CSS: Absolutpositionering inuti en div?

Permalänk
Medlem

CSS: Absolutpositionering inuti en div?

Är det möjligt att använda "position: absolute; " eller liknande i en css-ruta, <div>?

När jag kör med "position: absolute; " tar den top och left värden från sidkanten, jag vill att den ska sätta sina värden inom div-boxen som den gör när man använder "position: relative; ".

Dock när jag använder relative kan inte två rutor överlappa varandra, har prövat köra med z-index utan lyckat resultat.

Så, går det att köra absolutposition i en div-box med avståndet räknat från boxkanten alternativt relativpositionering där det går att överlappa div-boxar?

Visa signatur

// Martin

Permalänk

Den innre kommer absolut positionera sig i förhållande till den yttre, men bara om bägge är absolut positionerade. och de har olika z index

Permalänk
Medlem

Båda måste faktiskt inte vara absolut positionerade. Moder-elementet kan vara absolut eller relativt positionerat.

Om du är nöjd med var din DIV hamnar "av sig själv" är det enklaste kanske att lägga till position:relative utan vidare positioneringsattribut, alltså

<div style="position:relative"> <span style="position:absolute;left:10px;top:10px"> Hamnar 10,10 från DIVens övre vänstra hörn. </span> </div>

Permalänk

funkar det i alla läsare?

Permalänk
Medlem

Min enkla, DTD-lösa testkod funkar bra i IE5+ och FF1. Om du har någon ytterligare webbläsare får du gärna rapportera.