PowerColor X800XT (lite hjälp tack)

Permalänk
Medlem

PowerColor X800XT (lite hjälp tack)

Hej fick mitt PC X800XT kort igår. Klockade kvickt upp det till PE hastighet och det verkar inte vara några problem.

Går ganske varmt men lika varmt oavsett XT eller XT PE hastighet.

Har därför några frågor:

1. Passar ati silencer 4 till detta kort? Någon som har provat?

2. Hur kollar man sina mem timings? Jag har kollat i ATI Tool men fattar inte var man ser 2.0 eller 1.6 ns. Alla tjatar om detta så man vill ju se vilket man har.

3. Jag fåt 5952 i 3dmark05 med pe hastighet. Finns det någon som helst nytta med att flasha kortet till PE förutom att det står PE i windows. (förstår dock inte var, nu står det bara Radeon x800 i grafikadapter. Står verken pro/xt eller xt pe )

4. Minnena har inga kylflänsar. Är det nån ide att sätta på sånna för PE hastighet? Passar dom även med en ati silencer 4 på?

Har sökt men ej riktigt hittat svaren.
Tack för hilfe.

PS: Satans vilket kort jämnfört med mitt gamla 9700pro. Allt på high + 4aa + 16af i Halflife 2. Så grymt snyggt.

Tvekade¨länge inför detta kort på kylning.com eftersom man ville ha PE. men det var inga som helst probs att sätta PE hastighet.

WOW vilket kort

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Re: PowerColor X800XT (lite hjälp tack)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Hej fick mitt PC X800XT kort igår. Klockade kvickt upp det till PE hastighet och det verkar inte vara några problem.

Går ganske varmt men lika varmt oavsett XT eller XT PE hastighet.

Har därför några frågor:

1. Passar ati silencer 4 till detta kort? Någon som har provat?

2. Hur kollar man sina mem timings? Jag har kollat i ATI Tool men fattar inte var man ser 2.0 eller 1.6 ns. Alla tjatar om detta så man vill ju se vilket man har.

3. Jag fåt 5952 i 3dmark05 med pe hastighet. Finns det någon som helst nytta med att flasha kortet till PE förutom att det står PE i windows. (förstår dock inte var, nu står det bara Radeon x800 i grafikadapter. Står verken pro/xt eller xt pe )

4. Minnena har inga kylflänsar. Är det nån ide att sätta på sånna för PE hastighet? Passar dom även med en ati silencer 4 på?

Har sökt men ej riktigt hittat svaren.
Tack för hilfe.

PS: Satans vilket kort jämnfört med mitt gamla 9700pro. Allt på high + 4aa + 16af i Halflife 2. Så grymt snyggt.

Tvekade¨länge inför detta kort på kylning.com eftersom man ville ha PE. men det var inga som helst probs att sätta PE hastighet.

WOW vilket kort

1. Rev 4 är gjord för X800 kort så den ska passa.

2. starta ATI tool och tryck på "mem"-knappen längst ner till höger så kommer det upp en ruta med timings, går dock inte att se om du har 1.6 eller 2.0ns vad jag vet. öppna burken och kolla på minnena.

3. enda fördelen är väl att du inte behöver ha ATI tool som går i bakgrunden om du vill köra i PE hastighet.

4. i allmänhet brukar minnesflänsar vara helt värdelösa, inget jag skulle spendera pengar på.

Hoppas det hjälper

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

På minnena står det

samsung 419
K4J55323QF GC16

Vad betyder det? 1.6 eller 2.0

Någon som har flashat ett powercolor x800xt pe? Har sökt men hittar ingen bra guide till hur man går från xt ---> xt pe.

Vilket bios, vilket program etc etc

Är det riskfritt tro?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
På minnena står det
GC16

1.6ns

Permalänk

Hur kan du få så jädrans mycket påeng i 3DMark05?!

Det är ju nästintill 6000 ju!!

Det är ju betydligt mycke bättre än min=/
för det är väl inte sån jätteskillnad på systemet... (Se sign)

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

vilket driver använder du?

4400 med ATI Catalyst 4.9

5952 med ATI Catalyst 4.11

Jäkla skillnad!

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på detta.. hur är fläkten? Högljudd? Duktig kylning?

