Någonting är trasigt, hur felsöker jag?

Permalänk

Någonting är trasigt, hur felsöker jag?

Okej, vi tar det här från början...

En kväll när jag satt och arbetade vid datorn så hängde den sig plötsligt så jag provade att starta om den men då vägrade Windows (XP Pro) starta... Den hänger sig så fort "startbilden" kommer upp... Efter en ominstallation så funkar det som det ska igen, ett tag, sedan är det samma visa igen, starta om, hänger sig, installer om.......

Någon hårdvara är det ju garanterat som har gått sönder men jag har inte en susning hur jag ska felsöka.

En ledtråd kan ju vara att XP har svårt att installera grafikkortet och allt grafikmässigt toklaggar, det här problemet försvinner om man installerar chipset-drivrutinerna för moderkortet men det är inte alltid det går att installera dessa heller och då får man starta om och välja senast fungerande konfiguration och leva med laggningarna (som jag gör just nu).

Mina misstankar är ju alltså att det är antingen moderkortet eller grafikkortet som har mer eller mindre gett upp, vad tror ni? Och framförallt, hur ska jag felsöka?

Jag har redan provat att koppla ur minnen, dragit ur instickskort osv. utan någon skillnad. Det enda jag inte har kunnat testa är ett annat grafikkort då jag inte äger något annat.

Komponenterna i datorn:
Moderkort: Asus P4SDX
Processor: Celeron 2.6Ghz
Minne: 2X256Mb Twinmos
Hårddiskar: Maxtor DiamondMax 120GB, Samsung Spinpoint 16GB
DVD: NEC 1300
Extra nätverkskort: Accton någonting
Grafikkort: Sapphire Radeon 9200 AGP

Tror det är allt och jag är väldigt tacksam för om ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Kolla om det är minnena som strular genom att ladda ner memtest86 och kör det några ggr.

Kan ju också vara nätagget som är på väg att ge sig och tyvärr kan det medföra att hårdvara också skadas om så är fallet så prova med ett annat nätagg om du har möjlighet.

Kan vara värmerelaterat med så kolla så alla fläktar funkar och att kylningen inte är igensatt av damm.

Ladda även ner diagnostikprogram från hd-tillverkaren för att kolla så det inte är hd:n som strular.

Finns säker mer att göra men det är vad jag kommer på just nu.

Permalänk

Tack för svaret, ska testa grejorna som du tipsade om...
Jag har testat med ett annat grafikkort nu och det är ingen skillnad, HDD-diagnosprogrammen säger att diskarna är okej och fläktarna/kylningen fungerar som den ska...

En fråga angående nätagget då, vad är acceptabla spänningar? Även dom negativa (-12V, -5V)

EDIT: Nu har jag kört Memtest 86 och Memtest 86+ några rundor och den hittar inga fel alls...

EDIT2: Mina spänningar verkar lite konstiga, det här kan väl aldrig vara normalt? Dom negativa spännigarna i alla fall:

Voltage Sensor(s)
CPU Voltage : 1.58V
+3.3V Voltage : 3.31V
+5V Voltage : 5.08V
+12V Voltage : 11.37V
-12V Voltage : -5.12V
-5V Voltage : 0.43V
Standby Voltage : 4.97V

Permalänk
Medlem

Godtagbar tolerans gällande nätaggets spänningar är +-5% och så vitt jag vet så kollar man inte - spänningarna idag på sensornivå.

Permalänk

Okej, då borde alltså nätagget också vara okej? Blir ju bara färre saker som kan vara trasiga... Om jag testar grafikkortet i en annan dator och det funkar så borde det ju bara vara kvar moderkortet som kan vara trasigt?

Permalänk
Medlem

Nja nätagget ger lite låg spänning på 12V så om jag vore dig skulle jag koppla ur alla grejer som inte behövs för att köra datorn som t.ex DVD:n och den andra hårddisken för att se om den nu är stabil.

Om nu datorn funkar som den ska så har du hittat felet men om inte prova då grafikkortet ien annan dator och som du skriver funkar den så är det troligen moderkortet som är paj.

Om det sen blir inköp av nya grejer köp då även ett nytt nätagg som t.ex ett 500W Aspire som finns på Datorbutiken.com för 645:- sist jag kollade eller att du kanske köper en ny låda med nätagg i vad vet jag?

Permalänk

Tack än en gång för svaret men det jag undrar över är hur datorn kan funka med den spänningen timme efter timme för att sedan plötsligt hänga sig? Spänningsfall?
Känns ju som man verkligen måste hitta felet för det är ju inte så kul att skicka in moderkortet på garantin om dom inte hittar några fel på det. Då hade det antagligen blivit billigare att köpa ett nytt kort på en gång...

För tillfället fungerar datorn precis som den ska... Väldigt mystiskt...

Permalänk