbar man mot en interaktiv C++-tolk. Långt ifrån ett naturligt val, men iaf ytterligare ett alternativ .

Vad gäller plottning så har jag personligen främst använt Matlab och Mathematica, men gratis är de ju inte. Zotamedus tips om Octave är nog det mest naturliga, och en naturlig analog till Matlab. På samma sätt så är den naturliga fria analogen till Mathematica programmet Maxima. Jag vet flera personer på doktorandnivå som exklusivt använder det istf Mathematica idag. Ett av de största problemen med Maxima är det högst osmidiga programnamnet, som gör det till en konst att söka upp information på nätet (detsamma kan vi lugnt säga om ROOT…).

Sage är ett projekt som är tänkt att kombinera många öppna mjukvaror till ett enhetligt gränssnitt. Jag har bara tittat på enkla tutorials och inte gjort något "vettigt" i programmet, men det kanske passar någon bättre.

Tack för tipsen !
Octave låter ju precis som vad jag letar efter.
Att installera verkar lite bökigt bara. Det finns ingen installer eller så, utan några rader om vilka filer man behöver och var man ska lägga dem etc.
Sådant brukar för mig nästan alltid sluta med att det saknas något okänt, något är fel och programmet inte startar...
Men ska iallafall ge det en chans. Väl värt det om det funkar. Kan ju, om inte annat, återkomma med frågor...

Angående Matlab så är det ju precis som Zotamendu skriver att det är långt ifrån gratis. Jag är inte heller student så jag kan inte köpa någon studentversion och då blir det ännu dyrare.

Edit : Lyckades hitta en färdig installer till Ocatve och starta det.
Dock verkar det det terminalfönstret minst sagt klumpigt att jobba med. Skulle föredra någon vettig editor istället.

Lyckades skapa en vektor enligt en tutorial. När jag sedan skrev vektornnamnet för att se på den kom en del av vektorn upp och man fick trycka på en knapp för att fortsätta. Dock kunde jag aldrig återvända till kommandoraden igen. Vektorn bara visades om och om igen. Till sist hängde sig Octave.
Scilab har isåfall ett mycket bättre användargränssnitt.
Dock antar jag att det finns vettiga editorer till Octave eftersom så många ändå använder programmet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Beskriv hur grafen till y = sin(2x+pi/4) är förskjuten i jämförelse med y = sin2x?

På uppgiften ovan tänkte jag att varje gång det står ett plustecken så förskjuts den och vänster, och när det står minus så förskjuts den åt höger. Då borde svaret bli att den förskjuts pi/4 åt vänster, men i facit står det pi/8 rad till vänster. Varför då? Multiplicerar man 2:an med det som står i nämnaren eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Beskriv hur grafen till y = sin(2x+pi/4) är förskjuten i jämförelse med y = sin2x?

På uppgiften ovan tänkte jag att varje gång det står ett plustecken så förskjuts den och vänster, och när det står minus så förskjuts den åt höger.

Så långt rätt (så länge variabeln inte har en negativ faktor).

Skrivet av mhj:

Då borde svaret bli att den förskjuts pi/4 åt vänster, men i facit står det pi/8 rad till vänster. Varför då? Multiplicerar man 2:an med det som står i nämnaren eller?

Vad innebär "förskjuts π ∕ 4 åt vänster" generellt? Du kan illustrera detta genom att välja ett speciellt argument (om vi har sin ξ så är ξ argumentet till sinusfunktionen), t ex 0. Om du skriver "sin x" så är argumentet 0 när x = 0, enkelt och bra. Men om du skriver "sin(x + π ∕ 4)" så är ju argumentet inte 0 när x = 0, utan argumentet är 0 när x + π ∕ 4 = 0, och detta sker ju precis när x = −π ∕ 4.

Om du tänker på detta i termer av en graf så ser du att sin(x + π ∕ 4) hela tiden måste "släpa efter" med just π ∕ 4 för alla argument, vilket är vad du säger.

Men: variabeln är ju i ditt exempel inte på formen x, utan på formen 2x. Om vi åter tittar på beräkningen för hur mycket grafen kommer släpa så ser vi att sin 2x har argument 0 när x = 0 som innan, men att sin(2x + π ∕ 4) får argumentet 0 när 2x + π ∕ 4 = 0, och löser du denna enkla ekvation så ser du ju att detta sker när x = −π ∕ 8. Alltså släpar grafen till sin(2x + π ∕ 4) efter med π ∕ 8 jfr m grafen till sin 2x i just den speciella punkten x = 0 för den senare grafen, och du kan på samma sätt se att den kommer släpa med samma avstånd för alla argument.

Man kan även uttrycka skillnaden mellan fallen x och 2x som att 2x rör sig dubbelt så snabbt som x, och därför kommer den snabbare "ta in" fasskillnaden. Det kan låta abstrakt i dessa ord, men ritar du/ser ett par kurvor så kommer det säkert falla sig naturligt.

Så ja, man kan säga att man "multiplicerar 2:an med det som står i nämnaren", men utan att förstå varför så är det bara nonsensord. När man förstår varför så kan man sedan direkt göra denna beräkning med vetskapen om att den är rätt där den gäller.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Så långt rätt (så länge variabeln inte har en negativ faktor).