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Medlem

ati silencer 4

Använder ett Powercolor x800xt med silencer 4 och det följer me en kylning för minnena
för om du klockar xt utan minneskylning så blir det 90 grader på 5 min på minneskretsen
nu kör jag i pe klockning och minnena är då 40 grader och coren 44 grader
när du köper silencern så ser du på minnena att det är 1.6ns
Vid montering så dra skruvarna försiktigt och i jämn följd annars går de av
Den enda kylningen som är bättre är vattenkylning.
den bästa drivrutinen är nya dna och deras klockning,
för med ati tool så fastnar det efter ca 20 min

Visa signatur

x800

Permalänk

Jag har också ett x800 xt Poweclolor, vad är pe hastigheterna och är de någon fara att klocka ditt?

Permalänk
Medlem

x800xt

x800xt pe är ju core 520, mem 560
x800xt är core 500, mem 500
x800xt går att flasha med pe bios samma som vid flash av x800xt pro
men det är så många som väljer att flasha tillbaks igen
och det beror nog på att vid tillverkning av kretsarna så är helt enkelt vissa lite sämre och istället för pe så blir det ett xt och då blir kortet ostabilt vid för hög klockning
vilket kan förbättras med bra drivrutiner
ett x800xt pe original går utan problem att klocka till 600 core och 600 mem
vilket troligen skulle få ett xt att stanna direkt
men 520-560 räckar till det mesta till och med halflife2 går ruggigt snabbt

Visa signatur

x800

Permalänk

Ok skall klocka mitt när den är färdig installerad =D
Men nu är de så att jag och en kompis bråkar om vilka drivers jag skall ha
1. Dna
2. Omega
3. Vanliga
svårt val alla säger olika, men skall bara spela hl2 nu nästan ett tag =D

Permalänk
Medlem

x800xt

nackdelen med omega är att då måste du klocka me ati tools
DNA driver är mycket stabilare vid klockning för där ingår deras egen
version av klockverktyg

Visa signatur

x800

Permalänk
Medlem

Re: ati silencer 4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunders
Använder ett Powercolor x800xt med silencer 4 och det följer me en kylning för minnena
för om du klockar xt utan minneskylning så blir det 90 grader på 5 min på minneskretsen
nu kör jag i pe klockning och minnena är då 40 grader och coren 44 grader
när du köper silencern så ser du på minnena att det är 1.6ns
Vid montering så dra skruvarna försiktigt och i jämn följd annars går de av
Den enda kylningen som är bättre är vattenkylning.
den bästa drivrutinen är nya dna och deras klockning,
för med ati tool så fastnar det efter ca 20 min

Nja...

Att klocka detta XT kort till XT PE gav för mej ingen större värmeutveckling. Jag har pressat kortet och observerat och det blir lika samma

ATI Tool ger för mej en stabil överklockning. Jag sitter och spelar ET och HL2 timmar i sträck utan problem. Om DNA drivisarna ger prestanda vinst kan jag tänka mej att testa dom. Är du säker på att det är ATI Tool som konstrar? Jag har aldrig hört det förr.

Tack för tipset för monteringen. Jag e lite nervös inför det Har kylaren liggandes hemma och skall installera den nu på morgonen (lör) efter mitt nattpass. Så om ni ser en tråd vid 09 imorgon med ämnet "satans j*vlar s*it h*lvete" så vet ni vad det är

Vad använder förresten du för att kolla minnes tempsen? I ATI Tool kan man ju se core + enviroment temp, men ingen minnes temp =/

Ang den som frågade om Powercolorkortet:
Ljudnivån på original kylaren är givetvis hög. Resten av kortet är helt ok. Det är referensdesign som de allra flesta så köp, köp köp

Jag är lite nervös inför DNA byte för datorn blev CP när jag provade OMEGA sist. Dock tror jag nu inte att det var OMEGA utan den satans buggen i Punkbuster.

Är DNA dom bästa drivisarna till X800XT PE då?
Hur kollar man minnes temp på x800xt?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Som det sades tidigare: var försiktig med silencer-skruvarna, de går av hur lätt som helst.
Passa dig för att pajja kortet pga ESD, Jag min klant har gjort alla fel man kan göra när jag monterade kylaren på mitt x800xt PE. Skruvarna gick först av och sedan var kortet trasigt pga att jag inte jordade mig. Dyrt misstag 5295kr. Grrrr. Fick köpa ett nytt.