Vad innebär "förskjuts π ∕ 4 åt vänster" generellt? Du kan illustrera detta genom att välja ett speciellt argument (om vi har sin ξ så är ξ argumentet till sinusfunktionen), t ex 0. Om du skriver "sin x" så är argumentet 0 när x = 0, enkelt och bra. Men om du skriver "sin(x + π ∕ 4)" så är ju argumentet inte 0 när x = 0, utan argumentet är 0 när x + π ∕ 4 = 0, och detta sker ju precis när x = −π ∕ 4.

Om du tänker på detta i termer av en graf så ser du att sin(x + π ∕ 4) hela tiden måste "släpa efter" med just π ∕ 4 för alla argument, vilket är vad du säger.

Men: variabeln är ju i ditt exempel inte på formen x, utan på formen 2x. Om vi åter tittar på beräkningen för hur mycket grafen kommer släpa så ser vi att sin 2x har argument 0 när x = 0 som innan, men att sin(2x + π ∕ 4) får argumentet 0 när 2x + π ∕ 4 = 0, och löser du denna enkla ekvation så ser du ju att detta sker när x = −π ∕ 8. Alltså släpar grafen till sin(2x + π ∕ 4) efter med π ∕ 8 jfr m grafen till sin 2x i just den speciella punkten x = 0 för den senare grafen, och du kan på samma sätt se att den kommer släpa med samma avstånd för alla argument.

Man kan även uttrycka skillnaden mellan fallen x och 2x som att 2x rör sig dubbelt så snabbt som x, och därför kommer den snabbare "ta in" fasskillnaden. Det kan låta abstrakt i dessa ord, men ritar du/ser ett par kurvor så kommer det säkert falla sig naturligt.

Så ja, man kan säga att man "multiplicerar 2:an med det som står i nämnaren", men utan att förstå varför så är det bara nonsensord. När man förstår varför så kan man sedan direkt göra denna beräkning med vetskapen om att den är rätt där den gäller.

Tack så mycket! När vi ändå är igång: För vilka värden på x är funktionerna inte definierade? b) g(x) = 3 tan(2x - 30grader). Då sätter jag uttrycket lika med pi/2 + n * pi. Men delar jag med 3 direkt så att det blir 2x - 30grader/3 = pi/2 + n * pi, och sedan multiplicerar jag med 3 på bägge sidor för att få bort divisionen och därefter löser jag ut x, eller? Det är också 30 grader i vänsterled, ska jag omvandla det till radianer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Lyckades hitta en färdig installer till Ocatve och starta det.
Dock verkar det det terminalfönstret minst sagt klumpigt att jobba med. Skulle föredra någon vettig editor istället.

Senare versioner kommer med inbyggt (matlabliknande) gui, men de kräver typiskt att man kompilerar själv (vilket brukar vara plågsamt under windows).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tack så mycket! När vi ändå är igång: För vilka värden på x är funktionerna inte definierade? b) g(x) = 3 tan(2x - 30grader). Då sätter jag uttrycket lika med pi/2 + n * pi.

Helt rätt: tan θ är inte definierad för θ = π ∕ 2 + nπ. Det ser man nog snabbt genom att tan θ = sin θ ∕ cos θ, att cos θ = 0 för dessa värden och vi inte får dela med 0.

Skrivet av mhj:

Men delar jag med 3 direkt så att det blir 2x - 30grader/3 = pi/2 + n * pi, och sedan multiplicerar jag med 3 på bägge sidor för att få bort divisionen och därefter löser jag ut x, eller? Det är också 30 grader i vänsterled, ska jag omvandla det till radianer?

Vad är det du delar med "3"? Det är argumentet till tangensfunktionen som ska överensstämma med punkterna du tog fram tidigare. Att uttrycket var "3 tan(…)" gör bara att amplituden blir 3 gånger större, men det spelar inte in på var den är definierad eller ej. Titta på graferna för tan x och 3 tan x — notera att de har samma nollställen och samma icke-definierade punkter, men att den senare funktionen ständigt är tre gånger större än den första.

För icke-definierade punkter får du följande ekvation, från kravet att argumentet ska vara lika med tangensfunktionens icke-definierade punkter:
   2x − 30° = π/2 + nπ, n = 0, ±1, ±2, …
Enklast löser du den genom att flytta över 30° till högerledet och dela båda led med 2. Högerledet kan du sedan förenkla genom att, som du föreslog, skriva 30° i radianer och faktorisera på ett behagligt sätt. Du hade även kunnat skriva kravet för tangensfunktionens icke-definierade punkter i grader, dvs att argumentet ska vara 90° + n ⋅ 180°, för att få ett svar i grader direkt. Radianer är dock naturligare, och det är lätt att omvandla.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Helt rätt: tan θ  är inte definierad för θ = π ∕ 2 + nπ. Det ser man nog snabbt genom att tan θ = sin θ ∕ cos θ, att cos θ = 0 för dessa värden och vi inte får dela med 0.