Permalänk

Så går det när man ska vara värst sodnik
Själv kommer jag nog inte klocka mitt X800XT, ser ingen anledning till det.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

x800xt

Har testat alla drivisarna som finns därför att mitt Powercolor var känsligt för överklockning
men efter att jag testat DNA;s driv så funkade till och med fs2004 på max och med
1600x1200 i upplösning och fortfarande med ca 80 fps i flera timmar.
med Ati och Omega så fastnade fs2004 efter ca 20 min varvid omstart var enda lösningen,

vid installation av DNA så måste Ati tools avinstalleras och då ökar även minnesläsningen enligt Everesthome, så kanske det är så att Ati Tools är insatabilt eller helt enkelt för
tungt att driva

Minnena mäter jag med en lasertempmätare köpt på ELFA för en tusenlapp och eftersom jag har en plexilåda så är det ju bara att rikta punkten direkt på minneskretsen
Kylning.com har en tempgivare som jag ska prova den mäter flera funktioner samtidigt
och kostar drygt trehundra

Ljudet på Ati silencern är mycket lägre än originalfläkten, enda nackdelen är att fläkten går så sakta på idle att den då verkar vibrera

Visa signatur

x800

Permalänk
Medlem

På mitt PC X800XT nås överklockgränsen på coren vid 535-540Mhz. Ej av värmeutveckling då denn ej ökar en enda grad pga överklockningen. Utan det verkar vara spänningen som är för låg. Funderar om en XT PE flash skulle underlätta för vidare klockning.

Minnet når till 580Mhz, över det visas det första tecknen på värmeslag vid benchmark och Far Cry.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodnik
Som det sades tidigare: var försiktig med silencer-skruvarna, de går av hur lätt som helst.
Passa dig för att pajja kortet pga ESD, Jag min klant har gjort alla fel man kan göra när jag monterade kylaren på mitt x800xt PE. Skruvarna gick först av och sedan var kortet trasigt pga att jag inte jordade mig. Dyrt misstag 5295kr. Grrrr. Fick köpa ett nytt.

Usch nu blev man ju super orolig. Är det så lätt?

Jag brukar avjorda mig genom att hålla på en jordad del i huset (tex elementet) precis föra jag pillar med något. Har fått för mig att detta räcker.

Är det bara vid snedbelastning som silencer skruvarna är bräckliga? Eller ska man ge fan i att spänna för hårt oxå?

Citat:

På mitt PC X800XT nås överklockgränsen på coren vid 535-540Mhz. Ej av värmeutveckling då denn ej ökar en enda grad pga överklockningen. Utan det verkar vara spänningen som är för låg. Funderar om en XT PE flash skulle underlätta för vidare klockning.

Minnet når till 580Mhz, över det visas det första tecknen på värmeslag vid benchmark och Far Cry.

Oj, så pass. Och du har bara stock-kylning och ingen minnes kylning? Hur varm går coren?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Silencer skruvarna bröts för mig med. Båda smätte iväg efter lite skruvning, å ändå var jag försiktig som fan! Grymt snopet, men men...

Jag har orginal kylning på mitt X800. Idle ligger coren på 39grader, Max (dvs direkt i samband med Bencmark & spel) har jag sett den toppa vid 59grader.

Antar att jag kan vara hyfsat nöjd med klocken ändå alltså...
Kan påpeka att jag har ganska bra chassi kylning .5st 80mm fläktar fixar genomströmmningen.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

herregud. skitskruvar alltså.

vilka menar ni? dom man fäster bakom coren med den snedställda metallplattan eller dom två långa som går igenom och håller bakplattan?

är ati standard skruvarna lika känsliga?

Hur nervösa e ni andra för ESD? använder ni jord-band eller gör som jag och tar i ett element före?

PS: om silencer skruvarna bryts, passar inte ati´s skruvar där?

*EDIT*

Allt gick bra. Monterade Artic cooling ati silencer 4 nyss. Var mycket nervöst. Tog som tumregel att inte fästa skruvarna hårdare än jag kunde med fingrarna. Sitter bra nu. Tempen sänkt från 75-78 load till 65 load. Dock ska tydligen pastan hinna sätta sig men jag vet inte hur lång tid det tar så kanske sänks det mera sen. Ska tilläggas att jag med mina 7 diskar har ganska dåligt luftflöde i lådan så jag e nöjd.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

Jag fick 5655 med senaste ATI drivrutinerna, känner inget behov av att flasha till PE hastighet, vill inte riskera garantin.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Skruvarna går nog av för att allt för många har knäckt sina kort när dom skruvat för hårt.
Det är ju inte puchtoppen man skruvar fast.
Får mitt kort på fredag, vad klockar ett XT PE som max ?

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem

4. ati silencern täcker även minnena på fram och baksida så några flänsar är inte aktuellt om du ska köpa ati silencern

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ja x800xt pe är trevliga kort!

här är mitt resultat:

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!