Vad är det du delar med "3"? Det är argumentet till tangensfunktionen som ska överensstämma med punkterna du tog fram tidigare. Att uttrycket var "3 tan(…)" gör bara att amplituden blir 3 gånger större, men det spelar inte in på var den är definierad eller ej. Titta på graferna för tan x och 3 tan x — notera att de har samma nollställen och samma icke-definierade punkter, men att den senare funktionen ständigt är tre gånger större än den första.

För icke-definierade punkter får du följande ekvation, från kravet att argumentet ska vara lika med tangensfunktionens icke-definierade punkter:
   2x − 30° = π ∕ 2 + nπ, n = 0, ±1, ±2, …
Enklast löser du den genom att flytta över 30° till högerledet och dela båda led med 2. Högerledet kan du sedan förenkla genom att, som du föreslog, skriva 30° i radianer och faktorisera på ett behagligt sätt. Du hade även kunnat skriva kravet för tangensfunktionens icke-definierade punkter i grader, dvs att argumentet ska vara 90° + n ⋅ 180°, för att få ett svar i grader direkt. Radianer är dock naturligare, och det är lätt att omvandla.

Tack igen. Vet inte varför jag började pilla med amplituden. Jag satte 2x-30grader = 90grader + n*180grader istället för radianer då det var enklare att lösa ut. För när jag försökte göra om 30grader till radianer fick jag något decimaltal så att använda grader i denna situation var mycket enklare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tack igen. Vet inte varför jag började pilla med amplituden. Jag satte 2x-30grader = 90grader + n*180grader istället för radianer då det var enklare att lösa ut. För när jag försökte göra om 30grader till radianer fick jag något decimaltal så att använda grader i denna situation var mycket enklare

180° är π radianer, så 30° = 180° ∕ 6 = π ∕ 6 radianer. På samma sätt som du skrev π ∕ 2 i villkoret för icke-definierade punkter så anger man som regel radianer som fraktioner av π.

Man får direkt exempelvis:
 360° = 2π
 270° = 3π ∕ 2
 180° = π
   90° = π ∕ 2
   60° = π ∕ 3
   45° = π ∕ 4
   30° = π ∕ 6
   15° = π ∕ 12
osv, vilket man sedan kan kombinera bäst man behagar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

180° är π radianer, så 30° = 180° ∕ 6 = π ∕ 6 radianer. På samma sätt som du skrev π ∕ 2 i villkoret för icke-definierade punkter så anger man som regel radianer som fraktioner av π.

Man får direkt exempelvis:
 360° = 2π
 270° = 3π ∕ 2
 180° = π
   90° = π ∕ 2
   60° = π ∕ 3
   45° = π ∕ 4
   30° = π ∕ 6
   15° = π ∕ 12
osv, vilket man sedan kan kombinera bäst man behagar.

Aha okej. Men om man kan köra grader så gör jag nog det, det känns mer naturligare.

Ska skissa för hand grafen till funktionerna a) y=tan 2x, b)y = tan(-x) och c) y = tanx/2. Hur kan jag tänka på dessa? Försökte göra en värdetabell på a) men fick helt fel jämfört med facits graf.

Permalänk
Medlem

JesperT, ta en glutt på Python + numpy + matplotlib, där kan du skapa det mesta, finns många exempel att låna från.
Sedan har vi en av mina favoriter: http://code.enthought.com/projects/mayavi/
Enklaste sättet jag funnit att komma igång med Mayavi (och numpy, matplotlib m.m. för den delen) är att installera Python X,Y ( https://code.google.com/p/pythonxy/ ) där du får med alla paket på en gång. Du får med en editor som heter Spyder ... inte den bästa men ganska så kompetent, vidare så har du fristående interaktiva skal (IPython) som integrerar bra med plottar.

Lycka till

Skrivet av JesperT:

Tack för tipsen !
Octave låter ju precis som vad jag letar efter.
Att installera verkar lite bökigt bara. Det finns ingen installer eller så, utan några rader om vilka filer man behöver och var man ska lägga dem etc.
Sådant brukar för mig nästan alltid sluta med att det saknas något okänt, något är fel och programmet inte startar...
Men ska iallafall ge det en chans. Väl värt det om det funkar. Kan ju, om inte annat, återkomma med frågor...

Angående Matlab så är det ju precis som Zotamendu skriver att det är långt ifrån gratis. Jag är inte heller student så jag kan inte köpa någon studentversion och då blir det ännu dyrare.

Edit : Lyckades hitta en färdig installer till Ocatve och starta det.
Dock verkar det det terminalfönstret minst sagt klumpigt att jobba med. Skulle föredra någon vettig editor istället.

Lyckades skapa en vektor enligt en tutorial. När jag sedan skrev vektornnamnet för att se på den kom en del av vektorn upp och man fick trycka på en knapp för att fortsätta. Dock kunde jag aldrig återvända till kommandoraden igen. Vektorn bara visades om och om igen. Till sist hängde sig Octave.
Scilab har isåfall ett mycket bättre användargränssnitt.
Dock antar jag att det finns vettiga editorer till Octave eftersom så många ändå använder programmet.

Visa signatur

weeeee